sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Nový autobusový přepravce zahájí zkušební provoz v kraji za dva týdny, ČSAD střídá Arriva

Desetiletí zajišťovala veřejnou autobusovou dopravu v Plzeňském kraji společnost ČSAD autobusy Plzeň. V pozici největšího regionálního přepravce skončí 13. června. Převezme ji podle smlouvy na deset let firma Arriva Střední Čechy, která nakoupila 315 nových vozů.

ČSAD zbude v porovnání s minulými roky asi pětina dosavadních výkonů, více se proto zaměří na komerční činnost. „Adekvátně k tomu nám zůstane asi 85 řidičů a 60 autobusů. Nyní máme 400 řidičů a 370 autobusů,“ řekl mluvčí dopravce Miroslav Slaný.

Po 14. červnu bude ČSAD dále jezdit linky na vlastní komerční riziko, například dálkové Domažlice - Plzeň a Plzeň - Karlovy Vary. „Dále budeme zajišťovat zvláštní smluvní linky pro firmy na přepravu zaměstnanců do průmyslových zón a noční linky,“ řekl. ČSAD má dále přímé smlouvy s některými obcemi, nově třeba s Vejprnicemi a Tlučnou. „Vedle toho budeme pro Arrivu zajišťovat jako subdodávku část dopravy na jižním Plzeňsku. Budeme používat autobusy Arrivy v jejích barvách,“ uvedl Slaný.

Bez práce nezůstanou řidič ČSAD, většina z nich totiž přejde pod Arrivu. „Vozy jsou připravené, koronavirová pandemie start nového dopravce neposune,“ informoval náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN).

„Je velmi důležité, aby doprava byla bezpečná, kvalitní a čistá. A aby to lidé pochopili a moderními autobusy jezdili,“ zdůraznil náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Ivo Grüner (ČSSD). Podle něj tomu koronavirus úplně nepomohl, lidé se bojí jezdit veřejnou dopravou. „Od poloviny června začne Arriva zkušební provoz, od července pojede naplno. Nejvíc nás prověří až podzim, tedy cesty do škol a za prací,“ řekl Grüner.

Kraj za 30 let navýšil objem dopravní obslužnosti o 20 procent a platí prokazatelnou ztrátu autobusovým a železničním firmám 1,3 miliardy korun ročně. Čím víc podle Grünera budou lidé jezdit veřejnou dopravou, tím víc bude na opravy silnic, na školy a další. Díky novým technologiím ve vozech Arrivy bude mít kraj jasný přehled o tom, kolik v kterém spoji jezdí lidí. „A když tam pojedou za týden dva, tak se spoj zruší a někde ho naopak můžeme přidat,“ vysvětlil náměstek hejtmana. Už teď vinou koronaviru omezil kraj objem dopravy o tři procenta a v podmínkách smlouvy s Arrivou má, že ho může snížit či zvýšit až o 20 procent.

Arriva podepsala před rokem smlouvu na zajištění veškeré regionální autobusové dopravy. Desetiletý kontrakt má hodnotu asi sedm miliard korun. Nakoupila nové vozy za 1,5 miliardy.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo2 čtenářů

Autoři | Foto Arriva

Štítky Arriva, autobusy, doprava, Plzeňský, autobusová doprava, řidiči, Pavel Čížek, ČSAD

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.