Déle než týden už se jezdí po nově otevřené části Západního okruhu Plzně. Délka úseku druhé etapy je 3,3 kilometru, jeho součástí je estakáda přes řeku Mži dlouhá 1,2 kilometru. Jedna z historicky největších investičních staveb kraje a města propojila největší plzeňské sídliště na Severním předměstí s průmyslovou zónou na Borských polích a časově mezi nimi výrazně zkrátila cestování. Cílem je ulehčit dopravně přetíženému centru města. Bohužel už 33 hodin po otevření se na okruhu stala nehoda, která následně povede k úpravám dopravního značení. Co si o okruhu myslí zastupitelé Plzně se dozvíte v naší Politické koridě.
OTÁZKA: Už jste si jako řidič projel nově otevřený Západní okruh Plzně a budete ho při svých cestách využívat?
David Šlouf (ODS)
Nový okruh jsem si již projel. Jsem si jistý, že by uměl dopravě v Plzni ulevit, zejména co se týká tranzitní dopravy na ose Praha- Karlovy Vary a zpět. Jako hlavní nedostatek vnímám nedostatečnou kapacitu na kruhovém objezdu u Makra, který je navíc velmi nešťastně řešený, zejména co se týká nájezdů a výjezdů. Již před otevřením Západního okruhu zde v dopravních špičkách vznikaly kolony, zejména na příjezdu po Domažlické a Folmavské ulici a s nedělním otevřením Západního okruhu se situace zhoršila ještě více. Řešení vidím ve zbudování nového pruhu na okružní křižovatce u Makra, nebo přemostění jedné z hlavních příjezdový komunikací.
Štěpán Krňoul (KDU-ČSL)
V prvé řadě musím zmínit, že jsem rád, že došlo k dokončení celého západního obchvatu. Působil jsem mezi lety 2015-2018 v komisi pro nakládání s majetkem města, čili jsem byl někdy i u značně problematických jednání při výkupech pozemků nutných pro výstavbu. Považuji za potřebné poděkovat všem zainteresovaným, kteří se podíleli na celém procesu, který opravdu nebyl jednoduchý. A abych neutekl od otázky – byl jsem na slavnostním otevření obchvatu, ale sám jsem jej ještě neprojížděl. Pohybuji se nejčastěji po severním předměstí a v centru města, čili já nebudu patřit mezi jeho nejpilnější uživatele.
Martin Dittrich (SPD)
Dle našeho názoru je západní obchvat velmi dobrou investicí. Nejen že odlehčí samotnému centru města, kterým dosud proudila veškerá tranzitní doprava Klatovy-Most atd. Jedná se samozřejmě i o určité zrychlení, kdy řidiči nebudou projíždět přes několik křižovatek, či kruhových objezdů. Obchvat bude zajisté hojně využíván, jen se nedokážeme ubránit určitým obavám z vyšší nehodovosti. Nový úsek silnice přímo nabádá k rychlejší jízdě a někteří méně ukáznění řidiči budou jezdit s nohou na podlaze. Velice si přejeme, aby takových řidičů nebylo tolik a nová komunikace zpříjemnila cestování nám všem.
Jiří Uhlík (PRO Plzeň)
Projel. Poprvé jsem si „Západní okruh“ okruh projel ještě v době, kdy byl zavřený. Spolu s Policií České Republiky, Městskou policií Plzeň a s hasiči z HZS. A pak při plném provozu. Musím říci, že poprvé to bylo lepší. Vím, že budu okruh využívat, pokud se budu přesouvat na Bory, nebo do Skvrňan. Časová úspora, a hlavně plynulost dopravy, je výborná. Horší jsou oba kruhové objezdy, ale to se do budoucna částečně vylepší. Již při prvním průjezdu jsme se kolegy policisty a hasiči shodli, že budeme muset osadit most na okruhu kamerami napojenými na dispečink a zároveň na obou stranách proměnnými dopravními značkami. To jsou ty elektronické, na kterých se dá měnit dopravní značení, rychlost a podobně a známe je z dálnic. Hlavně z důvodu možnosti odklonit dopravu ze Západního okruhu v případě havárie. A druhý den provozu nám dal za pravdu. Rád bych popřál motoristům hodně bezpečných kilometrů za volantem a bez nehod.
David Procházka (ANO)
Obchvat jsem si zatím neprojel, nicméně dopravně je to strategická stavba a určitě ji využívat budu. První průjezd ale asi bude jednou z nových autobusových linek, ty chci vyzkoušet a moc se na to těším.
Úterý, 21. února 2023, 10:27
Totální dopravní kolaps zažil druhý den po svém otevření nový Západní okruh Plzně. Stalo se přesně to, čeho se mnozí obávali. Na úzké estakádě vedoucí na sloupech havarovaly v úterý ráno dva osobní automobily. Jeden z nich se převrátil na střechu....
Daniel Kůs (Piráti)
Zúčastnil jsem se slavnostního otevření Západního obchvatu Plzně 18.2. a spolu s tisícemi Plzeňáků jsem prošel část obchvatu pěšky. Jako řidič jsem si ten úsek projel následující den a určitě jej budu využívat. Věřím, že ulehčí alespoň částečně dopravě v Plzni.
Aleš Tolar (STAN)
Protože bydlím nedaleko, po celou dobu výstavby jsem se zájmem sledoval, jak unikátní most vzniká a při první možné příležitosti si okruh pochopitelně vyzkoušel. Mám radost, že Plzeň získala další republikový unikát. Po nejvyšší kostelní věži, nejdelším železničním tunelu nyní má naše město i nejdelší silniční most v ČR. A především mě těší, jaký efekt ta stavba má. Doprava tudy se zrychlila, zároveň v centru v sadech Pětatřicátníků je patrný úbytek tranzitních aut. Nyní je třeba co nejdříve rozšířit a zvýšit tím kapacitu okružní křižovatky u Makra. Snažím se, aby město s krajem a ŘSD spolupracovalo a věc, která podle mě měla jít ruku v ruce s dokončením obchvatu, byla zrealizována co nejdřív. Minimálně dva roky to ale potrvá. V programovém prohlášení, které naše městská koalice již brzy zveřejní, máme rovněž závazek začít projektově a majetkově připravovat budoucí rozšíření okruhu o další dva potřebné pruhy.
Michal Vozobule (TOP 09)
Ano, už jsem si ho projel. Pokud mi to bude dávat na cestě smysl, rozhodně ho využiji raději než průjezd centrem města. Jsem moc rád, že se západní část městského okruhu konečně podařilo dokončit. Naopak je velká škoda, možná spíš chyba, že nové vedení města zatím rezignovalo na zlepšení podmínek pro chodce a další druhy udržitelné dopravy na Klatovské třídě, což mu v souvislosti s otevřením okruhu uložilo zastupitelstvo v Plánu udržitelné mobility města Plzně. Právě existence západní části okruhu je příležitostí ke změnám, které by zlepšily zejména přechod přes Klatovskou. Přejít u synagogy, hlavní pošty, nebo Velkého divadla je často nadlidský úkol. Považoval bych za logické, aby došlo k řadě změn, které využijí přesun části jízd na novou komunikaci. Jinak by se totiž, po radosti z otevření, mohlo dostavit zklamání z toho, že se centru ulehčilo jen dočasně. A to rozhodně nebyl původní záměr!
Odpovědi jsou řazeny podle data doručení do naší redakce. Tentokrát odpověděli představitelé všech politických stran zastoupených v plzeňském městském zastupitelstvu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Ještě jen maličkost. U článku použitá fotografie je jen typickým dokladem "pozitivního" manipulátorského novinářského myšlení, protože má navodit dojem, jak je vlastně ta silnice okruhu široká a tedy bezpečná a provozně pohodlná.
Především je zde třeba vzpomenout si na poněkud vulgární české rčení že "z p rdu bič neupleteš a pokud ano, tak nepráská". A to o tzv. západním okruhu platí stoprocentně. Když už to stálo tolik peněz, stálo za to přidat o něco víc a mít komunikaci na úrovni doby a plně odpovídající účelu, která bude vyhovující ještě za deset let. To, jestli je nejdelší silniční most republikovým unikátem, je naprosto vedlejší. Unikáty jsou prostě dobré a nebo taky špatné. A to o tomhle unikátu platí naprosto. Prostě Plzeň má něco jako obchvatovou komunikaci, ale jen jako. Její parametry mohou vyhovovat s obtížemi třeba tak ve Vejprnicích na návsi. Bezpečnost jejího provozu je sporná. Namalujte na té silnici raději hned trojitou bílou čáru, protože mne už řada debilů za volantem předjížděla i přes čáru dvojitou.