Příštích deset let, tedy až do roku 2033, by měla veřejnou drážní dopravu na Plzeňsku a v oblasti Český les, provozovat společnost České dráhy. Radní Plzeňského kraje v pondělí rozhodli o krocích, které povedou k uzavření smlouvy o přepravě cestujících po železnici. Uzavřením této přímé smlouvy dosáhne hejtmanství oproti předchozí neúspěšné veřejné soutěži finanční úspory ve výši více než půl miliardy korun. Konečné znění smlouvy musí ještě schválit zastupitelstvo kraje.
Zahájit jednání o uzavření smlouvy přímým zadáním s dopravcem České dráhy se rada kraje rozhodla po neúspěšné veřejné soutěži a následujícím dlouhém a náročném hledání nejvýhodnější cenové a kvalitativní nabídky přepravců působících v regionu. „Oslovili jsme všechny dopravce a čtyři z nich projevili zájem o spolupráci. Finanční modely, které zpracovali, však byly příliš vysoké. Proto jsme na základě usnesení rady kraje rozhodli, že s nimi budeme dále jednat o dalších možnostech snížení cen při dosažení maximálního kvalitativního zajištění přepravy, tedy dobré kvality vozidel,“ popsal po jednání rady průběh nalezení nejvhodnější varianty budoucího přepravce náměstek pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN).
Ze čtyř možných přepravců tak nakonec bylo jednáno se třemi, a to s dopravci Leo Express Tendders, ARRIVA vlaky a České dráhy, kteří zaslali kraji aktualizované finanční modely. „Provedli jsme jejich multikriteriální analýzu a porovnání. Nakonec rada kraje upřednostnila variantu s maximálním počtem zcela nových vozidel, a to nabídku dopravce České dráhy,“ sdělil náměstek Čížek. Zdůraznil, že nakonec bylo docíleno ceny o více než 50 milionů korun ročně nižší, než byla původně uváděna ve veřejné soutěži.
Podle Čížka vybraná verze zahrnující provozování celku Plzeňsko a Český les v rámci jednoho finančního modelu předpokládá v prvním roce provozu nasazení 11 zcela nových vozidel PESA Link na tratích Plzeňska. „V provozním souboru Český les budou v první polovině kontraktu nasazena vozidla Regionova, v druhé polovině trvání smlouvy pak budou výkony realizovány kvalitnějšími vozidly Stadler RS1, která budou již také vybavena mobilní částí systému ETCS,“ dodal náměstek Čížek. „Budeme tak mít na Plzeňsku během třech let velice moderní vozový park - 11 nových vozidel a ostatní vozidla nebudou přesahovat stáří roku 2012,“ upřesnil.
„Plzeňský kraj bude díky zvolenému postupu a díky konečnému rozhodnutí zastupitelů spořit při současné modernizaci vozového parku obrovské prostředky,“ komentoval pondělní rozhodnutí rady kraje náměstek hejtmana pro oblast ekonomiky, investic a majetku Roman Zarzycký (ANO). Během deseti let totiž úspora peněz při uzavření přímé smlouvy na dobu 10 let představuje více než půl miliardy korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.