středa 3. června 2020 Tamara

Motoristé pozor, nový bodový systém někde přitvrdí, jinde zase zmírní

Mírnější k bagatelním přestupkům, přísnější k těm závažnějším, kvůli kterým umírají lidé na silnicích. Tak by se daly popsat hlavní změny v novele zákona o silničním provozu. Po vypořádání připomínek teď míří na Legislativní radu vlády a následně do vlády. Platit by měl začít v roce 2022.

Ministerstvo dopravy vypořádalo na 200 připomínek z ostatních ministerstev a krajů, zohlednilo také desítky připomínek od veřejnosti a odborníků.

„Jdeme po vzoru západních zemí, kde v současnosti kladou větší důraz na nejčastější prohřešky jako je nevěnování se řízení kvůli telefonování, vysoké překročení rychlosti, alkohol za volantem. Přísněji se tak postihuje záměrné porušování předpisů, kdy cílem je vyloučit piráty silnic z provozu. Bodový systém má působit preventivně a být pro řidiče srozumitelný,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Jednou ze změn oproti původnímu návrhu je návrat dvoubodového přestupku. Nově tedy nová úprava bodového systému obsahuje tři sazby: 2, 4 a 6 podle závažnosti přestupku. I tak jde o výraznější zjednodušení oproti stávajícím pěti sazbám. Po vypořádání připomínek tak zůstaly například dva body u překročení rychlosti o více než 10 km/h a méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec.

U bagatelních prohřešků jako je špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 Kč na 1 500 Kč a body se nezapisují. V těchto případech může policie vyřešit na místě přestupek také domluvou.

Naopak u nejzávažnějších přestupků může nově řidič přijít o řidičské oprávnění až na tři roky. Dosud byla nejdelší doba zákazu řízení dva roky. V rámci připomínek se též do návrhu přidala povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky v případě nouzového stání i v obci. Nově je v silničním zákoně také výslovně zakázáno parkovat na chodníku. Upouští se také od možnosti policie odebrat na místě řidičský průkaz osobě, která se nepodrobila povinné lékařské prohlídce.

Hranice pro odebrání řidičského průkazu zůstává na 12 bodech, návrh ovšem počítá se snížením na šestibodovou hranici u začínajících řidičů po dobu dvou let.

„Od roku 2017 se nedaří snižovat počet smrtelných obětí, ročně umře v České republice při dopravních nehodách přes 500 lidí a více než 2000 je těžce zraněno. V poslední dekádě se nám nedaří dostat na úroveň alespoň průměru Evropské unie. S 58 usmrcenými na jeden milion obyvatel patřila ČR v loňském roce 18. příčka v evropské sedmadvacítce,“ říká vedoucí BESIP Tomáš Neřold. V roce 2017 zemřelo na českých silnicích 502 lidí, v roce 2018 to bylo 565 osob a v loňském roce 547.

Po projednání návrhu na Legislativní radě vlády půjde novela zákona na projednání ve vládě. Pokud se změnami budou členové vládního kabinetu souhlasit, následně jej projednají obě komory Parlamentu. Novela zákona počítá se svou účinností k 1. lednu 2022.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Autoři | Tisková zpráva | Foto Pixabay.co

Štítky bodový systém, přestupky, novela zákona, body, řidiči, doprava, překročení rychlosti, policie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.