Počasí dnes7 °C, zítra8 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Češi své hospodské podrží, říká nejslavnější český sládek Václav Berka

PR článek

Další tváří kampaně Plzeňského kraje na podporu očkování se stal Emeritní vrchní sládek pivovaru Pilsner Urquell Václav Berka. Je z třetí generace plzeňských sládků a svému otci dokonce šéfoval. Plzeňský Prazdroj je jeho srdeční záležitostí a slávu našich piv šíří do celého světa. Jeho srdečnost je nakažlivá, jeho přehled o profesi omračující. A teď se rozhodl motivovat nejen občany Plzeňského kraje, aby se nechali očkovat proti koronaviru.

Václav Berka (*1956).
Emeritní vrchní sládek pivovaru Pilsner Urquell
Třetí generace plzeňských sládků
Ženatý, dcera

Jak jste reagoval, když vás Plzeňský kraj oslovil s prosbou o zapojení do očkovací kampaně?
Moje reakce byla okamžitá - já jsem už dříve ve svých rozhovorech podporoval aktivity, které nám pomohou vrátit se k „normálnímu“ životu. Vždycky jsem říkal, že jestli nám pomohou roušky nebo respirátory, abychom mohli posedět u piva, tak jsem pro. A očkování je podle mého názoru cesta, která nás paradoxně může zbavit i těch roušek a budeme moci zasednout a popovídat si v hospodě u dobrého jídla a pití s těmi, které máme rádi.

Už jste „váš“ reklamní spot viděl?
Viděl, je z něj cítit nostalgie prázdné hospody, ale dominující je naděje, že se situace brzy zlepší. Natáčení probíhalo v prázdné plzeňské restauraci U Mansfelda a všechno klapalo jako na drátkách.

Měl jste možnost pozorovat při práci tatínka a dědečka. Co je zásadně jinak a co je naopak pořád stejné ve výrobě piva?
Tatínek mě často vodil do Spilky, kde pracoval. Když jsem do pivovaru nastoupil, dalo by se říct, že jsem s ním pak přímo spolupracoval. A nakonec byl jeho nadřízeným, což samozřejmě nebylo snadné. Pivovary se obrovsky proměnily, hlavně technologicky. Co zůstává stejné, je kvalita surovin a poctivost, například při zrání ve sklepích. U nás v Plzni je navíc stejný i ohřev ve varně v měděném kotli přímým plamenem. Ten umožňuje, aby suroviny na stěnách kotle trochu karamelizovaly, což přispívá k originální chuti a barvě piva. Podobně jako receptura, voda a ta zmíněná poctivost. Pořád taky používáme pro část piva dubové sudy pro jeho zrání.

Jak se pandemie projevila v pivním oboru?
Koronavirová krize zásadně ovlivnila celé pivovarnictví, nás nevyjímaje. Hlavně proto, že za normálních okolností prodáváme přes hospody a restaurace okolo 40 % naší produkce. Což je víc, než u řady jiných tuzemských pivovarů, i než je průměr českého trhu. Během pandemie lidi logicky přešli na pivo v plechovkách a lahvích, ale ani to nedokázalo propad v prodeji kompenzovat. Loni jsme prodali o 111 milionů piv méně než v roce 2019.

Změnily se návyky spotřebitelů v době pandemie?
Lidé stále více preferují ležáky, prémiová piva, různá speciální piva. Ale není to o množství alkoholu a síle piva, je to o chuťových vlastnostech a atraktivitě produktu. To dokazuje i velký úspěch naší loňské novinky Radegast Ratar. Jde o novou kategorii – výčepní speciál, který svou stupňovitostí odpovídá výčepním pivům, ale oproti běžným výčepním pivům se vymyká svou extra hořkou a plnou chutí. Vedle toho budeme i letos podporovat nealkoholický Birell, který loni dosáhl rekordních prodejních výsledků.

Co vypověděl poslední rok o české povaze? Jsme opravdu takoví Švejci, jak se o nás říká?
Neviděl bych to tak černě. Loni na jaře bylo skvělé vidět, jak se lidi semknuli. A to ve velkém platí i u nás v Prazdroji. Dokázali jsme flexibilně reagovat, přes novou a často obtížnou situaci jsme dokázali nepřetržitě zásobit obchody, přitom jsme dokázali nastavit maximální bezpečnostní a hygienická opatření. Bylo to velké nasazení, za které všem patří velké poděkování.

I teď se všichni snažíme být zodpovědní - ve spolupráci se Českým svazem pivovarů a sladoven podporujeme iniciativu Bezpečná restaurace, která ukazuje, že majitelé hospod jsou schopní nastavit taková opatření, která zajistí bezpečný chod podniků i bezpečnost návštěvníkům. Vedle známého 3R máme ještě 3S - tedy pravidelnou dezinfekci stolů, důkladně umyté sklo a omezený počet lidí ve skupině.

Máte přehled kolik hospod a restaurací už se u nás neotevře?
Všechno nasvědčuje tomu, že neotevře jen zlomek. My víme asi o 200 hospodách. Tedy kolem jednoho procenta našich zákazníků. Samozřejmě je otázkou, jak jim byznys půjde. Ale jasně se ukázalo, že hospodský to hned tak nevzdá. Konec konců jde o životní styl, mnohdy o povolání, které se v rodině dědí. Česká pivní kultura je fenomén, který má v Česku letitou tradici a věřím, že Češi své hospodské podrží a vrátí se k nim. Je to zkrátka na nás všech.

Procestoval jste díky své profesi kus světa. Kde se vám nejvíce líbilo a proč?
Každá země, kam jsem se s pivem dostal, byla svým způsobem krásná. Z těch nejvzdálenějších měst sem určitě patří New York a San Francisko v USA, kde jsme začínali s mezinárodní soutěží výčepních Pilsner Urquell Master Bartender.Londýn ve Velké Británii a anglické hospody mám rád pro skvělou atmosféru, Dublin v Irsku mne oslovuje skvělým stoutem (svrchně kvašená piva z praženého ječného a někdy ovesného sladu, pozn.red.). Nádhernou přírodu i špičkové pivovary jsem viděl v Jižní Africe a samozřejmě hned vedle v Bavorsku jsou skvělá pšeničná piva. Také nemohu zapomenout na Skandinávii a perfektně ošetřené pivo třeba ve Stockholmu.

Která místa v Plzeňském kraji máte rád a proč?
Plzeňský kraj je krásný celý, a proto jmenovitě připomenu hlavně mé dětství a rodné Žerovice, školní léta v Přešticích a volné chvíle v Nezdicích – to vše na jižním Plzeňsku. K tomu samozřejmě musím přidat samotné město Plzeň, které vyrůstá v nádhernou evropskou metropoli.přírodu, kterou máme na Šumavě nebo v Brdech, nám mohou závidět úplně všichni.

Jak konkrétně zasáhla pandemická opatření do vašeho soukromého a profesního života?
Hlavní náplní mé práce je péče o hospody a výčepní. Loni jsme se logicky zabývali spíš jejich podporou, než že bychom je objížděli a kontrolovali kvalitu čepování. Zato doma jsem si musel zase osvojit spoustu dovedností, které už jsem dlouho nepotřeboval. Třeba jak poznat nulák od fáze.

Ví se o vás, že rád hrajete golf. Kde se vám dobře hraje?
Velký dík za moje úplné začátky a Zelenou kartu patří golfovému trenérovi panu Oldovi Nechanickému z Royal Golf clubu v Mariánských lázních. A protože jsem z Plzně, jsem od začátku členem Golf Parku Plzeň, který se dnes jmenuje Greensgate. 

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky Václav Berka, očkování, podpora očkování, reklamní kampaň, pivo, Plzeňský kraj, Plzeňský Prazdroj, a. s., pivovar, hospoda, Plzeň, koronavirová krize, Pivovar Radegast, ROYAL GOLF a.s.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Češi své hospodské podrží, říká nejslavnější český sládek Václav Berka  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.