Historický most v Rabštejně nad Střelou prošel rekonstrukcí za 24 milionů, vrátí se na něj auta

Autoři | Foto Jindra Radová / Plzeňský kraj

Po velké opravě se slavnostně otevřel a zprovoznil historický most v Rabštejně nad Střelou. Ten je unikátní v tom, že je to snad jediná památka v kraji pod památkovou ochranou, přes kterou jezdí auta. Stavební práce přišly na 24 351 000 Kč. Investorem akce byl Plzeňský kraj. 

„Pro kraj je dokončení opravy mostu významnou událostí a doufám, že řemeslníci pracovali minimálně tak dobře jako stavitelé před sedmi sty lety a most nám vydrží také desítky až stovky let,“ uvedla náměstkyně vykonávající funkci hejtmana Marcela Krejsová (ODS).

Rekonstruovaný kamenný dvouobloukový most ve městě Rabštejn nad Střelou v okrese Plzeň-sever převádí silnici II/206 přes řeku Střelu a nachází se v památkově chráněném území a sám je kulturní památkou. Jedná se o historický kamenný klenutý most o dvou polích o celkové délce 65,8 m a šířce 4,6 m. Zatížitelnost mostu je 24 tun, výška nad hladinou vody 5,2 metru.

Opravu mostu lze rozdělit do tří etap. Druhá a třetí etapa se realizovala na základě zjišťovaných skutečností stavu mostu v návaznosti na první etapu výstavby při odkrývání svrchních konstrukcí, převedení toku řeky Střely s vyčistěním dna koryta a odstranění nánosů a nevhodných betonových prvků kolem středového pilíře a levobřežní opěry mostu, které byly provedeny pravděpodobně kolem 70. let minulého století.

"Rozsah stavby spočíval v celkové rekonstrukci vozovkového souvrství mostu, zábradelních zdí mostu a nového odvodnění mostu s opravou kamenného obkladu středového pilíře o obou opěr. Celkovou opravou prošel kamenný plášť mostu včetně kamenného zdiva oblouků. Z větší části se jednalo o ruční restaurátorské zásahy prováděné pod dohledem pracovníků z Národního pátkového Ústavu ČR," informovala mluvčí kraje Alena Marešová

V rámci druhé etapy byla provedena kompletní rekonstrukce kamenného ledolamu. Třetí a poslední etapou opravy mostu bylo zajištění jeho spodní stavby, a to především středového pilíře a levobřežní opěry. Po provedení této části se také vyčistilo koryto řeky a obnovila se původní tůň. Na návodní straně se osadil dřevěný ledolam z dubových kmenů, který byl součástí mostu podle historických pramenů. V minulosti však tento prvek u mostu chyběl. 

Výstavba mostu byla zahájena 1. března 2017 lávkou pro pěší a dokončena 17. srpna 2020 osazením dřevěného ledolamu. Od 20. srpna 2020 bude most zprovozněn pro vozidla do 24 tun.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky oprava mostu, historický most, Rabštejn nad Střelou, oprava, Plzeňský kraj, Marcela Krejsová, ODS, okres Plzeň-sever, Česko

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.