Po velké opravě se slavnostně otevřel a zprovoznil historický most v Rabštejně nad Střelou. Ten je unikátní v tom, že je to snad jediná památka v kraji pod památkovou ochranou, přes kterou jezdí auta. Stavební práce přišly na 24 351 000 Kč. Investorem akce byl Plzeňský kraj.
„Pro kraj je dokončení opravy mostu významnou událostí a doufám, že řemeslníci pracovali minimálně tak dobře jako stavitelé před sedmi sty lety a most nám vydrží také desítky až stovky let,“ uvedla náměstkyně vykonávající funkci hejtmana Marcela Krejsová (ODS).
Rekonstruovaný kamenný dvouobloukový most ve městě Rabštejn nad Střelou v okrese Plzeň-sever převádí silnici II/206 přes řeku Střelu a nachází se v památkově chráněném území a sám je kulturní památkou. Jedná se o historický kamenný klenutý most o dvou polích o celkové délce 65,8 m a šířce 4,6 m. Zatížitelnost mostu je 24 tun, výška nad hladinou vody 5,2 metru.
Opravu mostu lze rozdělit do tří etap. Druhá a třetí etapa se realizovala na základě zjišťovaných skutečností stavu mostu v návaznosti na první etapu výstavby při odkrývání svrchních konstrukcí, převedení toku řeky Střely s vyčistěním dna koryta a odstranění nánosů a nevhodných betonových prvků kolem středového pilíře a levobřežní opěry mostu, které byly provedeny pravděpodobně kolem 70. let minulého století.
"Rozsah stavby spočíval v celkové rekonstrukci vozovkového souvrství mostu, zábradelních zdí mostu a nového odvodnění mostu s opravou kamenného obkladu středového pilíře o obou opěr. Celkovou opravou prošel kamenný plášť mostu včetně kamenného zdiva oblouků. Z větší části se jednalo o ruční restaurátorské zásahy prováděné pod dohledem pracovníků z Národního pátkového Ústavu ČR," informovala mluvčí kraje Alena Marešová.
V rámci druhé etapy byla provedena kompletní rekonstrukce kamenného ledolamu. Třetí a poslední etapou opravy mostu bylo zajištění jeho spodní stavby, a to především středového pilíře a levobřežní opěry. Po provedení této části se také vyčistilo koryto řeky a obnovila se původní tůň. Na návodní straně se osadil dřevěný ledolam z dubových kmenů, který byl součástí mostu podle historických pramenů. V minulosti však tento prvek u mostu chyběl.
Výstavba mostu byla zahájena 1. března 2017 lávkou pro pěší a dokončena 17. srpna 2020 osazením dřevěného ledolamu. Od 20. srpna 2020 bude most zprovozněn pro vozidla do 24 tun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.