Státní agentura CzechInvest vybrala zpracovatele dopadové studie strategického podnikatelského parku na letišti v Líních u Plzně. Dokument by měl být hotový nejpozději do konce roku. O zónu má zájem automobilka Volkswagen, která by tam do začátku roku 2028 otevřela továrnu na výrobu baterií do elektromobilů. Ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) již dříve uvedl, že finální dohoda mezi ČR a automobilkou má být uzavřena do letošního prosince.
Gigafactory má vytvořit 3300 nových míst, celý strategický podnikatelský park Líně až 5000, což bude mít dopad na kapacity veřejných služeb a infrastruktury. Stavět by Volkswagen chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět od roku 2027 až 2028. V rámci propagační kampaně byl spuštěn také web parkline.cz, kde jsou průběžně aktualizované informace k projektu.
Dopadovou studii připraví konsorcium firem AQE advisors, 4ct a FARA ON union, které bylo vybráno v soutěži, informoval o tom mluvčí CzechInvestu David Hořínek. Získaná data podle něj pomohou upřesnit podobu celého projektu. „Zejména pokud jde o zmírnění dopadů podnikatelského parku na celý širší region v oblastech bydlení, zdravotnictví, životního prostředí i dopravy,“ uvedl.
Studie bude hotová nejpozději do konce roku, předběžné výsledky by měly být k dispozici už v průběhu podzimu. Strategický podnikatelský park Líně bude mít podle dohody s okolními obcemi a Plzeňským krajem velikosti přibližně 200 hektarů a 80 hektarů obslužných budov a pojme maximálně 5000 zaměstnanců. Jeho jádrem se stane gigafactory na výrobu bateriových článků pro elektromobily, o jejíž umístění v České republice projevil zájem koncern Volkswagen.
Pátek, 23. června 2023, 12:02
Vedení Dobřan, Líní, Zbůchu a Vstiše schválilo návrh dohody o zmenšení strategického průmyslového parku, jehož součástí by mohla být německá gigafactory. Podle dohody bude mít budoucí zóna maximálně 280 hektarů, dosud se počítalo s plochou o rozloze...
Současně se vznikem dopadové studie bude probíhat také proces posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). „Ochrana životního prostředí je klíčová jak pro stát, tak pro investora. Počítáme, že při odevzdání dokumentace EIA na jaře příštího roku mohou vyplynout ještě další požadavky na kompenzace. Dopadovou studii budeme tedy následně ještě aktualizovat,“ doplnil koordinátor projektu David Petr z CzechInvestu.
Řada opatření, která bude potřeba udělat, už vyplynula z vyjednávání se starosty a místními občany a spolky. Kromě jednání o velikosti zóny, probíhají další diskuze o podobě dopravní infrastruktury, jejichž cílem je minimalizovat tranzitní dopravu skrze okolní obce a celý podnikatelský park napojit přímo na dálnici a na železnici. Další jednání se týkají také navýšení kapacity škol v kraji.
Šéf CzechInvestu Petr Očko taktéž připomněl, že agentura s investorem prověřila 15 lokalit v ČR. Jediné Líně podle něj splňují potřebné parametry, jako je velikost pozemku nebo struktura jejich vlastníků. „Je také technicky připravitelná v požadovaném harmonogramu, pokud jde například o dopravní infrastrukturu, stabilitu podloží nebo míru kontaminace z dřívějších výrobních či jiných aktivit. Dopadová studie nám umožní přesněji určit, jak celý projekt ovlivní dané území," sdělil Očko.
Letiště Plzeň-Líně bylo založeno v roce 1952 jako vojenské letiště a je neodmyslitelně spjato s 5. stíhacím plukem, který vznikl už v roce 1945. Jeho piloti létali v Británii na Spitfirech. Pluk poté působil v Plané u Českých Budějovic a posléze na letišti Plzeň-Bory, které později ustoupilo průmyslové zóně. Piloti tak našli zázemí právě v Líních, kde létali na několika typech letounů MiG. Od roku 1996 je letiště veřejné.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.