Historicky první soutěž světového šampionátu na území České republiky dnes odstartovala dvěma krátkými rychlostními zkouškami. Po více než jedenácti měřených kilometrech Středoevropské rally se vedení ujal Belgičan Thierry Neuville s Hyundaiem. Druhé místo drží Estonec Ott Tänak s Fordem před Sébastienem Ogierem s Toyotou. Nejrychlejším domácím soutěžním pilotem je průběžně Erik Cais, který je celkově devatenáctý.
Slavnostním startem odstartoval soutěž na Pražském hradě, poté následovala krátká superspeciální rychlostní zkouška na jezdeckém závodišti ve Velké Chuchli a na Čínovském okruhu v Klatovech, v pátek je na programu šest rychlostních zkoušek na Šumavě. Poté se posádky přesunou do Rakouska a Německa.
Na soutěži pořádané netradičně na území tří států, vedle Česka i v Rakousku a Německu, může být korunován i letošní světový šampion. Obhájce titulu Kalle Rovanperä z Finska má na druhého Elfyna Evanse z Velké Británie náskok 31 bodů. Pokud jej udrží, bude moci v neděli začít slavit. Po prvních kilometrech Středoevropské rally drží Rovanperä čtvrté místo s minimální šestisekundovou ztrátou na čelo.
„Bude to zcela jistě těsnější souboj než loni, ale určitě pro to udělám maximum a doufám, že budu mistr světa už po tomhle závodu,“ řekl Rovanperä, který se před rokem den po 22. narozeninách stal nejmladším mistrem světa v rallye v historii.
Pilot Toyoty si loni titul zajistil triumfem na začátku října na Novém Zélandu, druhého Estonce Otta Tänaka nakonec porazil o 50 bodů. „Když se bojuje mezi stájovými kolegy, bývá to celkem přátelský a férový souboj stejných vozů, takže by to mělo být dobré,“ dodal. Rovanperä s poukazem na skutečnost, že jeho hlavním soupeřem je nyní týmový kolega.
Posádky během soutěže ujedou 1 670 kilometrů, z toho 313 měřených kilometrů na celkem osmnácti rychlostních zkouškách. Celkem osm vozů specializovaných záchranných týmů Medical Intervention Cars bude každý den na rychlostních zkouškách připraveno poskytnout rychlou lékařskou pomoc v případě nehody, podobně jako 14 sanitních vozů s téměř padesátkou zdravotníků.
A kolik lidí se bude podílet na hladkém průběhu soutěže? „Celkem to bude něco mezi dvěma až třemi tisíci lidí. V České republice to máme rozdělené na dvě části. První skupina jsou traťoví maršálové. Jedná se o proškolené pořadatele, kteří stojí u trati při rychlostních zkouškách. Jsou tam od toho, aby zasáhli, kdyby se náhodou přihodila nějaká nehoda. Druhou skupinou jsou maršálové, kteří se pohybují za páskou a řeší divácká místa. Dohromady jich potřebujeme 800 - 400 k trati a 400 do divácké části,“ popisuje Petrů. Náklady na uspořádání soutěže se podle něho pohybují v desítkách milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Smrad, kravál a škody na silnicích, omezení pohybu obyvatel v místech podél trati závodu. Krom toho hromady odpadků, které na místě zanechají neukáznění diváci dychtiví právě toho smradu a kraválu. Nic jiného ta vyhlášená rally nikomu nepřinese.