Čeští cyklisté dost často hazardují se životem. Nějaké to pivo pro ně není nic výjimečného. Alkohol přitom na kolo rozhodně nepatří. Každý čtvrtý cyklista, který zavinil nehodu, řídil pod vlivem alkoholu.
Pokud se podíváme na statistiky Policie ČR za prvních pět měsíců tohoto roku, tak zjistíme, že opilí cyklisté způsobili 185 nehod. „U cyklistů je podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu vůbec nejvyšší ze všech řidičů. Ze 722 nehod zaviněných cyklistou jich 185 zavinili cyklisté, kteří byli pod vlivem alkoholu. To znamená, že každý čtvrtý cyklista, který zavinil nehodu, řídil pod vlivem alkoholu,“ uvedl Jan Straka z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.
Celá Evropa hledá řešení, jak cyklisty odradit od pití alkoholu. Ani osvětové kampaně však nepomáhají. A není se čemu divit. U nás s bezpečností cyklistů například hazardují senátoři, kteří navrhují zavedení mírné tolerance alkoholu u cyklistů. Takové jednání je přitom v přímém rozporu s Národní strategií bezpečnosti silničního provozu, která je oficiálním dokumentem Ministerstva dopravy, který se však dlouhodobě neplní. „Přitom řada veřejně přístupných vědeckých studií jednoznačně prokazuje vliv požití alkoholu na prodloužení reakční doby, zrakového i sluchového vnímání. To jsou zásadní protipóly bezpečné jízdy na kole,“ říká Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti.
Alkohol ale není to jediné, na co by si cyklisté měli dát pozor. Rozhodně by neměli podceňovat cyklistickou přilbu. Dospělí ji sice mít na kole povinně nemusí, přesto doporučujeme vždy „Na kole jen s přilbou“!
Ani letošní rok nezačal optimisticky. Prvních pět měsíců letošního roku vykazuje statistika usmrcení 15 cyklistů (+3) ze kterých bylo 11 (+7) současně viníkem nehody. „Letní měsíce jsou pro cyklisty obdobím aktivní cyklistiky. O to více by se měli vyvarovat pití alkoholu za řídítky kol. Nejen kvůli nebezpečí pro cyklistu, který alkohol požil, ale současně proto, že se stává i potencionálním nebezpečím na cyklostezkách, které bývají určeny i jiným účastníkům silničního provozu, o silnicích nemluvě,“ dodává Stanislava Jakešová.