Správa a údržba silnic Plzeňského kraje vyhlásí tento měsíc výběrové řízení na dokončení západního okruhu, největší silniční stavby v historii kraje i města Plzně. Soutěž na dodavatele stavby s předpokládanou cenou 2,13 miliardy korun je připravená, řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Cena stavby, na níž dá EU 1,54 miliardy Kč, se zřejmě ještě zvýší.
"Pořád bereme jako cenu z loňského září, tedy 2,13 miliardy korun pro Plzeňský kraj i Plzeň dohromady. Z toho 1,75 miliardy korun jsou investice kraje," řekl Čížek. Podle něj o největší dopravní stavbu v historii kraje i celostátně v evropském programu IROP (Integrovaném regionálním operačním programu) v tomto plánovacím období.
"Pokud by vše dobře šlo, tak bude známý dodavatel na podzim a do konce letošního roku by zahájil stavbu, která potrvá tři roky až do roku 2022," uvedl Čížek. Na stavbu chybí městu Plzeň získat poslední pozemek, jehož vyvlastňování teď probíhá. "Výběrovému řízení ani realizaci to nebrání, protože pozemek není zásadní," řekl.
Ze soutěže dodavatelů vyjde konečná cena, která bude zřejmě vyšší než 2,13 miliardy korun. Vzhledem k tomu, že ceny prací i materiálů postupně rostly, zpracoval projektant loni v září kvůli žádosti o dotaci z IROP aktualizovaný rozpočet, z něhož vyšla suma 2,13 miliardy Kč. "Abychom uspěli, protože v IROP nakonec neuspěly projekty krajů za osm miliard korun," uvedl Čížek. Tento základní rozpočet teď kraj uvádí v výběrovém řízení jako předpokládanou cenu díla, i když projektanti avizují, že cena bude vyšší zhruba o 300 milionů Kč.
Kraj jako hlavní investor i město jako spoluinvestor dostaly koncem dubna v prováděcím projektu zpřesněný vyšší rozpočet a nyní snaží jednat o jednotlivých položkách. "Specialisté jednají s projektantem o každé položce," řekl Čížek. Cenu, za niž se stavba vysoutěží, budou schvalovat zastupitelé.
První část okruhu za téměř miliardu korun byla otevřena v září 2014, měří 2,1 kilometru. Druhá etapa, zbylých 3,5 km, měla tehdy stát 1,5 miliardy Kč. Po dokončení stavby s šesti mosty se řidiči mířící od Klatov, Domažlic a z jihu Čech dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary. Zatížení má být až 20 tisíc vozidel denně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.