Jako obrovskou nezodpovědnost vnímají piloti návrh na likvidaci záložního armádního letiště v Líních u Plzně. V areálu by měla totiž vzniknout průmyslová zóna, přičemž se teď nejvíce hovoří o stavbě továrny na výrobu baterií do elektroautomobilů, takzvané gigafactory. Po prvním protestu přímo na letišti, kterého se účastnily stovky lidí, svolává Český svaz letectví další akci, tentokrát do Plzně.
Letiště Líně má jako jediné v Plzeňském kraji zpevněnou přistávací dráhu, což umožňuje jeho celoroční provoz. Jen loni tam evidovali bezmála 20 tisíc pohybů letadel. Ve srovnání s podobnými letišti jsou Líně na pátém místě, co do počtu vzletů a přistání.
Už v polovině listopadu se piloti, provozovatelé leteckých škol i obyvatelé z okolních obcí sešli na letišti v Líních. Akce se konala ve všední den a v době, kdy je většina lidí v práci. Důvodem byly čistě provozní záležitosti, protože za jiných okolností panuje na letišti rušný provoz. Proto organizátoři věří, že se tentokrát sejde více lidí. Protest naplánovali na sobotu 10. prosince. Uskutečnit se má na náměstí T. G. Masaryka v Plzni.
„Už 15. listopadu jsme naším shromážděním na letišti učinili první důležitý krok k tomu, abychom vládě v jejím úmyslu zabránili. Argumenty všech kolegů a kolegyň, kteří vystoupili se svými proslovy, byly natolik konkrétní, výmluvné a věcně podložené, že vláda na ně doposud nenašla, nebo nechtěla hledat, odpověď, jak jsem ji žádal. Letiště Líně reprezentuje pro celý region na západ od Prahy významnou ekonomickou a bezpečnostní lokalitu,“ říká předseda Českého svazu letectví Václav Vašek, který patří mezi nejslavnější české piloty letounů MiG-29 a mnohými je považovaný za legendu československého stíhacího letectva.
Úterý, 15. listopadu 2022, 18:25
Davy lidí z celé republiky dnes přijely podpořit plzeňské piloty, kteří se snaží bojovat za záchranu unikátního letiště. To by mělo ustoupit továrně Volkswagenu, jež by tam chtěla vyrábět komponenty do baterií pro elektroauta. Protest svolal Český...
Vašek se také ptá, zda nepatří letiště do strategické bezpečnostní infrastruktury státu a v případě mobilizace by zcela jistě bylo využívané. O tom ostatně mluvil v rozhovoru pro Plzeňskou Drbnu i bezpečnostní expert a bývalý poradce ministerstva obrany Milan Mikulecký.
„Dneska má armáda problém, že pokud by bylo třeba mobilizovat, tak potřebujete mít místo, kde budete ty lidi soustřeďovat. Kde je vystrojíte, rozdělíte k jednotkám a kde budete soustřeďovat mobilizovanou techniku. Máte pak právo sebrat i soukromníkům SUV vozidla nebo civilním firmám těžkou techniku jako jsou jeřáby a podobně. To musíte někde shromáždit, zkontrolovat, označit a rozdělit jednotkám. Na tohle je ten areál naprosto ideální. Líně mají navíc unikátní polohu. Tím že jsou na dálnici, tak jakýkoli naši spojenci v rámci NATO by se při přesunu na východ tam mohli zastavit, provést údržbu, přespat a pokračovat dál v cestě,“ popisoval Mikulecký.
„Jak prezident, premiér a ministryně obrany věrohodně zdůvodní, že otázka bezpečnosti občanů České republiky není kompetenčně postavena nad ostatní, notabene cizí a soukromé, zájmy? Prozatím si ještě nemyslíme, že vláda je složena ze samých nekompetentních představitelů jednotlivých rezortů, takže vedení svazu vnímá její mlčení jako výraz pohrdání slušnými lidmi. Proto Vás všechny vyzývám, abyste podpořili odpor proti aroganci vlády svojí účastí na našem příštím setkání,“ apeluje Václav Vašek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.