pátek 2. prosince 2022 Blanka

FOTO: Stovky lidí přišly podpořit piloty z Líní, odmítají likvidaci unikátního letiště kvůli stavbě gigafactory

Davy lidí z celé republiky dnes přijely podpořit plzeňské piloty, kteří se snaží bojovat za záchranu unikátního letiště. To by mělo ustoupit továrně Volkswagenu, jež by tam chtěla vyrábět komponenty do baterií pro elektroauta. Protest svolal Český svaz letectví a oslovil letce i obyvatele okolních obcí, aby přijeli vyjádřit svůj názor. Jestli si německá automobilka pro stavbu gigafactory vybere právě Česko bude jasné do konce roku.

Volkswagen by měl o lokalitě pro gigafactory rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem do konce letošního roku. To ale znamená, že v listopadu by měl od české strany získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče.

I přes hustou mlhu a velmi chladné počasí si našly dnes do Líní cestu stovky lidí z řad pilotů, nadšenců i místních obyvatel. Šlo tak o největší protest od doby, kdy se o fabrice začalo vůbec hovořit. „Sešli jsme se tu, protože se vláda narychlo rozhodla, že chce zlikvidovat toho letiště a my jsme proti. Každé letiště je unikátní a každé je nějakým způsobem důležité. Nikde jinde v Evropě se tohle neděje, jen tady v Česku. Už se tu zbourala tři a teď se chce zlikvidovat další,“ neskrýval své rozhořčení předseda Českého svazu letectví Václav Vašek, který patří mezi nejslavnější české piloty letounů MiG-29 a mnohými je považovaný za legendu československého stíhacího letectva.

V živé paměti má stále osud letiště v Žatci, což byla svého času nejmodernější letecká základna v Československu. „V Žatci se nejprve zbouralo letiště a pak se 15 let hledali firmy, které by vůbec byly ochotné tam něco postavit. Tady to hrozí taky. Tady se jedná o to něco zbourat a vedle, aby tekly peníze," uvažuje Vašek.

Mezi řečníky vystupil také ekonom z Českého svazu letectví Josef Piňos a dal zapravdu svému kolegovi, že v Líních o žádnou "baterkárnu" vlastně nejde. „Hlavním ekonomickým záměrem je zlikvidovat to letiště," zdůraznil. Podle něj i dalších mluvčích je likvidace vyčíslená na 7,5 miliardy korun. „Kam to poteče? Kdo na tom bude profitovat?," ptal se a dodal, že jediným co na politiky platí, tak je riziko obvinění z korupce. „Chtěl bych vyzvat všechny, ať to sledují. A postupně bude vyplývat na povrch komu o co jde. Mluvme o tom a zveřejňujme to," apeloval.

Hejtmanství přiznalo, že studie ohledně gigafactory nebude hotová včas, Volkswagen se ale rozhodne i bez ní

Jaké dopady bude mít stavba gigafactory na okolní obce? Jaká bude zátěž na životní prostředí a jak ovlivní život lidí v bezprostředním okolí? To jsou otázky, které má zodpovědět dopadová studie, kterou má za úkol zhotovit Plzeňský kraj. Po jejím...

 

Na akci špatnému počasí museli přijet piloti po zemi. I tak do Líní dorazili sympatizanti až z Brna nebo Prostějova. Na místě byli přítomni také obyvatelé Nové Vsi, kteří se obávají přívalu agenturních pracovníků. Ujištěním ze strany automobilky i vlády, že půjde sofistikovanou výrobu, nevěří. Stejně skeptický je od začátku debat i starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

„Minulý týden jsem byl v Salzgitteru, kde jsem viděl představitele české vlády, jak si namlouvají investora, jak se ho doprošují a jak mu slibují věci, které jsou v rozporu snad i s fyzikálními zákony. Pokud by si vláda pod pohrůžkou vyvlastnění chtěla prosadit svou, tak jsou připraveni dělat i naprosto mimořádné manévry, které jsme si ještě donedávna nedokázali v demokratickém státu představit,“ vyjádřil Sobotka své obavy.

Letiště Líně má jako jediné v Plzeňském kraji zpevněnou přistávací dráhu, což umožňuje jeho celoroční provoz. Jen loni tam evidovali bezmála 20 tisíc pohybů letadel. Ve srovnání s podobnými letišti jsou Líně na pátém místě, co do počtu vzletů a přistání. 

Podle něj urputné apely ze strany dotčených obcí i samotných pilotů mají výsledky. Jedním z nich je třeba příslib vlády, že pokud se Volkswagen rozhodne pro stavbu gigafactory na jiném území, tak se nic v Líních likvidovat nebude. „Aspoň v tomto ohledu má letiště klid. První plány a první usnesení vlády z července počítalo s demoličními pracemi už v září a jak vidíte, tak se tady zatím nic nestalo. Mám potvrzeno, že kdyby se piloti včas neozvali, tak by vláda vůbec neuvažovala o tom, že jim zařídí jiné prostory pro jejich činnost,“ říká.  

Náhradní hangár by dle zástupce leteckých škol a aeroklubů musel být aspoň 30 metrů široký a půl kilometrů dlouhý. Nikdo s nimi ale nic takového neprojednával. Naopak argumentují, že lze najít řešení, aby případná továrna existovala v symbióze spolu s letištěm. Naráží tak na vyjádření člena představenstva Škody Auto Martina Jahna, který prohlásil, že se letiště neslučuje s provozem továrny. „Je to nesmysl. Výškové profily, které jsou pro kategorii tohoto letiště jasně ukazují, že ta součinnost tu úplně v pohodě může být. Jsou to nesmyslné argumenty,“ říká Michal Krechowski ze spolku Classic Trainers, který má v Líních několik historických letounů i muzeum věnované historii letectví v Plzni.

Piloti protestovali před německou ambasádou proti rušení letiště Líně, mělo by ustoupit stavbě gigafactory

Zhruba dvě desítky zástupců aeroklubů a leteckých škol z letiště Líně u Plzně se sešly před německým velvyslanectvím v Praze, aby vyjádřily svůj nesouhlas proti výstavbě továrny na výrobu baterií do elektroaut. Zástupci automobilky již dříve...

 

„Stačí, aby si zástupci automobilky došli na letiště a podívali se, kde je řídící věž a jak je vysoká. Oni prezentují, že haly mají být vysoké jako řídící věž. Cokoli by postavili směrem na sever, tak nebudou mít problém. Zní to jako účelový argument, aby se letiště zrušilo,“ uvedl v rozhovoru pro Plzeňskou Drbnu například bezpečnostní expert a bývalý poradce ministra obrany Milan Mikulecký.

V Líních se už v srpnu sešli piloti, aby jasně ukázali, že na zdejším letišti panuje čilý provoz a na dráhu vyskládali svá letadla. Členové spolku STOP Gigafactory také předali otevřený dopis zástupcům v Senátu i oslovili samotný Volkswagen. Minulý týden také protestovali přímo před německou ambasádou. 

Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst, uvedl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.

Čtete také:

Hodnocení článku je 66 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, letiště Líně, protest pilotů, zrušení letiště

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.