Počasí dnes10 °C, zítra6 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

KOMENTÁŘ: Může gigafactory v Líních paradoxně způsobit nezaměstnanost?

Mezi jedno z palčivých témat gigafactory patří zhruba čtyři tisíce zaměstnanců, kteří tam mají pracovat. Volkswagen označuje provoz za sofistikovaný, vyžadující specialisty a vylučuje najímání nekvalifikovaných agenturních pracovníků. V podobném duchu se vyjádřil i člen představenstva Škody Auto Martin Jahn, který přímo zmínil absolventy technických oborů – chemie, elektroniky a mechatroniky.

„Podle našich plánů na transformaci přejde do gigafactory část zaměstnanců z jiných závodů Škody Auto a počítáme i s náborem z místních firem, které rovněž v příštích letech čeká transformace,“ řekl Martin Jahn pro ČTK.

Převedeno do praxe: Stát Volkswagenu připraví a zasíťuje pozemky a poskytne podporu z veřejných prostředků ve formě daňových úlev, celkově ve výši desítek miliard korun. Jen samotná „revitalizace“ bude stát miliardy. K tomu je třeba připočíst náklady na přivedení energií (voda, elektřina, plyn), rekonstrukci vlakového spojení, mnoho kilometrů silničních staveb včetně několika kruhových objezdů.

Jako odměnu za tyto desítky miliard ze státního rozpočtu vysaje Volkswagen z trhu (rozumějte z okolních podniků) odborné pracovníky nabídkou nadstandardních podmínek. V regionu s dlouhodobě nejnižší zaměstnaností to může způsobit inflační spirálu nebo přímo zánik dlouhá léta fungujících podniků, které se nebudou moci vyrovnat s touto nerovnou hospodářskou soutěží.

Krach takových podniků by pak měl logicky dopad zejména na méně kvalifikované pracovníky, kterých je ale co do počtu mnohem více a právě tito lidé budou těžko hledat na trhu práce nové uplatnění. Ruku na srdce – je tohle ta prosperita, kterou nám má gigafactory přinést?

Navíc se stále bavíme jen o samotné gigafactory Volkswagenu. Kdo ale bude garantovat, kolik a jakých zaměstnanců bude pracovat v subdodavatelských provozech a případných dalších podnicích v areálu? Podle našich aktuálních informací má celý areál pojmout až 7000 pracovníků na 250 hektarech. Kdyby i subdodavatelské provozy najímaly (tedy přetahovaly) kmenové zaměstnance, pak by se problém agenturních pracovníků pouze přesunul o pár kilometrů dále.

Čtete také:

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky Letiště Líně, komentář, blog, Gigafactory, Zachraňme letiště Líně, nezaměstnanost, Volkswagen, Martin Jahn, ŠKODA AUTO a.s.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Aleš Cais

Problém je v tom, že se nejedná o logické, ale politické rozhodnutí. A jak říkala má bývalá nadřízená: "Nehledejme logiku tam, kde není."

Pondělí, 31. října 2022, 21:26Odpovědět

KOMENTÁŘ: Může gigafactory v Líních paradoxně způsobit nezaměstnanost?  |  Blogy a komentáře  |  Drbna  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.