Jaké dopady bude mít stavba gigafactory na okolní obce? Jaká bude zátěž na životní prostředí a jak ovlivní život lidí v bezprostředním okolí? To jsou otázky, které má zodpovědět dopadová studie, kterou má za úkol zhotovit Plzeňský kraj. Po jejím zpracování volali starostové několik měsíců. Náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN) včera připustil, že dokument nestihnou připravit včas. Automobilka Volkswagen se má přitom pro stavbu rozhodnout do konce roku.
Volkswagen, do kterého patří i česká Škoda Auto, by měl o lokalitě pro gigafactory rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem do konce letošního roku. To ale znamená, že v listopadu by měl od české strany získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče.
Dotčených pět obcí, které stavba gigafactory bezprostředně ovlivní, zastupuje Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Jako starosta Dobřan naší redakci už dříve popsal, jak probíhala první jednání ohledně stavby továrny na výrobu baterií do elektroaut. Zmínil například, že zástupci obcí už v květnu navrhli Plzeňskému kraji, aby nechal zpracovat studii, která by jasně odpověděla na jejich otázky a určila, jestli má takový projekt vůbec smysl. Nic se ale nedělo.
O dokumentu se znovu mluvilo až 21. října, kdy ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) slíbilo, že studii nechá zpracovat. Slib ministr Jozef Síkela (STAN) zopakoval na včerejší debatě, kterou pořádala Hospodářská komora ČR. Přítomným potvrdil, že ministerstvo studii zaplatí. Náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN) ale uvedl, že kvalifikovaná analýza dopadů, kterou bude nutné projednávat s obcemi, bude trvat měsíce. Určitě se podle něj nestihne zpracovat do konce letošního roku, dokdy se má Volkswagen jako investor rozhodnout, kterou lokalitu pro stavbu gigafactory zvolí.
„Pro investora není studie podmínkou, aby se rozhodl. Klíčová jsou usnesení vlády,“ přiznal pro deník Právo koordinátor projektu za ministerstvo průmyslu a obchodu Hynek Brom.
Obce, firmy a piloti tvrdili, že místní pracovní trh je vyčerpán, že investice není projednána a nejsou předloženy její parametry. Rušení funkčního záložního armádního letiště je podle nich nesmysl, zejména v době války na Ukrajině.
Síkela znovu zopakoval, že MPO bude s obcemi intenzivně jednat. Pokud by projekt zasáhl také do obecních pozemků, tak stát nabídne takové řešení, aby obce byly nakonec spokojené s tím, že státu pozemky prodají, řekl. Toto vyjádření ale přítomné starosty pobouřilo. „Vyvlastnění má každý stát ve své legislativě. Ale nazval jsem to krajním řešením, tomu se chceme za veškerých okolností vyhnout. Je to nástroj, který použijete pouze ve stavu nouze," ubezpečoval je Síkela.
Čtvrtek, 27. října 2022, 18:05
Jako obrovskou příležitost označil premiér Petr Fiala (ODS) stavbu gigafactory v Líních u Plzně. Volkswagen se má definitivně rozhodnout do konce roku. Předseda vlády rovněž uvedl, že se sešel se zástupci Plzeňského kraje a města Plzně. Prvním...
Starostové ovšem mají jiné zkušenosti. „Svědkem jednání mezi vládou a Volkswagenem byl i zástupce dotčených obcí, starosta Dobřan. Viděl námluvy a divil se tomu, co vše se dá slíbit. Slyšel často opakovat anglicky výraz pro vyvlastnění. Na přímý dotaz, co obce, zopakoval, že zatím je daleko více otázek než odpovědi. Načež se vláda slíbila upsal k závazku, že pozemky zajistí. Jak?“ podivují se zástupce pěti dotčených obcí.
V prezentaci bylo dále uvedeno, že Líně jako jediné nabízejí dostatečnou velikost, Volkswagenu je nabídl stát a mají logisticky jedinečnou polohu. „My jsme si to nevybrali. Bohužel není jiné místo v ČR," prohlásil člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.
Úterý, 8. listopadu 2022, 15:30
Zhruba dvě desítky zástupců aeroklubů a leteckých škol z letiště Líně u Plzně se sešly před německým velvyslanectvím v Praze, aby vyjádřily svůj nesouhlas proti výstavbě továrny na výrobu baterií do elektroaut. Zástupci automobilky již dříve uvedli,...
Podle něj nejsou v ČR už téměř 20 let připravované průmyslové zóny. Šéf představenstva plzeňské teplárny považuje za nesmyslné začít stavět v roce 2024. „Spalovnu odpadu jsme v součinnosti s krajem a městem připravovali osm let“, dodal.
MPO, Škoda Auto a Hospodářská komora ČR shodně uvedly, že možná výstavba továrny na baterie do elektroaut na letišti v Líních u Plzně by zásadně pomohla ekonomické budoucnosti ČR. „Je to investice do budoucnosti automobilového průmyslu. Výroba je vysoce automatizovaná a velice efektivní. Pracují tam jen vysoce kvalifikovaní zaměstnanci. Představa, že tam bude nekvalifikovaný agenturní personál, je naprosto mylná," ubezpečoval Jahn.
Vláda musí podle Jahna Volkswagenu garantovat veřejné pobídky a připravenou průmyslovou zónu. Automobilka požaduje 200hektarovou plochu pro sebe a jednoho hlavního dodavatele. „Dřívější požadavky na rozlohu byly větší, protože se počítalo i dalšími subdodavateli. Od toho jsem upustili, protože byl zájem tuto zónu zmenšit," dodal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.