Jako obrovskou příležitost označil premiér Petr Fiala (ODS) stavbu gigafactory v Líních u Plzně. Volkswagen se má definitivně rozhodnout do konce roku. Předseda vlády rovněž uvedl, že se sešel se zástupci Plzeňského kraje a města Plzně. Prvním krokem jednání má být vznik studie o vlivu stavby na region a okolní obce. Také chce najít náhradu za záložní armádní letiště, kde aktuálně působí řada firem a leteckých škol.
„Projevujeme maximální úsilí, abychom tento projekt pro Českou republiku získali. Sektor automobilového průmyslu vytváří deset procent našeho HDP a 25 procent našeho exportu. Na výrobu jsou navázány stovky firem a má to velký význam. Musíme se adaptovat na změny, kterými automobilový průmysl prochází. Je to obrovská příležitost, kterou bychom se měli snažit využít,“ uvedl na dnešní tiskové konferenci premiér Petr Fiala.
Dnes se také sešel se zástupci z Plzeňského kraje a města Plzně, aby si vyslechl připomínky a obavy, které mezi obyvateli panují. „Všechny strany si uvědomují důležitost této investice. Shodli jsme se také na tom, že jsme připraveni společně s krajem a obcemi pracovat na odstranění obav z negativních dopadů stavby gigafactory. Budou probíhat pravidelné schůzky,“ vysvětloval Fiala a dodal, že nechají zpracovat studiu dopadů na Plzeňský kraj a okolní obce. Na dotaz novinářů, jaké je oficiální stanovisko armády k potřebnosti letiště v Líních nikdo neodpověděl.
Úterý, 25. října 2022, 11:40
Rozhodnutí vlády ohledně toho, že podnikne všechny kroky k tomu, aby v Líních u Plzně vznikla továrna na výrobu baterií do elektromobilů, zvedla ze židle nejen obyvatele okolních obcí, ale také řadu politiků. Předsedovi vlády Petru Fialovi (ODS)...
„Shodli jsme se také na tom, že určitě nebude a nemůže být ohrožena obranyschopnost státu v důsledku jiného využití letiště Líně. Vláda proto zajistí všechny potřebné funkce, které toto letiště má, jinde. Jsem přesvědčen, že dnešní schůzka přinesla značný posun a budeme dále pokračovat v tom, abychom projekt Gigafactory získali,“ dodal Fiala.
Volkswagen, do kterého patří i česká Škoda Auto, by měl o lokalitě pro továrnu, takzvanou gigafactory, ve střední Evropě rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem do konce letošního roku. To ale znamená, že v listopadu by měl od české strany získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče.
Velkým terčem kritiky byla také komunikace ze strany vlády, která byla minimální a vyvolávalo to mezi politiky rozpaky a obavy. „Pan premiér se za to nepřímo omluvil. Dneškem začala snaha psát novou kapitolu v té komunikaci," pochvaloval si hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Jeho spolustraník a technický náměstek primátora Pavel Bosák uvedl, že je pro něj v projektu stále mnoho otazníků. „Teprve až budeme mít konkrétní představu o tom potenciálním negativním dopadu na naše občany, teprve potom budeme k tomu schopni zaujmout jako město nějaké stanovisko," uvedl Bosák.
Další podrobnosti budou dotčené strany řešit až podle výsledků dopadové studie. Už teď ale přišla řada napříkad na téma nedostatku vody. „Řekli jsme, že určitě není v možnostech kraje to řešit. Pokud je vláda přesvědčena o tom, že to je strategická investice pro Českou republiku, tak by se na tom měla nejaktivněji podílet vláda. A vláda se tohoto úkolu nezříká," podotkl Špoták.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) již dříve potvrdil, že případný vznik gigafactory nebude mít dopad na fungování letecké záchranné služby. „Nikdo nikdy neuvažoval o tom, že by se záchranka z Líní měla přesouvat. Zůstane, ať už tady nebo v nově vybudovaném areálu," upřesnil Špoták.
Zástupci kraje s premiérem hovořili také o dalších současných aktivitách na letišti, jako jsou například soukromé letecké školy a podobně. „Chtěli bychom se bavit o tom, že se vypracuje i studie pro nějaké jiné alternativní místo," doplnil hejtman. Předpokládá, že po dnešním setkání se bude aktivně setkávat pracovní skupina při ministerstvu průmyslu, další schůzku na stejné úrovni jako dnes předpokládá určitě ještě do konce roku.
Starostové okolních obcí dlouhodobě poukazují na problémy, které by stavba továrny mohla přinést. „Jsme proti tomu, aby nové komunikace a stožáry zničily klid a pohodu našich lidí, proti přílivu agenturních zaměstnanců, proti tomu, aby haly stály na okraji stávající bytové zástavby, proti tomu, aby zmizel zelený pás kolem letiště, proti tomu, abychom dopláceli na přistěhovalce, kteří našim dětem zaberou místo ve školách a školkách,“ vyjmenovává zástupce dotčených obcí a starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).
„V současné době jsou pro nás nepřijatelné dvě věci, navržené dopravní napojení a navržené trasy linek velmi vysokého napětí. Dokud se tyto dvě věci nevyřeší, nemá cenu jednat dál,“ dodal.
Pátek, 21. října 2022, 16:02
Debaty okolo osudu letiště v Líních u Plzně stále neutichají a velké emoce vzbudilo i rozhodnutí vlády, že podpoří projekt pro výstavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut. Takzvaná gigafactory podle zástupců automobilky nemůže existovat...
Debaty o gigafactory nejsou u nás nic nového. O tom, že Česko usiluje o její vznik na svém území hovořil už loni dřívější vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (ANO). Ještě v říjnu loňského roku se jako vhodná lokalita skloňoval areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1 na Chomutovsku. Dále připadal v úvahu Sokolov/Staré Sedlo nebo v Cheb. Zástupci Czechinvestu, kteří lokality vytipovávali, dnes uvedli, že vhodné umístění vybírali rok a půl. Podrobnější průzkum podle nich odhalil u Prunéřova a Chebu problém v podobě malé velikosti pozemku a v případě Starého Sedla problém s poddolovaností. Nakonec padla možnost překvapivě na Líně.
„Ze všech analyzovaných míst vyšla právě lokalita letiště Líně jako jediná možnost pro realizaci průmyslové zóny v požadovaných parametrech a čase. Zásadní byla při výběru lokality její velikost, blízkost vodních zdrojů či okolní infrastruktura,“ vysvětloval náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko, který je v současné době pověřen řízením agentury CzechInvest.
Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst, uvedl minulý týden člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.