pátek 2. prosince 2022 Blanka

Plzeňští senátoři za ODS ostře kritizují postup vlády ohledně kontroverzní gigafactory, upozorňují na několik rizik

Rozhodnutí vlády ohledně toho, že podnikne všechny kroky k tomu, aby v Líních u Plzně vznikla továrna na výrobu baterií do elektromobilů, zvedla ze židle nejen obyvatele okolních obcí, ale také řadu politiků. Předsedovi vlády Petru Fialovi (ODS) poslali otevřený dopis také jeho straničtí kolegové, senátoři Lumír Aschenbrenner, Pavel Karpíšek a Vladislav Vilímec. Společně kritizují postup kabinetu, který jedná bez vědomí dotčených obcí. Také pojmenovávají rizika, kterých se obávají.

Volkswagen zvažuje Česko jako jednu ze tří lokalit pro stavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut. Ve hře je ještě Polsko a Maďarsko. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do konce roku.

„Vládní rozhodnutí podpořit projektový záměr vyvolalo očekávatelnou bouři negativních emocí, kdy si dovolujeme konstatovat, že většina z nich je podepřena logickými argumenty majícími reálný základ. Možná dokážete řadu z nich vyvrátit, ale současný způsob prezentace projektu pouze přiživuje oprávněné obavy občanů nejen z okolních obcí,“ píší senátoři Lumír Aschenbrenner, Pavel Karpíšek a Vladislav Vilímec (všichni za ODS) v úvodu svého dopisu.

Dále senátoři vyjmenovali několik možných dopadů, které stavba obří továrny může přinést. Jako první vypichují téma ohrožení obranyschopnosti státu. Gigafactory má totiž vzniknout na místě záložního armádního letiště, které využívají aerokluby, letecké školy a další subjekty. Další existence letiště se podle člena představenstva Škody Auto Martina Jahna neslučuje s provozem továrny.

„Letiště není pouze místem pro přistávání vojenské nebo humanitární pomoci. V Líních se jedná o jedinou zpevněnou armádní plochu, která může sloužit jako shromaždiště pozemní vojenské techniky i lidských sil v případě ohrožení státu,“ upozorňují senátoři. Ohledně tohoto tématu hovořila redakce Plzeňské Drbny i bezpečnostním expertem a bývalým poradcem ministerstva obrany Milanem Mikuleckým.  

Bylo by krátkozraké se letiště v Líních vzdát, armáda už víc ořezat nejde, říká bezpečnostní expert a pilot Mikulecký

Debaty okolo osudu letiště v Líních u Plzně stále neutichají a velké emoce vzbudilo i rozhodnutí vlády, že podpoří projekt pro výstavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut. Takzvaná gigafactory podle zástupců automobilky nemůže existovat...

Jako další podstatný argument uvádějí senátoři ve svém dopise obavy z ekologických dopadů, jenž může projekt přinést. Plánovaná stavba továrny se podle nich nachází pouhý jeden kilometr od okolních obcí a dva kilometry od nejbližšího městského obvodu Plzně.

„Bateriová Gigafactory není typickým automobilovým provozem. Jedná se de facto o chemickou továrnu, která má být umístěna v bezprostřední blízkosti lidských obydlí s čističkou odpadních vod vypouštějící vodu do řeky Radbuzy, vlévající se po pěti kilometrech do plzeňské vodní nádrže České údolí,“ stojí v otevřeném dopise.

Jako poslední bod uvedli zástupci Senátu ekonomickou stránku věci. Podle nich je záměr zvyšovat zaměstnanost sice chvályhodný, ale ne v okolí Plzně, kde je naopak nedostatek pracovních sil.

Letiště Líně má jako jediné v Plzeňském kraji zpevněnou přistávací dráhu. Jen loni tam evidovali bezmála 20 tisíc pohybů letadel. Ve srovnání s podobnými letišti jsou Líně na pátém místě, co do počtu vzletů a přistání. ČTK informovala o tom, že si Armáda ČR chce letiště ponechat. Ministerstvo obrany ale tuto věc vede v režimu tajné a oficiálně se k tomu nevyjadřuje.

„Lokalita je navíc zatížena negativní zkušeností s náborem zahraničních pracovníků. Odborné pracovníky z řad mechaniků a elektrotechniků může Gigafactory přivézt ze zahraničí, což české zaměstnanosti nepomáhá. Případně může přeplatit pracovníky z okolních továren, což ale logicky povede k likvidaci těchto menších provozů, na kterých region stojí a padá,“ apelují na Fialu.

Dopis adresovaný Petru Fialovi odešel také z plzeňského magistrátu. Nově zvolený primátor Roman Zarzycký (ANO) v něm vyjádřil svůj nesouhlas s tím, jak vláda k tématu přistupuje. „Vyzval jsem pana premiéra, aby komunikaci v tomto směru přehodnotil a vnímal nás jako rovnocenného partnera,“ uvedl primátor. Oproti senátorům uvedl pouze jeden argument, a to potřebu vody pro tento závod. Podle něj není možné projekt uskutečnit bez spolupráce s Vodárnou Plzeň. „Zdůrazňuji, že toto téma s námi a se zástupci městské společnosti dosud nikdo nejednal. Hodlám z pozice primátora využít všech zákonných možností a pravomocí, jak výstavbu Gigafactory na úkor stávajícího letiště zastavit.“ dodal závěrem. 

Čtete také:

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Michal Krechowski, Lumír Aschenbrenner

Štítky gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, průmyslový park, Líně, letiště, senátoři, Lumír Aschenbrenner, Pavel Karpíšek, Vladislav Vilímec

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.