Počasí dnes6 °C, zítra7 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Vedení Plzně se důrazně ohradilo vůči rozhodnutí vlády o stavbě gigafactory, proti je také kraj, obce i letecké školy

Plzeňský kraj, město Plzeň, okolní obce i letecké školy odmítají rozhodnutí vlády, která podpořila záměr vybudovat na záložním armádním letišti Líně u Plzně továrnu na baterie do elektroautomobilů, takzvanou gigafactory. Chtějí letiště zachovat. O projektu nemají dodnes žádné informace od státu ani od investora, koncernu Volkswagen. Chtějí také vědět, zda armáda letiště potřebuje, nebo ne.

Vláda podpořila stavbu gigafactory na letišti v Líních u Plzně, Volkswagen se má rozhodnout do konce roku

Vláda podnikne všechny potřebné kroky, aby gigafactory na záložním armádním letišti vznikla. Tato slova pronesl ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) po dnešním jednání vlády. Automobilka Volkswagen zvažuje Česko jako jednu ze tří lokalit pro...

 

Plzeňská radnice už odeslala dopis na ministerstvo průmyslu a nominovala náměstka Pavla Bosáka (Piráti) do pracovní skupiny k možné výstavbě gigafactory, která se ustavila v úterý a bude jednat poprvé v pátek od 11:00. Novinátům to řekl primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO).

Premiér Petr Fiala (ODS) bude o verdiktu vlády informovat vedení Volkswagenu, který Česko zvažuje jako jednu ze tří lokalit pro gigafactory. Podle šéfa představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o jejím umístění mohlo padnout do konce roku. Kromě čtyřistahektarového armádního letiště Líně, kde dnes fungují desítky leteckých škol a letecká záchranná služba, je ve hře ještě Polsko a Maďarsko.

Stanovisko armády je pořád velkou neznámou

„Nepodpoříme nic, dokud nebudeme mít stanovisko armády, což do dnešního dne nikdo z nás nezná, protože je v režimu tajné. Buď se musí odtajnit, nebo někdo musí říct, co je v tom usnesení. Zatím je to čistě akce vlády," uvedl hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Požaduje, aby k projektu byly vypracovány studie, musí se posoudit, jestli by továrna mohla stát vedle letištní plochy. V těchto postojích je podle Špotáka kraj trvale konzistentní, ale zatím neví nic, ani to, co je v usnesení vlády. „Pokud tam bude bourání letiště bez toho, abychom znali závěry armády, tak Plzeňský kraj s projektem nebude souhlasit," podotkl. Když armáda řekne, že letiště potřebuje jako strategickou a rozvojovou plochu, tak kraj proti armádě nepůjde.

Nový primátor Plzně Zarzycký byl ze včerejšího verdiktu vlády velmi překvapen. „Podporuji zachování letiště. Nikdy neřeknu souhlasné stanovisko, dokud neuvidíme environmentální dopady, sociální a infrastrukturní řešení a personální opatření, která řeknou, kde se vezmou ty tisícovky lidí," zopakoval svá předchozí prohlášení. Továrna má zaměstnávat 4500 lidí a dalších 10 000 lidí má pracovat v okolních dodavatelských firmách.

Plzeň má páku v podobě vodárny

Plzeň bude podle primátora účastníkem všech řízení, protože mu tam patří zhruba 15 procent plochy. „A jako vlastník Vodárny Plzeň (jediný možný dodavatel vody do oblasti) máme dostatečně silný nástroj na to, abychom vzdorovali tomuto projektu, který já v tuto chvíli nepodporuji," zdůraznil primátor. Stejně se na úterním jednání zastupitelstva vyjádřili také jeho náměstkové Bosák a Aleš Tolar (STAN).

Letiště Plzeň-Líně bylo založeno v roce 1952 jako vojenské letiště a je neodmyslitelně spjato s 5. stíhacím plukem, který vznikl už v roce 1945. Jeho piloti létali v Británii na Spitfirech. Pluk poté působil v Plané u Českých Budějovic a posléze na letišti Plzeň-Bory, které později ustoupilo průmyslové zóně. Piloti tak našli zázemí právě v Líních, kde létali na několika typech letounů MiG. Od roku 1996 je letiště veřejné. Podle zástupců Škody Auto je provoz letiště s chodem gigafactory neslučitelný. 

„Jsem pro zachování letiště v Líních. A pořád jsem náměstkem na kraji, který má na starosti investice a majetek a já k tomu nemám vůbec žádné informace, a myslím si, že takhle postupovat nemůže ani vláda," uvažuje primátor. Za komfortní nepokládá to, že se informace trvale dozvídá pouze z médií.

Také kraj chce podle Špotáka zachovat letiště. „Mělo by se pracovat na možnosti vybudování průmyslové zóny se zachováním letiště. K tomu jsou ale potřeba udělat všechny studie, o nichž mluvil pan primátor," doplnil. Podle hejtmana ale může armáda chtít kromě zachování letištní plochy vybudovat na ploše další infrastrukturu.

„Jako velmi nešťastné považuji, že to je celou dobu projednávané v režimu tajné. A nedivím se vládní opozici, že bije na poplach, protože se při třetím čtení návrhu rozpočtu dočetla u devítimiliardové položky (investice státu do přípravy průmyslové zóny, pozn. redakce), že je projednávaná v režimu tajné. To i u mě vzbuzuje určitou emoci a větší odhodlání být na straně letiště," dodal Zarzycký.

Tématem jednání byla možná výstavba obří továrny na výrobu baterií do elektroaut v Líních u Plzně. Proti jsou starostové okolních obcí, kteří opakovaně upozorňují na fakt, že s nimi nikdo nejedná. Projekt se nelíbí ani místním pilotům, kteří by...

 

Letecké školy: Museli bychom rozprodat letadla

Počátkem srpna zorganizovali piloti protestní akci přímo na letišti, aby názorně ukázali, že se rozhodně nejedná o nevyužívaný areál. Ranvej zaplnilo přes 50 letounů, které jsou trvale umístěné ve zdejších hangárech a využívají je letecké školy, aerokluby, parašutisté nebo spolek zaměřený na historii. Konec Líní by pro mnohé znamenal i konec s výcvikem pilotů „Museli bychom rozprodat letadla, protože se to už nedá nikam dát. Máme 19 letadel, fungujeme jako škola a půjčovna. Máme zhruba 100 členů a vyškolili jsme tu takových 300 až 400 pilotů,“ řekl Plzeňské Drbně Tomáš Vrbský, jenž na zdejším letišti provozuje školu už dvanáctým rokem.

FOTO: Piloti protestovali proti zvažovanému rušení letiště, vyskládali na dráhu desítky letadel

Více než 50 letadel zaplnilo ranvej na záložním armádním letišti v Líních u Plzně. Jde o stroje, které jsou trvale umístěné ve zdejších hangárech a využívají je letecké školy, aerokluby, parašutisté nebo spolek zaměřený na historii. Akcí chtěli...

 

Jeden z větších hangárů už 10 let využívají také členové spolku Classic Trainers. Aktuálně mají deset letadel, z nichž některé pamatují druhou světovou. Taktéž tam provozují i muzeum, jenž se věnuje více než 110 let dlouhé historii plzeňského letectví i rodákům ze západu Čech bojujících v řadách RAF. Dny otevřených dveří v hangáru navštíví tisíce lidí. Pravidelně jsou také k vidění na leteckých dnech. 

„Nemáme kam jinam jít. Naše letadla jsou poměrně veliká a potřebují určité zázemí i co se týče skladu náhradních dílů a podobně. Není to jen o letadlu. Byla by to obrovská komplikace a myslím si, že by to pro nás bylo likvidační. Takto těžké a staré stroje nemohou létat z krátkých ploch, musí být také celoročně v suchém hangáru. Naše muzeum je primárně zaměřené na historii plzeňského létaní. Nemělo by smysl, aby bylo jinde,“ postěžoval si Miroslav Tomana ze spolku Classic Trainers. Piloti se rovněž obávají, aby Líně, které letos slaví 70 let, neskončily jako zrušené letiště v Žatci, kde měla také vzniknout průmyslová zóna, teď jsou tam tři haly. 

Hodnocení článku je 98 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Zuzana Duzbabová

Štítky gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, průmyslový park, Roman Zarzycký, Rudolf Špoták, vláda, rozhodnutí vlády, letiště, Plzeň, armáda, Plzeňský kraj, Volkswagen, Pavel Bosák, Česká pirátská strana

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Petr Štrunc

Proč tedy vedení kraje, pánové Zarzycký (ANO), Špoták (Piráti), Bernarda (STAN) poslali na vládu v dubnu souhlasné stanovisko kraje se záměrem gigafactory a demolicí letiště? Vláda rozhodovala i na základě jejich souhlasu, který byl bez připomínek! Nechali v květnu udělat projekt pro návrh změny územního rozvoje Plzeňského kraje, který v tichosti v září stáhli, proč? Zprvu byli projektem nadšení viz starší články, nyní hrají jen mediální hru, že to nechtějí a v tichosti v tom pokračují... Je mi z nich zle.

Čtvrtek, 20. října 2022, 11:27Odpovědět

Jan Macků

Nevím, jestli to není na trestní stíhání vlády. Nemůže si přece dovolovat všechno. Rušíme elektrárny a chceme dělat baterie. Co asi do nich budeme ukládat.

Čtvrtek, 20. října 2022, 08:10Odpovědět

Vedení Plzně se důrazně ohradilo vůči rozhodnutí vlády o stavbě gigafactory, proti je také kraj, obce i letecké školy  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.