Tématem jednání byla možná výstavba obří továrny na výrobu baterií do elektroaut v Líních u Plzně. Proti jsou starostové okolních obcí, kteří opakovaně upozorňují na fakt, že s nimi nikdo nejedná. Projekt se nelíbí ani místním pilotům, kteří by přišli o unikátní letiště. Jednání představitelů německé automobilky, ministra průmyslu Josefa Síkely (STAN) a vedení Plzeňského kraje žádné konkrétní výsledky nepřineslo, alespoň tak o tom informoval novináře hejtman Rudolf Špoták (Piráti).
Úterý, 4. října 2022, 16:01
Starostové pěti obcí v bezprostřední blízkosti línského letiště nedaleko Plzně věří, že si stát plochu ponechá a zvažovaná obří průmyslová zóna tam nakonec nevznikne. Jednou z hodně skloňovaných firem je automobilka Volkswagen, která hledá místo pro...
Čtyřistahektarové letiště Líně u Plzně je jednou ze tří možných lokalit ve střední Evropě. Další jsou v Polsku a Maďarsku. Síkela jednal se zástupci kraje a automobilky v Plzni asi hodinu. Na schůzce bylo zhruba 40 expertů i vrcholný manažer Volkswagenu pro elektromobilitu.
Podle hejtmana, který na jednání také byl, žádné rozhodnutí nepadlo. Stále se čeká na jednání vlády, která by měla o osudu letiště hlasovat. Záložní letiště je momentálně v majetku armády. Ta ho za současné geopolitické situaci ho považuje za strategické a chce si ho ponechat. Stanovisko armády šlo na vládu v režimu tajné. Vláda by měla rozhodnout příští středu. „Pokud vláda řekne, že tam bude strategický podnikatelský park, tak jsme připraveni pomáhat. A když neřekne, tak nebude nic," uvedl hejtman Rudolf Špoták.
Pokud armáda a ministerstvo obrany řeknou, že letiště potřebují, tak kraj podle Špotáka nepůjde proti armádě a pro Plzeňský kraj projekt podnikatelského parku končí s tím, že nebude zasaženo do provozu letiště ani se nebude přesouvat základna letecké záchranné služby. Na základě krajských zásad územního rozvoje by ale bylo možné podle Špotáka využít okolní volné pozemky k rozvoji oblasti.
„Přijeli odborníci z Volkswagenu, tak jako sem jezdí už posledního půl roku, a přijel je pozdravit pan ministr Síkela. Odborné týmy, v nichž byli i zástupci ČEZ, ČEPS a CzechInvestu, se pak rozdělily do pěti skupin a řešily vodu, elektřinu, životní prostředí a další. Týmy pořád srovnávají zvažované dvě až tři lokality," popsal Špoták. Podle něj se chtěli na areál podívat také zástupci vedení automobilky z Německa, kteří ale nakonec do Líní nejeli. U letiště čekalo několik lidí z leteckých škol a pilotů, kteří chtěli předat ministrovi a zástupcům Volkswagenu otevřený dopis, že stejně jako okolní obce tzv. gigafactory v Líních nechtějí.
Úterý, 13. září 2022, 07:31
Debata okolo budoucnosti záložního armádního letiště v Líních u Plzně neutichá, ba naopak. Starostové obcí se obávají přílivu levné pracovní síly a vzniku ubytoven. Nyní se k těmto starostem přidává i novinka v podobně obřích stožárů elektrického...
Autobus Škody Auto se zhruba 30 českými i německými experty dorazil k bráně línského letiště včera po 16:00. Podle našich informací vystoupili na obhlídku areálu až poté, co na pokyn Vojenské policie odešel televizní štáb České televize. Zástupci spolku STOP gigafactory předali zástupcům automobilek otevřený dopis po jejich managementy v češtině a v němčině, který zaslali sněmovně i Senátu. Plzeňská Drbna má jeho text k dispozici.
Letiště Plzeň-Líně bylo založeno v roce 1952 jako vojenské letiště a je neodmyslitelně spjato s 5. stíhacím plukem, který vznikl už v roce 1945. Jeho piloti létali v Británii na Spitfirech. Pluk poté působil v Plané u Českých Budějovic a posléze na letišti Plzeň-Bory, které později ustoupilo průmyslové zóně. Piloti tak našli zázemí právě v Líních, kde létali na několika typech letounů MiG. Od roku 1996 je letiště veřejné.
V dopise se píše, že prosazovaný výběr lokality by měl za následek zničení plně funkčního mezinárodního letiště, devastaci životního prostředí a další negativní dopady na život v okolí Plzně. „Je i dnes použitelné jako záložní plocha pro Armádu ČR a další letecké činnosti. V případě přírodních katastrof je jediné využitelné pro záchranné práce. Likvidace letiště je také nevhodná s ohledem na současnou zahraničně politickou situaci," uvedli zástupci spolku. Podle nich prosazování výstavby v nevhodné lokalitě, navíc pochybným způsobem za účasti lobbistů a PR agentur, poškozuje dobré jméno koncernu Volkswagenu. Všichni starostové okolních obcí jsou podle spolku proti gigafactory a likvidaci letiště, petici podepsalo také přes 11 000 občanů.
„Víme o tom, že delegace VW měla v neděli v (hotelu) Marriottu schůzku se špičkami plzeňské politické scény. Dnes ráno měli jet na letiště. Ale když se jim nepodařilo vyhnat piloty, mě a štáb České televize od brány, tak to odložili," řekl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Dodal, že ho v pátek navštívil zástupce VW. „Informoval mě, že zatím s obcemi jednat nebudou a zjišťují, jakým způsobem projekt stát a kraje komunikují, třeba i ve vztahu k obcím," doplnil Sobotka. Na pondělním ani nedělní jednání obce nebyly pozvány.
Starostové pěti obcí z okolí letiště Líně věří, že si armáda prosadí tuto plochu jako záložní strategickou pro české vojáky a gigafactory zhruba s 4500 zaměstnanci tam nevznikne. Obce vlastní dvě pětiny dotčených pozemků.
Na dnešní tiskové konferenci k představení nového složení Rady města Plzně jsme se zeptali krajského šéfa ANO a ekonomického náměstka hejtmana Romana Zarzyckého, jaký bude teď postup nově zvoleného vedení radnice k ožehavé otázkce okolo letiště v Líních. Zarzycký by se měl stát novým primátorem a už před časem novinářům sdělil, že se o případné podpoře projektu rozhodne až ve chvíli, kdy bude znát ekologické, infrastrukturní, personální a sociální dopady.
„Osobně jsem nikdy nebyl proto, aby se letiště v Líních rušilo. Máme tu výhodu, že město Plzeň bude pravděpodobně významným účastníkem stavebního řízení, pakliže to opravdu nastane. Za sebe ale postrádám odpovědi od centrální vlády, jestli to letiště je či není strategické. Město Plzeň určitě nebude podporovat zrušení letiště v Líních a pokud by tam vzniklo gigafactory jako takové, tak máme zásadní nástroj, jak to eliminovat. Pokud by se gigafactory musela chladit, tak by se musela chladit významně velkým podílem z úpravny z Vodárny Plzeň a jelikož je vodárna městská firma, tak myslím, že máme silný nástroj, jak toho lze nedosáhnout," sdělil Zarzycký.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.