Starostové pěti obcí v bezprostřední blízkosti línského letiště nedaleko Plzně věří, že si stát plochu ponechá a zvažovaná obří průmyslová zóna tam nakonec nevznikne. Jednou z hodně skloňovaných firem je automobilka Volkswagen, která hledá místo pro stavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut, takzvanou gigafactory. Vedení obcí vadí, že se s nimi nikdo nebaví a že jejich připomínky zůstávají nevyslyšeny. Automobilový gigant má rozhodnout do konce roku. Ve hře je kromě Česka ještě Polsko a Maďarsko.
Pátek, 5. srpna 2022, 17:10
Více než 50 letadel zaplnilo ranvej na záložním armádním letišti v Líních u Plzně. Jde o stroje, které jsou trvale umístěné ve zdejších hangárech a využívají je letecké školy, aerokluby, parašutisté nebo spolek zaměřený na historii. Akcí chtěli...
Záměr na vybudovaní průmyslového parku posvětila vláda koncem července. Nyní se čeká na to, jak rozhodne kabinet. Ministerstvo obrany mělo do konce srpna vypracovat stanovisko, zda si chce letiště ponechat, nebo jestli je pro něj nepotřebné a převede pozemky na Plzeňský kraj. Výsledky jsou ale v režimu tajné. Jasno by ale mohlo být už velmi brzo. O letišti dnes odpoledne jednal sněmovní výbor pro obranu a podle starostů se mohl tento bod dostat už na středeční jednání vlády.
V rámci Plzně se jedná o velmi ožehavé téma, které mnohé strany hojně skloňovaly v předvolebních kampaních. Starostové Dobřan, Líní, Chotěšova, Zbůchu a Nové Vsi jsou stále zajedno a výsledky voleb na tom nic nezměnily.
„Úplně nejvíce nám vadí způsob, jakým se s námi nekomunikuje. Vyvolává to ohromné podezření, co za tím vlastně je. Na začátku jsme byli ujištění, že budeme u všech jednání. Nakonec jsme nebyli informováni o připomínkách kraje k usnesení vlády. Nebyli jsme ani informováni o tom, že krajská rada doporučila zastupitelstvu k projednání aktualizace zásad územního rozvoje (ZÚR) s naprosto brutálním zásahem do našeho území,“ popisuje starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).
On i ostatní se mnohé informace dozvídali až z médií a ani jejich požadavky nikdo nebral v potaz. Šlo například o témata ekologie i třeba o to, aby pozemky po obvodu areálu patřily obcím a lidé se tak nemuseli bát, že by se zóna dál rozšiřovala. Původně se navíc domnívali, že bude průmyslový park zahrnovat oblast 180 hektarů, dnes se mluví o více než dvojnásobné ploše. Starostové proto apelují na to, aby se zóna hlavně zmenšila. „Jak ale můžeme dělat kompromisy s někým, kdo s námi nemluví? Bude to stát hrozně práce, aby se obnovila naše důvěra v kraj,“ podotýká Sobotka.
Zhruba dvě pětiny pozemků z 390 hektarů letiště je ve vlastnictví pěti obcí a rozhodně se jich nechtějí vzdát. Podle nich by musel vzniknout speciální zákon „lex Gigafactory“, jenž by umožnil státu pozemky vyvlastnit. Sobotka i jeho kolegové věří, že k tomuto kroku nikdy nedojde. Druhým dechem ale dodávají, že se smýšlení některých politiků tímto směrem ubírá.
Úterý, 13. září 2022, 07:31
Debata okolo budoucnosti záložního armádního letiště v Líních u Plzně neutichá, ba naopak. Starostové obcí se obávají přílivu levné pracovní síly a vzniku ubytoven. Nyní se k těmto starostem přidává i novinka v podobně obřích stožárů elektrického...
„Pokud všechny obce zůstanou jednotné, tak na letišti ucelená stavba nemůže vzniknout. Jako občan si nedovedu si představit, že by vláda byla něčeho takového schopná. Jako starosta se toho bojím, protože musím pracovat s každou eventualitou. Pokud by to tak bylo, tak budeme dělat opravdu zásadní kroky, abychom to zvrátili včetně žaloby k Ústavnímu soudu a s využitím evropské jurisdikce. Toto řešení od nějakých představitelů zaznělo a musíme to vnímat jako možnou hrozbu,“ uvažuje Sobotka.
Téma vzniku nové průmyslové zóny rezonuje napříč všemi dotčenými vesnicemi. „Když se u nás rozhlédnete, tak my máme ze dvou stran dálnici D5. Těsně za humny máme průmyslovou zónu Úherce u Nýřan. Na západní straně máme rekultivovaný areál po důlní činnosti ZUD Zbůch. A na východní straně za dálnicí máme bývalou skládku koncernu Škoda, která je přestavěná na velkou fotovoltaickou elektrárnu. Příroda je jakž takž zachována směrem k letišti, protože je tam ochranné pásmo. Jsou tam lesy a pastviny, louky. Jakmile by tam místo nich byly haly, průmysl a doprava, tak je naše obec obklopená už jen průmyslem a to 300 metrů od zástavby,“ popisuje starosta Líní Michal Gotthart (SNK Líní a Sulkova).
Starostové se také shodují, že by takový projekt měl vzniknout na území, které už je pro tento záměr připravené a kde panuje vysoká míra nezaměstnanosti. „V dnešní době, kdy se mluví o green dealu a o zachování životního prostředí pro budoucí generace se tu uvažuje o tom, že se vykácí desítky hektarů lesa a zaberou se další hektary zemědělské půdy proto, aby tam vznikla továrna. Zaráží mě, proč je tato lokalita tak extrémně výhodná, když není napojená na sítě a další věci,“ neskrývá Gotthart svůj údiv.
Obyvatelé obcí i jejich vedení věří, že si nakonec Volkswagen vybere Polsko či Maďarsko. Podle odhadů by v gigafactory mohlo pracovat až 4500 pracovníků a dalších až 10 tisíc míst by zahrnovaly navazující profese. Ačkoli zástupci z automobilky říkají, že by většina těchto pracovníků mohla bydlet v Plzni a za prací dojíždět, starostové se obávají pravého opaku. Nárůstu obyvatel a vzniku ubytoven či satelitů.
„Veškerý automobilový průmysl by se nastěhoval sem do katastru pěti obcí, které přijdou o přírodu, klid na bydlení a další. To je prostě likvidace těch pěti obcí, kde si lidé kupují parcely a chtějí tu bydlet," podotkl Gotthart. „Nikdo z obyvatel tu gigafactory nechce. A po volbách je to stejné," doplnil starosta Nové Vsi Miroslav Sedlák (BEZPP).
Podle hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti) požádal ministr ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) Plzeňský kraj, aby nominoval zástupce do pracovní skupiny k průmyslovému parku. Starostové uvedli, že o tom neví. „Předpokládám, že se tam se starosty potkáme. Jsou tam zástupci mikroregionu Radbuza, města Plzně, kraje a různých ministerstev," informoval hejtman, který bude zastupovat kraj. Termín první schůzky zatím není dán.
Pátek, 16. září 2022, 14:45
Téměř čtyřsethektarové letiště Líně u Plzně, kde má podle rozhodnutí vlády vzniknout strategický podnikatelský park (SPP), by mělo nadále sloužit jako záložní strategický i rozvojový prostor pro české vojáky. Novinářům to dnes sdělil dobře...
Podle Špotáka se nyní čeká na rozhodnutí vlády o tom, zda letiště zůstane armádě. „Od 27. července, od usnesení vlády, se nic neděje," uvedl. Armáda podle našich informací i starostů, ministerstvu obrany řekla, že záložní plochu, kde má základnu své letecké záchranné služby (LZS), potřebuje a s letištěm ve svých plánech počítá. Vláda teď materiál projedná jako neveřejný.
Vedení kraje považuje gigafactory za významnou pro rozvoj regionu. „Ale nejdůležitější je, aby se k tomu udělaly všechny potřebné studie, jestli je to v tomto prostoru proveditelné, což se zatím nestalo. Čeká se na rozhodnutí, jestli vůbec a v jakém rozsahu se to bude dělat," doplnil Špoták. Kraj chce být v každém případě u diskuze ministerstev, vlády a obcí. Chce být mediátorem a nebrání tomu, že by se stal případným budoucím provozovatelem zóny. „Pokud budou obce sabotovat rozvoj průmyslové zóny a rozvoj regionu, tak proti tomu nikdo nic neudělá," uzavřel Špoták.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.