Technici obnovují značení přechodů i varovné symboly na silnicích, přidali i nové

Autoři | Foto Radka Žáková

Přechody pro chodce, piktogramy na stezkách i varovné symboly na komunikacích prochází potřebnou obnovou. Správa veřejného statku města Plzně dokončila první etapu obnovy vodorovného dopravního značení. Práce lze provádět jen pět až šest měsíců v roce v závislosti na počasí. S pracemi se proto bude opět pokračovat v příštím roce.

Plzeň tyto práce poprvé zajišťovala vlastními silami. Do loňského roku je zadávala externím firmám. „Pro obnovu vodorovného značení zakoupilo město v roce 2024 potřebnou techniku i vozidlo. Tým techniků Správy veřejného statku města Plzně (SVSMP) tak mohl letos již od května provádět obnovu značení na stezkách i na přechodech a v komunikacích. Prioritu přitom měly přechody u základních škol a značení na páteřních stezkách, kde je společný pohyb pěších a cyklistů,“ popsal Aleš Tolar (STAN), náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

SVSMP měla na letošní rok v rozpočtu na tyto práce celkem 1,3 milionu korun. K nákladům na obnovu je nutné připočítat i náklady na techniku včetně vozidla a platy tří zaměstnanců, kteří ji provádějí.

Pro představu - na obnovu jednoho tři metry širokého přechodu pro chodce přes komunikaci běžné šíře sedm až sedm a půl metru je přitom potřeba přibližně 30 kilogramů bílého strukturplastu a tři až čtyři hodiny práce týmu techniků.

„Plán prací na letošní rok jsme zvládli rychleji, než jsme očekávali. Náš tým udělal asi o třetinu více práce, než kdybychom práci zadávali externím firmám. Již počátkem října jsme tak rozpočet na tyto práce vyčerpali. Pokud budeme mít v rozpočtu na rok 2026 prostředků více, může obnova probíhat rychleji,“ uvedla technická náměstkyně SVSMP Andrea Fojtíková.

S údržbou vodorovného dopravního značení začali technici na stezkách v centru města, poté pokračovali na území prvního, druhého a třetího městského obvodu. Nový nástřik dostaly piktogramy kola a chodce spolu se směrovými šipkami a výstražnými trojúhelníky, dále také zebry na přechodech pro chodce u základních, středních i mateřských škol.

„Pro realizace vodorovného dopravního značení musejí být vhodné klimatické podmínky, tedy hlavně sucho a teplo. Přitom nejde pouze o venkovní teplotu, ale důležitá je také teplota povrchu komunikace, aby hmoty důkladně přilnuly k povrchu a vytvrdly. Letos jsme ale kromě obnovy vodorovného značení realizovali i to nově stanovené. To představovalo asi třetinu objemu těchto prací,“ řekl vedoucí Úseku technických činností SVSMP Plzně Viktor Valenta.

Správa veřejného statku města Plzně bude v obnově VDZ pokračovat i v dalších letech. Příští rok chce obnovit 40-50 % značení na hlavních tazích na území městského obvodu Plzeň 1 a asi třetinu na hlavních tazích obvodu Plzeň 3. Revitalizovat chce také VDZ na páteřní síti cyklotras na Slovanech. Na území ostatních městských obvodů pak bude značení opravovat hlavně na místech, kde by hrozilo jeho špatnou viditelností nebezpečí, tedy v místech křížení komunikací nebo společného pohybu chodců a cyklistů.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky obnova značení, značení přechodů, symboly na silnicích, vodorovné dopravní značení

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.