Řidiči nákladních vozů nad 3,5 tuny projíždějících Plzeňským krajem budou od 1. července platit mýto na dalších dvou státních silnicích I. třídy. Půjde o frekventované úseky komunikací I/27 Plzeň - Klatovy a na I/22 z Klatov do Horažďovic a dál do jižních Čech na Strakonice a Vodňany. Ministerstvo dopravy (MD) tak vyhovělo požadavkům Plzeňského a Jihočeského kraje.
Od ledna 2020 se v regionu platí mýto na silnicích I/20 z Plzně na České Budějovice a na I/26 z Plzně do Domažlic. Cedule s černým M ve žlutém kruhu byly dosud na 120 kilometrech ze 450 km silnic I. třídy v kraji. Od července k nim přibude dalších 70 km. „Dlouhodobě jsme usilovali o to, aby nebyly zpoplatněné jen silnice I/26 a I/20, chtěli jsme zpoplatnit i silnici I/22 v úseku Horažďovice - Domažlice I/27 v úseku Klatovy - Plzeň," uvedl šéf odboru dopravy Plzeňského kraje Dušan Pakandl. Ministerstvo podle něj slíbilo, že nejprve vyhodnotí, zda se po zpoplatnění prvních dvou úseků doprava přesune jinam, hlavně na silnici I/27, čehož se obávaly dotčené obce.
Hodnocení zpozdila pandemie koronaviru. Loni v prosinci ale vyšla vyhláška se seznamem úseků, které budou zpoplatněné od 1. července. „Vyšli nám částečně vstříc. Takže teď úvahy o tom, že by byla silnice I/22 z Horažďovic do Klatov objízdnou trasou za zpoplatněnou silnici I/20 do Plzně padají, protože jsou obě komunikace z Jihočeského kraje do Plzně zpoplatněné," řekl. Také kamionům jedoucím z Německa na Domažlicko už se nevyplatí jet místo po zpoplatněné silnici I/26 na Všeruby a dál Kdyni, Klatovy a Plzeň, protože budou platit mýto z Klatov do Plzně. „Takže 80 procent této alternativní trasy už bude zpoplatněno a nevyplatí už se objíždět ani silnici I/26," řekl.
Plzeňské Ředitelství silnic a dálnic začne podle ředitele Miroslava Blabola příští týden osazovat odpovídající dopravní značení na silnicích I., II. a III. třídy a značky na výjezdu z obcí, které budou upozorňovat na mýto pro nákladní automobily. Podle Pakandla vychází ze všech sčítání, že doprava postupně roste o deset až 20 procent na všech komunikacích. Nejvíce je to vidět na I/27 v Přešticích, v polovině trasy Plzeň - Klatovy.
„Rozsah zpoplatnění byl dlouhodobě projednávanou věcí od roku 2017 a 2018. Nejdříve jsme chtěli zahrnout i některé komunikace II. a III. třídy, ale tam MD řeklo, že to není ekonomicky výhodné a že to budou pouze silnice I. třídy," řekl Pakandl. Plzeňský kraj požadoval zpoplatnit ještě úsek silnice I/22 z Klatov do Domažlic. „Řekli nám ale, že tam není spatřován dostatečný nárůst intenzity dopravy," uvedl. Zpoplatněna nebude ani část I/27 z Klatov do Železné Rudy a státní hranici, která je pro kamiony náročná, protože vede horskou oblastí.
Spokojený může bý po dvou letech snažení také současný náměstek ministra vnitra, a katovický zastupitel Lukáš Kolářík (Piráti). Společně se starosty dotčených obcí upozorňoval ještě jako opoziční politik na neúnosnou situaci na zmíněných komunikacích ministerstvo dopravy i expremiéra Andreje Babiše. „Trvalo to dva roky a jedny volby, nakonec se ale podařilo prosadit opatření vyhánějící z vesnických cest kamiony, které si cestu vybíraly ve snaze ušetřit náklady za mýto. Každý den jsme jen zbytečně riskovali, že někdo přijde k úrazu. V celém obvodu zmiňované silnice I/22 žijí lidé. Navíc zvýšená frekvence dopravy vede k vyšší prašnosti, hluku a otřesům, které jsou nepříjemnými překážkami v každodenním životě. Následky se ale nyní konečně podařilo alespoň částečně zvrátit,” uzavírá náměstek ministra vnitra Kolářík.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.