Velké omezení v dopravě i přepravě si vyžádají opravy tramvajových tratí v Plzni

Autoři | Foto Zuzana Duzbabová, Magistrát města Plzně

Hned několik projektů týkajících se tramvajových tratí, připravuje město Plzeň. Ještě letos začne modernizace trati v Přemyslově a Skvrňanské ulici a také v křižovatce U Jána, která je v nevyhovujícím technickém stavu. Plánují se projekty na protáhnutí kolejí či ozelenění pásů mezi nimi. A chystá se i nová trolejbusová trať na Severní předměstí. Opravy si vyžádají omezení v dopravě i přepravě. Proto se plánují zejména na období letních prázdnin, kdy je méně zatížena doprava v ulicích i kapacita v městské hromadné dopravě.

„Modernizaci tramvajových tratí se jako město Plzeň věnujeme systematicky. Loni byla například dokončena rozsáhlá rekonstrukce tratě na náměstí Republiky a ve Zbrojnické ulici nebo na Slovanech v Koterovské ulici. Letos bude velkou akcí v oblasti dopravy rekonstrukce tramvajové trati v celé délce Skvrňanské a Přemyslovy ulice. Modernizace tramvajových tratí jsou finančně náročné, je do nich třeba investovat stovky milionů korun,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký (ANO).

Při obnovách kolejišť se aktuálně používají moderní technologie, a to především vybudování betonové vany s protivibrační a protihlukovou vrstvou. Tato vrstva se pak používá i na boky kolejnic. Současně s modernizací kolejišť se obvykle pracuje i na výměně inženýrských sítí, položení nových povrchů na komunikace, opravují se nástupiště i chodníky.

Oprava tramvajové trati v křižovatce U Jána

Během letních prázdnin se začne s opravou tramvajové trati ve frekventované křižovatce U Jána. Rekonstrukce tramvajového oblouku měla být součástí celkové přestavby křižovatky, ale od té se v obavě z dopadů na již tak komplikovanou dopravní situaci ve města rozhodlo vedení radnice letos ustoupit. Koleje ale opraveny být musí. „Oblouky jsou v tomto hodně zatěžovaném místě ve velmi špatném technickém stavu,“ zdůraznil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN), do jehož gesce spadá Správa veřejného statku města Plzně.

Stavba bude probíhat za provozu, avšak s omezením některých odbočení aut v křižovatce. „Tramvaje však tímto úsek projíždět nebudou. Mezi zastávkou Sady Pětatřicátníků a Hlavní nádraží tak budou cestující po dobu několika týdnů přestupovat na autobusy náhradní dopravy. Práce začnou poslední červnový víkend a už počátkem srpna by se měly tramvaje vrátit do křižovatky již na nové koleje,“ doplnil Aleš Tolar.

Rekonstrukce tramvajové trati Skvrňanská

Letošní nejrozsáhlejší rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Skvrňanská a Přemyslova by měla začít v srpnu poté, co bude dokončena oprava kolejového oblouku v křižovatce U Jána, aby stavby nebyly v kolizi. „Modernizaci této tratě je nutné rozdělit do čtyř etap. Začneme stavbou v rozsahu od křižovatky u Centrálního autobusového nádraží (CAN) po křižovatku Skvrňanské s Tylovou ulicí. Zde se pustíme do rekonstrukce trakčního trolejového a kabelového vedení, avšak bez úprav na vlastní tramvajové trati,“ popsal zahajující etapu prací související s modernizací tratě na Skvrňanské první náměstek primátora pro oblast technickou Pavel Bosák (Piráti).

Na tuto etapu bude navazovat už samotná modernizace trati v rozsahu křižovatky Přemyslovy ulice s ulicemi Kotkova a Kalikovská až po křižovatku u CAN ve Skvrňanské ulici. „Součástí této etapy je rovněž přejezd v křižovatce CAN a pak také opravy vodovodu, kanalizace, komunikací, chodníků, nástupních ostrůvků či modernizace světelné signalizace pro tramvaje i auta,“ doplnil Pavel Bosák. Další etapa pak zahrnuje úsek Palackého náměstí a Přemyslovy ulice.

Poté budou následovat opravy na Palackého náměstí od křižovatky Přemyslovy ulice s Jízdeckou po křižovatku Přemyslovy ulice s Kalikovou a Kotkovou. Součástí této etapy je rovněž úprava přejezdu v křižovatce Kalikova x Kotkova. I v této části stavby bude řešen vodovod, kanalizace, veřejné osvětlení či úprava trolejového vedení, úprava trakčního kabelového vedení, nástupní ostrůvky, ovládání výhybek a úpravy na světelné signalizaci. Dokončení této a následující fáze je předpokládáno příští rok.

Po celou dobu stavby bude vedena náhradní autobusová doprava od Palackého náměstí po zastávku Vojanova s využitím stávajících autobusových zastávek na trase a se zřízením provizorních zastávek v jízdních pruzích komunikací.

Příprava rekonstrukce tramvajové trati linky 1 v Lidické ulici

Ještě letos se zahájí projekční práce na rekonstrukci tramvajové trati v Lidické ulici. „Nejstarší úsek v této lokalitě pochází z roku 1986. Dosud neprošel větší opravou. Stávající koleje, včetně pražců, se blíží konci životnosti. Rekonstrukcí projde téměř dva kilometry tramvajové trati linky číslo 1, od křížení Lidické ulice s Karlovarskou až po křížení se Studentskou ulicí,“ popsal nutné opravy náměstek Aleš Tolar.

V souvislosti s opravou a s připravovanou výstavbou nové křižovatky v tomto místě dojde také k mírnému posunu polohy zastávky Lékařská fakulta. Ta napojí budoucí zástavbu pod Fakultní nemocnicí Plzeň. Pro případ mimořádných událostí budou také položeny nové kolejové oblouky pro obousměrné odbočení tramvají z Lidické do Karlovarské ulice. Záměrem je trať i ozelenit. Součástí stavby bude i zrušení a zasypání stávajících dnes již zaslepených podchodů.

Trolejbusová trať na Severní předměstí

Správa veřejného statku města Plzně také připravuje projekt trolejbusové trati, která povede z centra přes Roudnou a Lochotín na Košutku. Trolejové vedení bude vystavěno v ulicích Otýlie Beníškové, Karlovarská, Lidická, Alej Svobody, Sokolovská, Gerská, Studentská a Krašovská, aby trolejbusy na nejvýše položeném sídliště v Plzni dojely. Projekt zahrnuje také úpravy komunikací související s výstavbou nově plánovaných zastávek v ulici Gerská, Sokolovská a Aleji Svobody. V současnosti probíhá výběrové řízení na dodání dokumentace pro povolení záměru a dokumentace pro provádění stavby.

Nová trať umožní elektrifikaci provozu linky 33/40 a 27, v budoucnu také linky 30 a 20. V úseku od zastávky Goethova přes náměstí Republiky do zastávky Otýlie Beníškové budou zatím trolejbusy jezdit patrně na bateriový pohon. Daným úsekem vedla původní trolejbusová trať již v letech 1949 až 1977, její obnova je v současnosti komplikovaná z majetkoprávních důvodů.

Hodnocení článku je 48 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky tramvajová dráha, rekonstrukce tramvajové trati, modernizace trati, letní prázdniny, MHD

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.