Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Plzeňský kraj chce do pěti let na lokálních tratích nasadit bateriové vlaky

Plzeňský kraj nasadí do čtyř až pěti let na vedlejších lokálních tratích elektrické vlaky s bateriemi. Část trasy budou jezdit na elektrickou trakci a zbylý úsek bez drátů dojedou na baterie. Kraj o bateriových vlacích jedná s Českými drahami (ČD), které tyto jednotky s výrobcem testují.

Podle náměstka Pavla Čížka (STAN) jsou po celém kraji nasazené pouze nové nebo repasované vlaky. „S poslední obnovou počítáme za čtyři až pět let, kdy bychom rádi nasadili vlaky s bateriemi. Máme představu, na kterých tratích, jednáme o tom," uvedl náměstek.

Podle náměstka generálního ředitele ČD Jiřího Ješety už plzeňská Škoda vyrobila první dvě bateriové vlakové jednotky. Testují se na zkušebním okruhu ve Velimi. „Ještě nemohou jezdit s cestujícími, procházejí homologačním procesem. Další dvě jsou v Plzni ve výrobě a do konce listopadu přebereme všechny čtyři do zkušebního provozu s cestujícími," řekl. Budou jezdit na lince Ostrava - Studénka - Štramberk - Kopřivnice - Veřovice.

Lišky vyrazily do akce. České dráhy nasadily regionální vlaky RegioFox do provozu v Plzeňském kraji

První moderní regionální vlaky RegioFox nasadily České dráhy do pravidelného provozu s cestujícími v Plzeňském kraji. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám říká, začaly jezdit na osobních vlacích na trati Plzeň – Žihle. Do začátku nového...

ČD podle Ješety objednaly od Škody dalších 15 vozů, které budou na konci roku 2026. „To jsou ale úplně nové bateriové vlaky, které se začínají vyrábět, vyvíjet a schvalovat. Kdežto první čtyři jsou vlastně standardní RegioPantery dovybavené bateriemi," uvedl Ješeta. Mají dojezd 80 kilometrů pro jízdu maximální rychlostí, což je v bateriovém režimu 120 kilometrů v hodině, v elektrické trakci 160 km/h. Na lokálních tratích se ale většinou jezdí 60 až 80 km/h, takže dojezd bude delší než 80 km.

Plzeňský kraj s národním dopravcem uvažují o tom, že by je využily například na trati Plzeň - Bezdružice - Plzeň - Rokycany - Radnice. „Jely by z Plzně kus pod dráty, kde by se dobíjely za jízdy, a pak by jely do Bezdružic na baterie. Cestou zpět do Plzně a Rokycan by se zase dobíjely pod dráty. A z Rokycan do Radnic a zpět do Rokycan by dojely na baterie," přibližuje Ješeta. V koncových stanicích by nemusely být dobíječky, protože vlaky by se dobily během jízdy. „Navíc baterie se dobíjí také při každém brzdění při rekuperaci," dodal.

VIDEO: Podívejte se na časosběrné záběry z miliardové proměny hlavního nádraží

Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží má za sebou tři roky trvající rekonstrukci za 1,03 miliardy korun. Nová krytina na kupoli září do dálky, horní hala má moderní nádech a funguje tam řada obchodů nebo rychlé občerstvení. Po deseti...

Ješeta uvedl, že vývoj bateriových vlaků jde výrazně rychleji než vodíkových, proto jsou zatím perspektivnější. Na jejich provozní náklady se může pohlížet různě. „Pokud by se počítalo i budování infrastruktury, tedy elektrizace 20 až 30 kilometrů vedlejších tratí, které vedou z hlavní elektrifikované trati, tak to bude stát miliardy. Přitom bateriový vlak stojí o 30 až 40 milionů korun víc než elektrický," doplnil. Současná cena dvouvozového elektrického RegioPanteru je podle Ješety kolem 117 milionů Kč.

Dále je třeba prověřit, zda jsou nutné dobíjecí stanice, anebo se vymyslí spoje, kde být nemusí. Nabíjecí stanice přijde na 50 až 60 milionů a potřebuje příkon vysokého napětí, takže nejde postavit všude. „Pro objednatele i pro dopravce je bateriový vlak dražší než elektrický, jenž je zase dražší než dieselový, který je pořád nejlevnější, ale má nejvíc emisí. Takže si musíme říct, co chceme," dodal Ješeta.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky baterierové vlaky, nové vlaky, moderní vlaky, železnice, České dráhy

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Plzeňský kraj chce do pěti let na lokálních tratích nasadit bateriové vlaky  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.