PMDP testuje novou technologii, nabíjecí stanice posílí napájení trolejí MHD

Autoři | Foto PMDP

Sérii testů bateriové posilovací stanice na konečné stanici linky 16 zahájily Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Zařízení posílí napájení trolejí MHD. Tato zajímavá technologie se vejde do rozměrů malého lodního kontejneru a jeden takový je umístěn právě u točky na Sídlišti Bory.

Nabíjecí stanice nemá žádný přívod napájení z vnější sítě ČEZu, je napojená pouze na trolejbusové troleje, ze kterých se průběžně nabíjí její baterie a při zátěži je schopna rychle dodat větší množství energie zpět trolejbusům. Hlavní funkcí stanice je posílení míst s nedostatečným napájením.

„S testováním jsme museli počkat až na obnovení plného provozu MHD. Parametry stanice totiž potřebujeme ověřit s plnou zátěží. Na linkách 16 a 14 nyní jezdí plný počet vozů. Kromě běžných provozních stavů zkoušíme, jak si stanice poradí při nabíjení většího množství bateriových trolejbusů nebo při odpojení napaječů z měnírny. Zatím vše běží bez problémů,“ říká Jan Strobach, vedoucí střediska měníren PMDP.

Naměřené výsledky předávají PMDP univerzitě v Gdaňsku, která provádí energetickou analýzu trolejbusové sítě. PMDP díky tomu zjistí, kde jsou slabá místa a kde naopak rezervy, případně jak snížit spotřebu elektrické energii.

„Hlavním cílem je posoudit budoucí rozvoj bateriových trolejbusů s dynamickým nabíjením a ověřit, zda je řešení posílení napájecí sítě pomocí takových bateriových stanic správná cesta. Dále bude důležité zjistit, zda se vyplatí ekonomicky a jaká jsou pro ni ideální místa,“ říká Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP. Trendem se podle jeho slov stává využívání baterie nejen ve vozidlech, ale i v síti. „K takovým stanicím je pak možné zapojit třeba i malou fotovoltaickou elektrárnu nebo naopak pomáhat s nabíjením elektromobilů.“

„Nabíjecí stanici testujeme v rámci mezinárodního projektu INTERREG EfficienCE. Cílem projektu je sdílet zkušenosti s provozováním nových udržitelných technologií a zvyšování energetické účinnosti ve veřejné dopravě. Spolupracujeme se šesti dalšími zeměmi. Například ve Vídni testují třeba sluneční elektrárnu, která napájí budovu stanice metra,“ popisuje Miroslav Macháň, dopravně provozní ředitel PMDP.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky PMDP, trolejbusy, nabíjecí stanice, MHD, technologie, městská hromadná doprava, Plzeňské městské dopravní podniky, ČEZ, Jiří Kohout, Vídeň, Gdaňsk

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.