Počasí dnes2 °C, zítra1,8 °C
Pátek 28. února 2025  |  Svátek má Lumír
Bez reklam

Co si myslí politici o nákupu 300 elektrokol pro novou službu sdílených bicyklů?

Autoři | Foto Pixabay.com

Službu sdílených kol pro veřejnost budou v Plzni nakonec zajišťovat Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Tříletý projekt vyjde na 25 milionů korun a bude se na něm kromě města podílet také kraj. Celkem se nakoupí 300 elektrokol, která budou k dispozici na čtyřech největších obvodech a na konečných zastávkách hromadné dopravy. Co si o poměrně nákladném projektu myslí plzeňští politici napříč politickým spektrem se dozvíte v dalším pokračování naší Politické koridy.

OTÁZKA: Myslíte, že je dobrý nápad, aby město nakoupilo pouze elektrokola pro novou službu bikesharingu?

David Procházka (ANO) 

Pokud mají v Plzni sdílená kola fungovat, tak jednoznačně ANO. Všechna minulá řešení narazila na to, že centrum Plzně je v údolí, a na sídliště je to vždy do kopce. A tak zatímco můj oblíbený Jára Cimrman měl u jednoho ze svých vynálezů problém, že se mu v dole hromadili horníci, nám se vždy v centru hromadila kola. Věřím, že s elektrokolem to i do Bolevce zákazníci dají. Druhou otázkou, která ale nepadla, je, zda sdílená kola vůbec potřebujeme, zde bych s jednoznačnou odpovědí ANO tak razantní nebyl.                                                                                                                                                                                                     

Město nakoupí stovky elektrokol, projekt sdílené dopravy vyjde na desítky milionů korun

Dvakrát Plzeň hledala provozovatele sdílených kol a dvakrát neuspěla. Nakonec budou tuto službu zajištovat Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Tříletý projekt vyjde na 25 milionů korun a bude se na něm kromě města podílet také kraj. Celkem...

Daniel Kůs (Piráti) 

Já osobně bych byl raději za mix ekektro a klasických kol. Nicméně Plzeňské dopravní podniky, které budou tuto službu provozovat požadovaly pouze elektrokola z celé řady důvodů. Například pro lepší hlídání díky (za)odemykání na dálku a tudíž i lepší pojistitelnosti. Plzeňáci ale o možnost půjčování klasických kol v žádném případě nepřijdou. My podporujeme službu "Kolem Plzně", která půjčuje výhradně mechanická kola a pokud v konkurenci s elektrokoly obstojí, budeme podporovat dál. Takže rozhodující slovo budou mít plzeňští cyklisté a jejich zájem.                                                                                                                                                                                                                                                            

Martin Dittrich (SPD) 

Proč zařazovat do projektu jen elektrokola? Určitě by stálo za to, pořídit i klasická kola a koloběžky, ať si každý vybere to své. Určitě bych se také zaměřil na rozšíření cyklostezek. Máme jich tady v Plzni hodně, ale našla by se ještě místa, kde chybí.                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Nikola Šimlová (PRO Plzeň)

Ano, myslím si, že nákup pouze elektrokol odpovídá koncepci této nové služby bikesharingu. Cílem této nové služby, alespoň jak ji já doposud vnímám, neboť skutečné fungování této služby prokáže až praxe, je především ulehčení Plzeňské dopravě, a to nejen pro obyvatele města Plzně, ale i pro lidi, kteří do Plzně přijedou ať již za prací, zábavou nebo z jiného důvodu. V Plzni již navíc funguje služba kolemplzne.cz, v rámci které je v ulicích města Plzně umístěno 80 kol, i z tohoto důvodu není na místě umisťovat do ulic města Plzně v rámci nové služby jiná než elektrokola. Hlavní výhody pořízení právě elektrokol spatřuji v jejich rychlosti, efektivnosti, kdy je tento způsob přepravy vhodný pro Plzeň i s ohledem na její geografické členění, a ve využitelnosti této služby napříč několika generacím.

Aleš Tolar (STAN) 

Rozjet v Plzni skutečně fungující a moderní službu sdílených kol tak, jak je tomu v mnoha jiných zahraničních i českých městech, je jeden volebních slibů hnutí STAN Plzeň a já se ho snažím splnit. Plzeňský městský dopravní podnik se k záměru prostřednictvím svého managementu sám přihlásil a projevil zájem službu zajistit. Já přesvědčil kolegy ve vedení města a svého protějška v roli náměstka hejtmana pro dopravu na Plzeňském kraji pana Čížka, že na zajištění služby poskytnou město a kraj dopravnímu podniku během tří let společně celkem 25 milionů korun. Díky tomu budou moci flotilu tří set elektrokol využívat zdarma předplatitelé veřejné dopravy z Plzně i z okolí a nepředplatitelé ji budou mít za výhodné půjčovné 1 minuta = 1 koruna. To, že celá flotila bude tvořena výhradně elektrokoly, byl návrh PMDP a já se s nimi v názoru ztotožnil. Elektrokola budou pro veřejnost určitě lukrativnější a častěji půjčovaná než kola mechanická. Plzeň je přece jen výškově členitější a výhody elektrokol zde uživatelé ocení. Pokud přece jen někdo bude trvat na sdílení kol mechanických, o tu možnost nepřijde. Dosavadní služba sdílených mechanických kol provozovaná spolkem Kolem Plzně pravděpodobně zůstane zachována a i nadále bude městem podporována. Město dopravnímu podniku na službu sdílených kol nezaručilo žádný monopol a pokud bude provozovatelů sdílených kol více a bude ve městě konkurence elektrokol a kol mechanických, pro udržitelnou dopravu ve městě to bude jen dobře.

David Šlouf (ODS)

I přes velké pochybnosti, které někteří členové našeho klubu vyjádřili na únorovém Zastupitelstvu města Plzně, jsme vznik sdílených elektrokol ve fázi vstupní informace ohledně potřebné alokace finančních prostředků do rozpočtu většinově podpořili. Rozhodně podporujeme zklidnění zejména automobilové dopravy na území města Plzně, ale zároveň si nejsme jisti, zda jsou připraveny podmínky pro zprovoznění tohoto systému, jako je např. dostatečná infrastruktura cyklostezek zejména v centru Plzně, zajištění bezpečnosti jak cyklistů, tak ale i chodců, příprava stanovišť atd. Vzhledem k tomu, že vedení města slibuje spuštění systému v polovině roku 2026, nezbývá mnoho času a budeme velmi pečlivě sledovat, jak si s těmito dílčími problémy současná koalice poradí.

Odpovědi jsou řazeny podle data doručení do naší redakce. Odpověděli představitelé všech zastupitelských klubů z plzeňského zastupitelstva. Postupujeme podle pravidel v doručování odpovědí v rámci sjednocení podmínek pro všechny redakce Drbny v ČR. Za zastupitelský klub SPOLU, kde jsou vedle ODS, TOP 09 a KDU ČSL se od listopadu odesílá vždy jen jedna odpověď. 

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky politická korida, co si myslí zastupitelé Plzně, bikesharing, sdílená kola, elektrokola

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Co si myslí politici o nákupu 300 elektrokol pro novou službu sdílených bicyklů?  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.