Úplně první tramvaj Škoda ForCity Plus 52T, kterou vyrobila plzeňská společnost Škoda Group pro Prahu, vyjela v pondělí poprvé na zkušební trať. Ta se nachází v plzeňském výrobním areálu Škodovky. Tramvaj má montážně dokončený exteriér, probíhá na ní dokončování interiéru, oživování a první zkoušky vozidla. V pokročilé fázi montáže jsou další dva vozy.
Aktuálně se v plzeňských výrobních dílnách celkem na osmi tramvajích pro Prahu. První tramvaj by do pražských ulic měla vyjet v dubnu, kdy zahájí zkušební jízdy bez cestujících v rámci procesu homologace nového typu vozidla. Výrobce podepsal s pražským dopravním podnikem rámcová smlouvu na dodávku až 200 tramvají Škoda ForCity Plus 52T. Celková hodnota zakázky při jejím plném využití činí přes 16,6 miliard korun.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si závazně objednal 40 tramvají, které budou do Prahy dodávány postupně. Prvních 20 letos, dalších 20 vozů do konce roku 2026. Obě strany několik měsíců intenzivně pracovaly na finální podobě technického řešení zejména interiérových prvků a doladění kompletního designu tramvaje. Na vývoji a výrobě nových tramvají pro Prahu spolupracuje přes 230 dodavatelů, z nichž 76 procent pochází z České republiky. Tento projekt tak podporuje domácí průmysl a vytváří pracovní příležitosti v celé zemi.
„První nová tramvaj 52T už je na světě! Jedná se o významný milník, protože po téměř 20 letech se Praha dočká zcela nového typu tramvají. Supermoderní nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity Plus 52T nabídnou klimatizaci, tichý provoz a pokročilý antikolizní systém. Do konce roku nám dorazí prvních 20 těchto špičkových vozů, přičemž během několika let může jejich celkový počet dosáhnout až na 200,“ říká Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„V Praze jsme nastartovali nebývalý tramvajový boom. Nové tratě nám v hlavním městě rostou jako hřiby po dešti, a proto je nutné zásadně rozšířit vozový park. Během následujících dvou let totiž zahájíme hned několik nových tratí, třeba do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů, na Žižkov anebo u Muzea, kde navážeme na již realizovanou trať na Václavském náměstí. Tramvaje jsou zkrátka symbolem moderní a ekologické dopravy, díky nimž je Praha čistším a příjemnějším městem k životu,“ dodal Hřib.
„Dodávat tramvaje pro hlavní město naší země je pro nás nejen obrovskou ctí, ale také velkou odpovědností. Tento projekt přináší tisícům lidí napříč průmyslem v České republice stabilitu a pracovní příležitosti. Věříme, že nová tramvaj nebude pouze symbolem technologické vyspělosti, ale také důmyslu a nasazení všech, kteří se na jejím vývoji podíleli,“ uzavírá Petr Novotný, CEO Škoda Group.
V nadcházejících týdnech budou v Plzni dokončeny první tři tramvaje pro Prahu. Po oživení a dynamických testech na zkušební trati budou převezeny do Prahy, kde v první fázi začnou zkušební jízdy bez cestujících v rámci homologace nového typu vozidla. Ty budou zahrnovat také kalibraci antikolizního systému a jeho kusové zkoušky. Ve druhé fázi budou následovat zkušební jízdy s cestujícími. Po splnění požadavků Drážního úřadu ČR a úspěšném dokončení zkušebního provozu získají tramvaje homologaci pro provoz v ČR. Mezitím bude v Plzni pokračovat sériová výroba dalších vozů, které budou do Prahy dodávány postupně dle smlouvy.
Nové tramvaje pro Prahu jsou stoprocentně nízkopodlažní a nabízejí vyšší komfort pro cestující než dosud provozované typy vozidel. Délka vozidla je 32 metrů. Celková kapacita je 243 osob, míst ke stání je 173. Interiér je prostornější, s širšími průchody mezi články, celovozová klimatizace využívá přírodní ekologické chladivo. Tramvaje jsou vybaveny moderním informačním systémem, který zlepšuje orientaci během jízdy. Technologická řešení jako podvozky s nápravami, elektromechanická brzda a rekuperace energie zajišťují nižší náklady na údržbu i spotřebu energie. Díky těmto vlastnostem se nové tramvaje stanou nejen ekologickým, ale i ekonomicky výhodným řešením pro městskou dopravu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.