Opravy ulic, silnic, tramvajových kolejí i další silniční stavby a rekonstrukce zejména letos v létě silně komplikovaly život v Plzni nejen motoristům, MHD, ale i chodcům. Namátkou můžeme zmínit Zbrojnickou ulici, Klatovskou třídu, Koterovskou, dále můžeme zmínit ulice Písecká, Štefánikova, Hálkova. Na mnoha místech už práce skončily, někde se ještě pokračuje. Co si myslí o letošních opravách plzeňští politici a jak se s komplikovanou dopravní situací město vypořádalo, čtěte v dalším pokračování naší Politické koridy.
Otázka: Jak město Plzeň zvládlo a stále ještě zvládá letošní (zejména letní) vlnu dopravních uzavírek související s opravami a úpravami silnic i dalších stavebních akcí?
Aleš Tolar (STAN)
Letošní rok byl co do množství rekonstrukcí náročný. Jsem rád, že se podařilo opravit tolik důležitých komunikací a naše město tak má dopravní infrastrukturu v zase o něco lepším stavu – obnovou prošel na náměstí a ve Zbrojnické ulici poslední dosud nezrekonstruovaný úsek tramvajové tratě v historickém centru včetně všech podzemních sítí, nová bude už brzy Koterovská, vrcholí rekonstrukce Bendovy, ze které se stane pěkná ozeleněná ulice podobně jako z Purkyňovy ulice, skončily oprava v Červeném Hrádku, kde je díky spolupráci města a kraje bezpečněji, vznikly nové chodníky, okružní křižovatka i vjezdová brána. Státní podnik ŘSD uskutečnil vždy v jednom směru opravy povrchu Klatovské a Lidické/Plaské třídy. V neposlední řadě proběhla v režii ŘSD i důležitá oprava dálničního obchvatu kolem Plzně.
Každý správce infrastruktury přichází se svým požadavkem a městem najatý externí koordinátor dopravních opatření se snaží o jejich koordinaci, stejně tomu bylo i letos. Některé opravy se podařilo termínově posouvat tak, aby dopady na dopravu byly menší. Hlavní cíl byl co nejvíce prací a s těmi spojená omezení uskutečnit v době letních prázdnin, kdy je většina lidí na dovolených a dopravní intenzity menší. Toto se podařilo.
Některé opravy byly přesunuty o rok. Je to případ například opravy dálničního přivaděče, kde ŘSD po úvodní neshodě nakonec vyslyšelo stanovisko města touto další opravou situaci nekomplikovat. Chtěl bych za to ŘSD ještě jednou poděkovat. A stejně tak ocenit přístup všech Plzeňáků a návštěvníků města, jejich toleranci a pochopení a třeba i to, že pod tíhou dopravních omezení se zamysleli nad nutností jezdit vždy po městě autem a rozhodli se i pro jiný způsob dopravy.
Závěrem bych chtěl podotknout, že podobně náročný rok oprav nás v Plzni čeká i v roce 2026. Konečně dojde na kýženou opravu a zkapacitnění okružní křižovatky U Makra a chystáme i přestavbu křižovatky U Jána, která se stane pro chodce daleko přívětivější. Splníme letitý slib výstavby chybějící kanalizace na Rolnickém náměstí, s čímž bude spojena objížďka mezi Slovany a Doubravkou. Tam začnou také opravy Masarykovy třídy.
Plánováním všech rekonstrukcí se s koordinátorem zabýváme. Každá akce byla podrobeny hodnocení naléhavosti a jejich načasování bylo naplánováno s logickým zdůvodnění dalších navazujících oprav a omezení. V rámci možností daných zákony i aktuální situací na trhu při zadání zakázek financovaných městem tlačíme na co nejkratší termín realizace. Kde to lze a nejsou překážky spojené s hlukem, což je třeba případ křižovatky u Jána, jsem s ostatními kolegy z rady města ve shodě, že i za cenu vyšších nákladů upřednostníme zhotovitele ochotného provést rekonstrukci co nejdříve díky činnostem mimo standardní pracovní dobu i v noci.
Martin Dittrich (SPD)
Klasická letní vlna uzavírek dle mého nijak nevybočuje z normálu. Léto je nejvhodnějším obdobím pro tyto akce, které je většinou velmi obtížné dělat za plného provozu. Jejich protažení do podzimních měsíců a déle je samozřejmě nutné, pokud se jedná o náročnější věc. Většinou firmy dodržují dané termíny a i když letní průjezd Plzní připomíná únikovou hru, za mě je vše v pořádku, některým věcem se zkrátka nelze vyhnout.
Jiří Uhlík (PRO Plzeň)
Jak popsat uzavírky v Plzni ve 150 slovech? Bída a zmar. Neprůjezdné centrum, Lochotín, Slovany, Skvrňany, Bendova ulice atd., nefungující MHD. Špatně nastavené a označené objízdné trasy. Uzavřená Americká, po které projíždějí v letních měsících neukáznění řidiči. Možná by stačilo na prázdniny otevřít Americkou! Možná by stačilo lidem velkými písmeny na všechny sociální sítě a jiné informační kanály napsat a dost hlasitě říkat, že to bude průšvih. Možná je třeba hlasitě zdůraznit, že koordinace uzavírek není prostě proveditelná. Uzavírky na silnicích v Plzni schvalují minimálně tři na sobě nezávislé úřady. Doprava v Plzni v letních měsících byla, je a bude vždycky neřešitelný problém. Nelze utratit miliardy korun za opravy tramvajových kolejí, zastávek autobusů a trolejbusů, opravy vodovodních a kanalizačních řadů, opravy plynových přípojek a překládky elektrických kabelů, aniž bychom uzavřeli části komunikací. Takže to prostě budeme muset každý rok vydržet. Jinak se naše město nebude rozvíjet!
David Procházka (ANO)
Letošní léto a soubor letošních uzavírek nejen nás motoristy dost prověřil a asi i oprávněně značně rozladil. Přiznám se, že byť chápu, že je mnohdy složité koordinovat spolupráci silničního správního úřadu města, kraje a obvodu, nad některým řešením mi zůstával rozum stát. Proto jsem i v rámci komise dopravy několikrát apeloval na to, aby vzájemná komunikace probíhala lépe. To, že to jde, ukázal primátor, který nad rámec své gesce mimořádně vstoupil do připravovaných oprav kruhového objezdu u Makra a dojednal odklad. Nicméně je potřeba soutěžit zakázky na všech úrovních tak, abychom se nestávali rukojmími stavebních firem – tedy soutěžit nejen na cenu, ale i na čas. Ani to ale není samospasitelné, dodnes si pamatuji výsměch jednoho z jednatelů dodavatele při jeho větě „No tak je to rozkopaný, jestli to máme stihnout, tak do toho budeme sbíječkama bušit i v noci, a to vám místní nepoděkujou, tak to radši prodloužíme, ne???“ A to pak babo raď, co má silniční správní orgán upřednostnit. Nikdy se člověk nezavděčí všem a opravovat se zkrátka musí. Nicméně, pokud soutěže tam, kde to je možné, budou na všech úrovních řešit i peníze, i pracovní dobu a termín, stávám se mírným optimistou.
Michal Vozobule (TOP 09)
Z osobní zkušenosti je mi jasné, že toto téma po většinu stavební sezóny vždy hýbe plzeňským veřejným míněním. Možnosti jakéhokoli politika ovlivnit koordinaci oprav a uzavírek ve městě nejsou, oproti názoru řady občanů, neomezené. Myslím, že to už pochopil i náměstek pro dopravu Aleš Tolar. V Plzni se často volně pohybuje několik správců komunikací a sítí, kteří mají vlastní nadřízené, plány a rozpočty, které musí plnit. Nicméně zároveň nelze boj o koordinaci vzdát. Je totiž jednoduché prezentovat hotové, líbivé věci a opomíjet vysvětlovat ty nepříjemné, popř. je házet na druhé. Podle současných plánů bude zcela bez pochyby náročný i příští rok (a to se bavíme o investicích, o kterých víme). Je třeba se na něj kvalitně připravit a dobře koordinovat. Ideální to nebude nikdy. Ale to je přirozené. Chce to trpělivost a odvahu racionálně vysvětlovat a informovat. Nejen juchat nad výsledky.
Odpovědi jsou řazeny podle data doručení do naší redakce. Odpověď jako tradičně nedodali zástupci Pirátů. Postupujeme podle pravidel v doručování odpovědí v rámci sjednocení podmínek pro všechny redakce Drbny v ČR. Za zastupitelský klub SPOLU, kde jsou vedle ODS, TOP 09 a KDU ČSL se publikuje vždy jen jedna odpověď.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.