POLITICKÁ KORIDA: Jak Plzeň zvládla letošní vražednou vlnu dopravních uzavírek související s opravami a úpravami silnic i ulic?

Opravy ulic, silnic, tramvajových kolejí i další silniční stavby a rekonstrukce zejména letos v létě silně komplikovaly život v Plzni nejen motoristům, MHD, ale i chodcům. Namátkou můžeme zmínit Zbrojnickou ulici, Klatovskou třídu, Koterovskou, dále můžeme zmínit ulice Písecká, Štefánikova, Hálkova. Na mnoha místech už práce skončily, někde se ještě pokračuje. Co si myslí o letošních opravách plzeňští politici a jak se s komplikovanou dopravní situací město vypořádalo, čtěte v dalším pokračování naší Politické koridy.

Otázka: Jak město Plzeň zvládlo a stále ještě zvládá letošní (zejména letní) vlnu dopravních uzavírek související s opravami a úpravami silnic i dalších stavebních akcí?

Aleš Tolar (STAN) 

Letošní rok byl co do množství rekonstrukcí náročný. Jsem rád, že se podařilo opravit tolik důležitých komunikací a naše město tak má dopravní infrastrukturu v zase o něco lepším stavu – obnovou prošel na náměstí a ve Zbrojnické ulici poslední dosud nezrekonstruovaný úsek tramvajové tratě v historickém centru včetně všech podzemních sítí, nová bude už brzy Koterovská, vrcholí rekonstrukce Bendovy, ze které se stane pěkná ozeleněná ulice podobně jako z Purkyňovy ulice, skončily oprava v Červeném Hrádku, kde je díky spolupráci města a kraje bezpečněji, vznikly nové chodníky, okružní křižovatka i vjezdová brána. Státní podnik ŘSD uskutečnil vždy v jednom směru opravy povrchu Klatovské a Lidické/Plaské třídy. V neposlední řadě proběhla v režii ŘSD i důležitá oprava dálničního obchvatu kolem Plzně.

Každý správce infrastruktury přichází se svým požadavkem a městem najatý externí koordinátor dopravních opatření se snaží o jejich koordinaci, stejně tomu bylo i letos. Některé opravy se podařilo termínově posouvat tak, aby dopady na dopravu byly menší. Hlavní cíl byl co nejvíce prací a s těmi spojená omezení uskutečnit v době letních prázdnin, kdy je většina lidí na dovolených a dopravní intenzity menší. Toto se podařilo.

Některé opravy byly přesunuty o rok. Je to případ například opravy dálničního přivaděče, kde ŘSD po úvodní neshodě nakonec vyslyšelo stanovisko města touto další opravou situaci nekomplikovat. Chtěl bych za to ŘSD ještě jednou poděkovat. A stejně tak ocenit přístup všech Plzeňáků a návštěvníků města, jejich toleranci a pochopení a třeba i to, že pod tíhou dopravních omezení se zamysleli nad nutností jezdit vždy po městě autem a rozhodli se i pro jiný způsob dopravy.

Závěrem bych chtěl podotknout, že podobně náročný rok oprav nás v Plzni čeká i v roce 2026. Konečně dojde na kýženou opravu a zkapacitnění okružní křižovatky U Makra a chystáme i přestavbu křižovatky U Jána, která se stane pro chodce daleko přívětivější. Splníme letitý slib výstavby chybějící kanalizace na Rolnickém náměstí, s čímž bude spojena objížďka mezi Slovany a Doubravkou. Tam začnou také opravy Masarykovy třídy.

Plánováním všech rekonstrukcí se s koordinátorem zabýváme. Každá akce byla podrobeny hodnocení naléhavosti a jejich načasování bylo naplánováno s logickým zdůvodnění dalších navazujících oprav a omezení. V rámci možností daných zákony i aktuální situací na trhu při zadání zakázek financovaných městem tlačíme na co nejkratší termín realizace. Kde to lze a nejsou překážky spojené s hlukem, což je třeba případ křižovatky u Jána, jsem s ostatními kolegy z rady města ve shodě, že i za cenu vyšších nákladů upřednostníme zhotovitele ochotného provést rekonstrukci co nejdříve díky činnostem mimo standardní pracovní dobu i v noci.

Martin Dittrich (SPD) 

Klasická letní vlna uzavírek dle mého nijak nevybočuje z normálu. Léto je nejvhodnějším obdobím pro tyto akce, které je většinou velmi obtížné dělat za plného provozu. Jejich protažení do podzimních měsíců a déle je samozřejmě nutné, pokud se jedná o náročnější věc. Většinou firmy dodržují dané termíny a i když letní průjezd Plzní připomíná únikovou hru, za mě je vše v pořádku, některým věcem se zkrátka nelze vyhnout.

Jiří Uhlík (PRO Plzeň)

Jak popsat uzavírky v Plzni ve 150 slovech? Bída a zmar. Neprůjezdné centrum, Lochotín, Slovany, Skvrňany, Bendova ulice atd., nefungující MHD. Špatně nastavené a označené objízdné trasy. Uzavřená Americká, po které projíždějí v letních měsících neukáznění řidiči. Možná by stačilo na prázdniny otevřít Americkou! Možná by stačilo lidem velkými písmeny na všechny sociální sítě a jiné informační kanály napsat a dost hlasitě říkat, že to bude průšvih. Možná je třeba hlasitě zdůraznit, že koordinace uzavírek není prostě proveditelná. Uzavírky na silnicích v Plzni schvalují minimálně tři na sobě nezávislé úřady. Doprava v Plzni v letních měsících byla, je a bude vždycky neřešitelný problém. Nelze utratit miliardy korun za opravy tramvajových kolejí, zastávek autobusů a trolejbusů, opravy vodovodních a kanalizačních řadů, opravy plynových přípojek a překládky elektrických kabelů, aniž bychom uzavřeli části komunikací. Takže to prostě budeme muset každý rok vydržet. Jinak se naše město nebude rozvíjet!

David Procházka (ANO) 

Letošní léto a soubor letošních uzavírek nejen nás motoristy dost prověřil a asi i oprávněně značně rozladil. Přiznám se, že byť chápu, že je mnohdy složité koordinovat spolupráci silničního správního úřadu města, kraje a obvodu, nad některým řešením mi zůstával rozum stát. Proto jsem i v rámci komise dopravy několikrát apeloval na to, aby vzájemná komunikace probíhala lépe. To, že to jde, ukázal primátor, který nad rámec své gesce mimořádně vstoupil do připravovaných oprav kruhového objezdu u Makra a dojednal odklad. Nicméně je potřeba soutěžit zakázky na všech úrovních tak, abychom se nestávali rukojmími stavebních firem – tedy soutěžit nejen na cenu, ale i na čas. Ani to ale není samospasitelné, dodnes si pamatuji výsměch jednoho z jednatelů dodavatele při jeho větě „No tak je to rozkopaný, jestli to máme stihnout, tak do toho budeme sbíječkama bušit i v noci, a to vám místní nepoděkujou, tak to radši prodloužíme, ne???“ A to pak babo raď, co má silniční správní orgán upřednostnit. Nikdy se člověk nezavděčí všem a opravovat se zkrátka musí. Nicméně, pokud soutěže tam, kde to je možné, budou na všech úrovních řešit i peníze, i pracovní dobu a termín, stávám se mírným optimistou. 

Michal Vozobule (TOP 09)

Z osobní zkušenosti je mi jasné, že toto téma po většinu stavební sezóny vždy hýbe plzeňským veřejným míněním. Možnosti jakéhokoli politika ovlivnit koordinaci oprav a uzavírek ve městě nejsou, oproti názoru řady občanů, neomezené. Myslím, že to už pochopil i náměstek pro dopravu Aleš Tolar. V Plzni se často volně pohybuje několik správců komunikací a sítí, kteří mají vlastní nadřízené, plány a rozpočty, které musí plnit. Nicméně zároveň nelze boj o koordinaci vzdát. Je totiž jednoduché prezentovat hotové, líbivé věci a opomíjet vysvětlovat ty nepříjemné, popř. je házet na druhé. Podle současných plánů bude zcela bez pochyby náročný i příští rok (a to se bavíme o investicích, o kterých víme). Je třeba se na něj kvalitně připravit a dobře koordinovat. Ideální to nebude nikdy. Ale to je přirozené. Chce to trpělivost a odvahu racionálně vysvětlovat a informovat. Nejen juchat nad výsledky.

Odpovědi jsou řazeny podle data doručení do naší redakce. Odpověď jako tradičně nedodali zástupci Pirátů. Postupujeme podle pravidel v doručování odpovědí v rámci sjednocení podmínek pro všechny redakce Drbny v ČR. Za zastupitelský klub SPOLU, kde jsou vedle ODS, TOP 09 a KDU ČSL se publikuje vždy jen jedna odpověď.                                            

Hodnocení článku je 44 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Politická korida, co si myslí politici, oprava ulic, silniční stavby, rekonstrukce ulic, uzavírka ulic, objízdná trasa

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.