Dnes, 06:31
Ve věku 84 let zemřel Josef Švamberk, legendární a dlouholetý kapitán slavné lodi Plzeň, se kterou od roku 1966 brázdil přehradu Hracholusky na Plzeňsku. Jde o jednu z největších turistických atrakcí v Plzeňském kraji. Provozování lodní dopravy už převzala od rodiny kapitána Josefa Švamberka Jihočeská plavební společnost. Ta po svém nástupu chystá provést provozní změny, které mají plavbu a provoz na přehradě posunout ke standartu a požadavkům dnešní doby.
Kapitán Josef Švamberk zemřel v pátek 24. října. Byl provozovatelem Transkempu Hracholusky, ke kterému patřila i lodní doprava na přehradě. Podle informací správců facebookové skupiny Lodní doprava Vranovská přehrada byl Švamberk jedním ze zakladatelů plavby na tehdy nově postavené vodní nádrži Hracholusky. Po dvou letech od zahájení první rekreační sezony na Hracholuskách byla i na tuto přehradu dodána osvědčená nová loď typu hydrobus pro 150 osob.
Loď Plzeň tak byla v péči Josefa Švamberka od samého začátku, když ji jako novostavbu v červnu 1966 z maďarských loděnic ve Vácu na Hracholusky přivezli. Po celou dobu provozu byl i jejím kapitánem. Tato loď je dnes v podstatě unikátní z celé rodiny hydrobusů, neboť je – až na několik nezbytných detailů vyplývajících z legislativního vývoje – provozována v původním stavu.
„Po převzetí plavby máme v úmyslu z úcty ke kapitánovi a provozovateli, pro kterého byla loď Plzeň celý život, loď přejmenovat na Josef Švamberk. Vážíme si práce pana Švamberka a chceme, aby jeho jméno dál patřilo k Hracholuskám. Každý, kdo nastoupí na palubu, by měl vědět, komu za tuto tradici vděčíme,“ říká David Machart, majitel Jihočeské plavební společnosti. Ten má aktuálně k dispozici tři až čtyři své velmi zkušené kapitány, kteří by se na lodi střídali.
„Připravuje investice do technického stavu lodi, která projde částečnou modernizací tak, aby odpovídala evropským standardům. V rámci přísných předpisů musí velké plavidlo splňovat kritéria a podmínky. Teď přes zimu chystáme renovaci unikátních lodních motorů. Co se týká designu, tam počítáme do dalších let s citlivou modernizací především, aby to splňovalo dnešní požadavky cestujících,“ uvedl David Machart.
Úpravou musí projít také přístavní můstky tak, aby splňovaly bezpečnostní parametry ohledně nástupu a výstupu cestujících a aby nekolidovaly s koupacími plochami v okolí přístavišť. Klíčovým bodem je přeměna přístaviště Kemp Keramika. To se zřejmě stane hlavní a zároveň jedinou zastávkou na levém břehu přehrady. V rámci úpravy tras dojde ke zrušení dvou levobřežních zastávek. „Bude to přehlednější, bezpečnější a pro návštěvníky komfortnější,“ uvedl David Machart. Zatím ještě není rozhodnuto o zrušení zastávky Škoda Butov. Zcela jistě zůstává přístaviště Vranov i Radost.
Plavební společnost zároveň zvažuje zřídit přívoz spojující některá klíčová místa na přehradě Hracholusky. „Přívoz by obsluhovala menší a rychlejší loď pro 12 pěších osob nebo cyklistů. Služba by mohla fungovat buď na základě telefonické objednávky, nebo v pravidelných intervalech během dne. Tento nápad má velkou podporu, a proto o jeho realizaci vedeme jednání se zástupci obcí. Rádi bychom vedle obcí jednali i s Plzeňským krajem o tom, aby se finančně podílel na provozování lodní dopravy na přehradě. Přeci jen jde o jednu z největších turistických atrakcí v regionu. Byli bychom rádi za každý příspěvek,“ dodal David Machart.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám