Kolony aut a množství semaforů na kruháči u Makra budí vášně. Bez nich to prý nejde

Autoři | Foto Richard Beneš, Tomáš Hrbáček, Pája Eiseltová,

Problémy kolem obří okružní křižovatky u Makra, kterou po její přestavbě drtí kolony vozidel, řešili zastupitelé Plzně na svém jednání. Upravená křižovatka je v provozu od 27. září. Od té doby tam vznikají problémy s průjezdností. Na dlouhé čekání před vjezdem na kruhový objezd si stěžují řidiči. Vinu dávají zejména velkému množství semaforů.

„Jsem velmi znepokojen situací, která se odehrává na nově zrekonstruované křižovatce u Makra. Často tam jezdím a skutečně ty semafory, které tam jsou, blokují poměrně velmi složitě nájezdy na křižovatku. Křižovatka sama o sobě je normálně průchozí, ale ty blokační systémy těch dlouhých čekacích dob, které se potom projevují do Borské ulice i do dalších ulic, jsou velmi složité. Já jsem se snažil dostat nějak rychleji tím způsobem přes město a byl to tedy opakovaně veliký problém. Nevím, proč tam tedy na kruhové křižovatce musí být světelná signalizace. Samotný kruháč by právě měl být dobře průjezdný, aby urychlil dopravu,“ nadhodil téma na zastupitelstvu opoziční zastupitel Jiří Lodr (KDU-ČSL).

Primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO) na to reagoval tak, že on sám by už nikdy křižovatku u Makra nenazýval „turbo“ okružní křižovatkou. „Co je podstatné – a málo to zaznívá –, že ta okružní křižovatka byla před realizací přestavby jednou z nejnebezpečnějších tras v rámci celé České republiky. A ta nebezpečnost je málo uváděna i na těch různých sociálních sítích a vůbec v médiích. Máte pravdu. I já cítím, že můžeme učinit a zkusíme učinit nějaká dílčí opatření. Ale není to tak jednoduché, jak jsem si to já představoval. Že bychom například vypnuli semafory na výjezdu, když odbočují auta doprava a nedávali by přednost chodcům. Měli jsme k tomu opakovaně setkání i se zástupci PČR,“ uvedl Zarzycký.

Situaci na křižovatce u Makra pak zastupitelům vysvětloval náměstek pro dopravu Aleš Tolar (STAN). „V podstatě se za měsíc provozu ladí řídicí systém na maximum tak, aby křižovatka odbavovala největší možné množství vozidel a aby zajišťovala plynulost i bezpečnost. To jsou ty základní předpoklady a očekávání – a tohle se plní. Pokud někdo očekává, že tou křižovatkou bude projíždět na první cyklus, tak to je prostě představa lichá,“ zdůraznil Tolar.

Přestavba kruhového objezdu, po kterém běžně projíždělo až 50 tisíc aut denně, přišla na 275 milionů korun. Cílem bylo přestavět kapacitně nevyhovující okružní křižovatku na turbookružní a následně zvýšit kapacitu, plynulost i bezpečnost provozu. To se ale zatím nestalo.

Podle slov náměstka funguje křižovatka ve špičkách tak, že odbavuje nejpozději na třetí cyklus zelené, což je v délce cyklu 2,5 minuty čekání 7,5 minuty. „Zdůrazňuji, že vozidla zde projíždějí místem, kde se kříží tři tisíce aut za hodinu. Pokud ta průjezdnost trvá sedm minut, tak to není ideální. Jak už jsem zmínil, někdo možná očekává, že projede místem jako na každé jiné okružní křižovatce zcela plynule. Ale to v danou chvíli možné není. Do detailu se pak ještě můžeme bavit o tom, co se tam očekává dál. Bavíme se o zkrácení té provozní doby řízení,“ zmínil Aleš Tolar.

Zaznívá častý laický názor prostě semafory vypnout, ale to podle náměstka pro dopravu prostě nelze. „Po stavební úpravě toto zabezpečit bez světelné signalizace by byl prostě obrovský risk s možným následkem celkového kolapsu té křižovatky. A to nikdo nechce dopustit,“ řekl Tolar.

Důležitým faktorem je bezpečnost chodců a cyklistů jako nejzranitelnějších účastníků provozu. „Dnes jsou všechna ramena křižovatky světelně řízena právě v jejich zájmu, což také velmi často zdůrazňuji. Jsou řízena v taktovém režimu a chodci si tam zastaví auta pouze ve chvíli, kdy tam skutečně ta reálná poptávka je. Takže znovu, i s důrazem na ně, nelze ve špičkových časech tu křižovatku jakkoliv v tomhle směru omezit. Správci křižovatky na současný stav nerezignují. Situací se stále zabývají a ladí ten systém, pokud možno, k relativní dokonalosti,“ dodal na zastupitelstvu Aleš Tolar.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky křižovatka u Makra, turbo křižovatka, kruhový objezd, Aleš Tolar, doprava, rekonstrukce, Roman Zarzycký, zastupitelstvo Plzně, semafory, kolony vozidel, kolony

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.