Počasí dnes20 °C, zítra14 °C
Pondělí 6. května 2024  |  Svátek má Radoslav
Bez reklam

Tramvajemi do Skvrňan začali jezdit cestující před 50 lety, dopravní podnik to oslaví historickými jízdami

Plzeňské dopravní podniky letos oslaví kulaté výročí. Uplyne totiž už 50 let od doby, kdy byla do Zadních Skvrňan zavedena tramvajová doprava. Na této lince se budou moci zájemci zdarma povozit historickými vozy, nejstarším z nich bude tramvaj T1 z roku 1956. Těšit se ale mohou i na vůz T3 či autobusy 706 RTO a Karosu ŠM 11. Okružní jízdy budou začínat v točně U Zvonu.

„V letošním roce oslavíme kulatiny plzeňské MHD – před 50 lety, dne 30. listopadu 1973, byl zahájen provoz tramvajové trati do Skvrňan,“ uvedly podniky na svých webových stránkách. Výročí oslaví s veřejností v neděli 28. května v točně U Zvonu. „Mezi 10. a 16. hodinou budeme mít v točně U Zvonu připravený info stánek s drobnými reklamními předměty, doprovodný program a samozřejmě i naše historické skvosty. Směrem na Skvrňany budou vyjíždět historické vozy T1, T3, RTO a ŠM 11. Okružní jízdy budou začínat v točně U Zvonu a jízdné bude zdarma,“ píší podniky. Jízdný řády speciálních linek najdete na webu pmdp.cz.

Do Skvrňan se nicméně svezli první cestující už v roce 1899. Tramvajová síť se tehdy skládala ze tří jednokolejných tratí: Bory - Lochotín, Skvrňany - Nepomucká, Náměstí - Plynárna. Pro zahájení provozu bylo městu dodáno prvních 20 vozů, přičemž jejich mechanickou část vyrobil průmyslník Brožík a elektrickou pak sám František Křižík.

Další rozvoj tramvajových tratí se uskutečnil v době první republiky. V roce 1931 vznikl mimo jiné úsek od III. brány Škodovky do Skvrňan k železniční trati směr Cheb. Původní Skvrňany po náletech na konci druhé světové války téměř zanikly a v roce 1953 trať v tomto úseku vystřídaly trolejbusy, které tudy jezdí na Novou Hospodu dodnes. Na zavedení tramvaje si obyvatelé Zadních Skvrňan počkali do listopadu 1973, kdy vznikly zhruba 2,3 kilometry trati, která propojila nové sídliště se starší částí Skvrňan a Tylovou ulici. Linka č.2 se v tu dobu stala nejdelší plzeňskou tramvajovou linkou a své prvenství si s délkou 8,6 km drží dosud.

Skvrňanská trať během let prošla několika rekonstrukcemi. Zajímavostí je také například to, že na této lince jezdily v minulosti vždy nejstarší vozy. Poslední kilometry tam absolvovaly například vozy T1 a T2. Dnes už tam potkáte ty nejmodernější tramvaje.

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto PMDP | Zdroj Plzeňské tramvaje, plzen.eu

Štítky pmdp, historie tramvajové dopravy, doprava, tramvaje Skvrňany, sídliště Skvrňany, historie, František Křižík, tramvajová doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tramvajemi do Skvrňan začali jezdit cestující před 50 lety, dopravní podnik to oslaví historickými jízdami  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.