Za plného provozu běží rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni na Slovanech. Ta se dotkla i historických vozů, které se musely přestěhovat do provizorní haly. Na krátkou, leč nezbytnou cestu se tak vydal i vůz, který v roce 1899 odstartoval provoz v Plzni.
„Zajíždění do vozovny na jedničku! Rekonstrukce pokračuje, a tak je třeba uklidit historické vozy,“ uvedly dopravní podniky na svých sociálních sítích.
Vůz z řady Křižík & Brožík vyjel poprvé na trať 29. června 1899 , tehdy ještě pod přídomkem "primátorský vůz". Návrh pochází z pera českého vynálezce Františka Křižíka, který zrealizovala továrna Václava Brožíka. Jedná se o nejstarší provozuschopnou tramvaj ve střední Evropě. Uveze maximálně 18 cestujících, z toho 16 sedících.
Tyto vozy měly už v té době elektrické osvětlení a vepředu nasazovací reflektor. Z dílny vyjelo celkem 20 kusů, proto měly označení 1-20. Do dnešních dnů se zachoval vůz č.18. V roce 1955 byl zařazen jako historický vůz a od té doby se do ulic vydal jen výjimečně. Většinou při výročních oslavách nebo při otevření nových úseků.
Tramvaj Křižík & Brožík č. 18 z roku 1899, zdroj: PMDP
Pořádné generální opravy se osmnáctka dočkala v letech 1994 – 1995. Od té doby odpovídá stavu, v jakém vyjela z továrny na konci 19. století.
Bezesporu lze práce ve vozovně na Slovanech nazvat za nejrozsáhlejší v novodobé historii PMDP. Rekonstrukce má především problém nedostatečné kapacity a špatného technického stavu budov. Objekt se bude pyšnit obří zelenou střechou, která nemá obdoby. Celkově jde o zakázku za 1,6 miliardy korun.
Sobota, 14. listopadu 2020, 07:00
Za plného provozu se uskuteční jedna z největších akcí v novodobé historii společnosti Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Právě začala rekonstrukce vozovny Slovany. Vyřešit má především problém nedostatečné kapacity a špatného technického...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.