Nová aplikace s umělou inteligencí pomáhá silničářům, radí jim s předpovědí počasí

Autoři | Foto SÚSPK

Plzeňský kraj využívá jako jeden z prvních při zimní údržbě silnic aplikaci, která umí předpovědět potřebu výjezdu sypačů až 12 hodin dopředu. Je založená na metodách strojového učení umělé inteligence. Nakonec vždy bude záležet na rozhodnutí dispečerů, tento nástroj jim ale významně pomůže.

„Systém pracuje s kombinací aktuálních dat z 21 meteostanic a historických informací o skutečných výjezdech z posledních tří zim. Sleduje teplotu vzduchu, rosný bod, vlhkost, tlak, vítr a další parametry. Dokáže se tak „učit“ z reálných situací a postupně zpřesňovat své odhady,“ popisuje hlavní dispečer zimní údržby Daniel Žižka. Každou hodinu pak vyhodnocuje pravděpodobnost, že bude nutné na konkrétním silničním úseku vyjet.

Pokud predikce překročí hranici 75 procent, aplikace na to dispečera upozorní. Ten následně informace porovnává s vlastními zkušenostmi, kamerami či aktuálním stavem vozovky. Systém tak funguje jako podpůrný nástroj, který umožňuje reagovat rychleji, cíleněji a úsporněji,“ dodává Žižka. Aplikace vznikla ve spolupráci Správy a údržby silnic Plzeňského kraje a společnosti Amitia

Cílem apliakce není nahradit rozhodování dispečerů, ale nabídnout jim včasné a přesné informace – zejména ve chvílích, kdy se počasí rychle mění a je potřeba rozhodnout o výjezdu „na hraně“. 

Radek Šíma, provozní ředitel SÚS PK

Aplikace od letošního září funguje v ostrém provozu. Sama sbírá data, počítá modely a předkládá dispečerům přehledné výstupy. Do budoucna se počítá s napojením na další zdroje informací, například na data přímo z vozidel nebo nové meteostanice.

„Zima v Plzeňském kraji bývá často nevyzpytatelná a každá hodina navíc znamená desítky tisíc lidí na cestách – do práce, do škol nebo k lékaři. Zajistit sjízdnost téměř pěti tisíc kilometrů komunikací je obrovský úkol, který stojí na stovkách lidí ve dne i v noci. Proto dlouhodobě investujeme do techniky, personálu i moderních nástrojů, které dispečerům pomáhají rozhodovat rychleji a přesně,“ podotýká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN).

SÚSPK disponuje 116 sypači, 15 sněhovými frézami, desítkami nakladačů a 42 traktory s radlicemi. Pro kalamitní situace má navíc připraveno kolem 66 externích dodavatelů, kteří mohou na pokyn dispečera okamžitě vyjet.

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje zajišťuje i letos zimní údržbu na celkem 4 901 kilometrech silnic všech tříd. Jde o jednu z nejrozsáhlejších sítí v republice, která zahrnuje 422 km silnic I. třídy, 1 493 km silnic II. třídy a téměř 3 000 km silnic III. třídy.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky SÚSPK, zimní údržba, údržba silnic, silničáři, posypové vozy, sjízdnost silnic, aplikace

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.