Přestavba obřího kruháče u Makra se protáhne o měsíc, město zpoždění odmítá a chce, aby firma zamakala

Rekonstrukce největší a nejrušnější křižovatky v Plzni u Makra se protáhne. Stavbaři ji dokončí nejdřív až na konci září. Tedy o měsíc později, než bylo původně v plánu. Během prací porušili strop kolektoru, kterým vedou elektrické kabely. Ze záznamů neznali jeho výšku. A jak se ukázalo, na křižovatce z 90. let, byl pouze pár centimetrů pod povrchem. Teď je potřeba ho opravit. S prodloužením termínu ale město nesouhlasí.

„Ačkoliv mě ještě poslední květnový den při brífingu na místě stavby před novináři ředitel dodavatelské firmy Eurovia ubezpečoval, že vše běží dle plánu a ve smlouvě uzavřený termín konce školních prázdnin není ohrožen, hned o pár hodin později na stavbě došlo k poškození podzemního kolektoru vysokého napětí, který byl uložen v jiné hloubce než předpokládal projekt,“ vysvětluje náměstek primátora pro oblast dopravy Aleš Tolar (STAN).

Práce provádí sdružení společností Eurovia CZ a Berger Bohemia. Za chybu podle ředitele plzeňského Ředitelství silnic a dálnic Miroslava Blabola nemohou. „Samozřejmě jsme o něm věděli, ale netušili jsme, že je pouze šest centimetrů pod stávající vozovkou. V dokumentaci to nebylo, nikdo nečekal, že by mohl být v tak malé hloubce. Co vím, tak se povrch křižovatky opravoval jen jednou. Tehdy se měnila pouze jedna vrstva asfaltu, pět centimetrů. Na kolektor se tedy nenarazilo,“ uvedl Blabol pro Noviny.cz.

„Posun termínu? Ne, najměte více lidí!“

Na opravu si chce firma vzít měsíc navíc. To se ovšem městu ani trochu nelíbí. „S posunem termínu nesouhlasím a nebudu coby pověřený zastupitel dávat souhlas k prodloužení dopravních omezení. Požaduji, aby zhotovitel nasadil na stavbě větší počet zaměstnanců a techniky a tím dohnal časovou ztrátu,“ zdůraznil Tolar.

Investorem stavby je kromě města ještě ŘSD a krajská správa silnic. Město je aktuálně před zahájením rekonstrukce trati na Skvrňanské. Další práce mají začít na Husově náměstí. Všechny tyto akce na sebe ale navazují a vycházejí i z toho, že u Makra mělo být v září hotovo.

Lidé už si dříve stěžovali, že se na kruháči nepracuje tak, jak by od stavby takového významu očekávali. „Bohužel situace na trhu není taková, aby u zakázek podobného rozsahu mohl veřejný zadavatel tvrdě tlačit na maximální zkrácení termínu a neohrozil tím veřejnou soutěž a tím i akci jako takovou. Zkrátka stavebních akcí je hodně, kvalitních firem a lidí málo,“ konstatoval Tolar.

„Proč se tam nepracuje v noci?“

Již na březnovém jednání plzeňského městského zastupitelstva se opozice zajímala o to, proč se na tak důležité stavbě, komplikující provoz ve městě, nepracuje i v nočních hodinách. „V minulém volebním období jsme byli kritizováni za to, že se silniční stavby nedělají ve večerních hodinách a během víkendů. Nyní se ptám, proč se v sobotu a neděli na této křižovatce, která nemá v okolí žádnou bytovou zástavbu, nepracuje. Křižovatka stojí v polích, stavební ruch by nikoho nerušil,“ řekl tehdy opoziční zastupitel Petr Suchý (TOP 09).

„Harmonogram této stavby byl od počátku navržen tak, aby trval šest měsíců, což je poměrně krátký termín. Firma se k němu zavázala a práci si rozfázovala dle vlastního uvážení a prováděcí projektové dokumentace,“ reagoval Tolar.  

Přestavba kruhového objezdu, po kterém běžně projíždělo až 50 tisíc aut denně, vyjde na 275 milionů korun. Cílem je přestavět stávající a kapacitně nevyhovující okružní křižovatku na turbookružní se dvěma pásy. Zvýší se kapacita, plynulost i bezpečnost provozu. Na všech šesti ramenech křižovatky budou semafory a bude tam fyzické oddělení jízdních pruhů. Protilehlá ramena křižovatky budou mít vždy na dvě minuty zelenou, zatímco ostatní budou mít červenou. Na pěti výjezdech vzniknou světelně řízené přechody pro chodce. Kolem této křižovatky se budou bezpečně pohybovat i chodci a cyklisté. 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky křižovatka u Makra, turbookružní křižovatka, silnice, kruhový objezd, doprava, Nová Hospoda, dálnice D5, ŘSD

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.