Německý automobilový gigant Volkswagen nebude v současnosti rozhodovat o další evropské lokalitě pro stavbu své továrny na výrobu baterií do elektromobilů. Informaci novinářům potvrdil šéf představenstva Oliver Blume. Automobilka o stavbě gigafactory jedná s českou vládou už od roku 2021, tedy ještě z dob vlády hnutí ANO. Své rozhodnutí Volkswagen opakovaně odkládal. Vedení Plzeňského kraje nyní čeká, jaký bude další postup a co bude se záložním armádním letištěm v Líních. Ministryně obrany již v minulosti ale uvedla, že letiště armáda potřebuje a vzdá se ho pouze v případě stavby gigafactory.
„Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě,“ uvedl Oliver Blume. Volkswagen bude v souvislosti s transformací své automobilky Škoda Auto na výrobu elektromobilů s vládou v úzkém kontaktu a bude pokračovat ve strategických jednáních, dodal.
Ještě v říjnu roku 2021 se jako vhodná lokalita pro Volkswagen skloňoval areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1 na Chomutovsku. Dále připadal v úvahu Sokolov/Staré Sedlo nebo v Cheb. Zástupci Czechinvestu uvedli, že podrobnější průzkum odhalil u Prunéřova a Chebu problém v podobě malé velikosti pozemku a v případě Starého Sedla problém s poddolovaností. Nakonec padla možnost na Líně.
Premiér Petr Fiala (ODS) nedávno uvedl, že čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny, se blíží ke konci. V případě oddalování rozhodnutí by se Česko mělo podle něho soustředit na další strategické projekty.
Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) na tiskové konferenci po jednání vlády uvedl, že Česko jedná o stavbě gigafactory s pěti zájemci. Dva projekty jsou podle ministra v podobném rozsahu jako zvažovaná gigafactory Volkswagenu v Líních u Plzně a tři jsou menší. Pro menší projekty ministerstvo průmyslu nabízí jiné lokality, stejně jako pro jeden z těch větších. U posledního projektu, který je v počátečním stadiu jednání, jsou ve hře i Líně, uvedl Síkela.
„Máme dohodu, že pokud investorem nebude Volkswagen, bude to muset být jiný investor podobného významu, případně budeme muset vrátit pozemek ministerstvu obrany. Na jednom z nejbližších zasedání vlády připravím nové usnesení, jak nadále nakládat s tímto pozemkem,“ podotkl Síkela. Ministerstvo obrany nicméně dalo jasně najevo, že letiště v Líních je ochotné obětovat pouze Volkswagenu. „Usnesedí vlády je striktně na tento projekt a buď to bude, nebo ne,“ uvedla ministryně obrany Jana Černochová (ODS) pro novinkový podcast Zbytečná Válka.
Obce v okolí letiště tento verdikt nepřekvapil. Nadále ale trvají hlavně na tom, aby se podnikatelský park v Líních výrazně zmenšil, jak teď kraj připravuje ve změnách krajského územního plánu, tedy v zásadách územního rozvoje. „Pro nás se nic nemění, protože my už jsme dávno své úsilí přeorientovali na scénář, že tady Volkswagen nebude, a že i tak se průmyslová zóna zmenší," sdělil starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Podle něj s rozhodnutím Volkswagenu počítal každý ze starostů od začátku letních prázdnin, kdy se objevilo, že "Volkswagen je s elektromobilitou v krizi". „Pro nás je důležité, aby někdo řekl, že pro průmysl je tam maximálně 200 hektarů, a to se dá říci bez ohledu na to, kterého investora ministr Síkela přivede," podotkl Sobotka.
Pondělí, 4. září 2023, 16:05
Zastupitelé Plzeňského kraje na pondělním jednání schválili dohodu s obcemi a vládou o výrazném zmenšení průmyslové zóny na záložním armádním letišti v Líních u Plzně, kde automobilka Volkswagen zvažuje zbudování gigafactory. Součástí usnesení je...
„Vláda teď musí říct, jaký bude další postup. Jestli letiště Líně nechá ležet ladem dalších 30 let, nebo bude hledat jiného investora a jednat opět s obcemi a krajem o tom, jestli to vůbec má smysl. Anebo podle těch informací, které jsou, jestli letiště dostane k dispozici armáda a naloží s ním, ať už jako se záložním nebo aktivním letištěm. Za mě žádná jiná možnost není," řekl hejtman Rudolf Špoták (Piráti).
Pokud se vláda dohodne s dalším investorem pro Líně, bylo by podle Špotáka nutné znovu projednat mimo jiné i to, zda jeho výroba a jeho jméno regionu něco přinese „S Volkswagenem jsme měli dohodnutou podporu středních škol, spolupráci s univerzitou, výzkumem a další projekty. Tato jednání probíhala 1,5 roku. Ale já nevím, jestli jiný investor bude chtít takto spolupracovat," podotkl. Podobně bude muset případná nová firma jednat s obcemi o tom, kolik by potřebovala hektarů pro svoji továrnu, jestli by jí vyhovovalo 280 hektarů, na něž se teď zpracovává změna zásad územního rozvoje. Dále by se muselo znovu jednat o kapacitě energií, vody, železniční vlečce, sjezdech z dálnice, nových silnicích a podobně. „Všechno se to teď vrací na začátek," dodal hejtman.
„Vítáme to, že zatím letiště není rozdrcené, že bagry jsou přibrzděné. Jestli bude zachované, to zatím nevíme," konstatoval zástupce leteckých škol z Líní Michal Švihla. Další oslovení piloti a aviatické spolky ale nevěří tomu, že by vláda Líně opustila. „Myslím si, že Síkela hned otočí a řekne, že je zónu nutné urychleně připravit, abychom neodradili ty další (možné investory)," uvedl jeden z nich.
Čtvrtek, 12. října 2023, 08:45
Nejsou přesně zmapované, ale jsou tam. Řeč je o dutinách po těžbě kaolinu v těsném sousedství areálu letiště v Líních u Plzně, kde by mohla stát takzvaná gigafactory. K těmto závěrům došel expert na poddolovaná území, soudní znalec a spoluautor...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.