Počasí dnes20 °C, zítra24 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Dopady těžby pod areálem plánované gigafactory jsou minimální, rozporuje CzechInvest slova soudního znalce

Nejsou přesně zmapované, ale jsou tam. Řeč je o dutinách po těžbě kaolinu v těsném sousedství areálu letiště v Líních u Plzně, kde by mohla stát takzvaná gigafactory. K těmto závěrům došel expert na poddolovaná území, soudní znalec a spoluautor studie vlivu těžby Jiří Růžička. Podle něj dochází k propadům povrchu i těsně vedle ranveje. Státní agentura CzechIvest s těmito závěry nesouhlasí a nyní zveřejnila výsledky další studie, která hovoří poněkud jinak.

„Dopady historické těžby uhlí na Plzeňsku na posuzovanou lokalitu Líně jsou zcela nulové. V místě připravovaného průmyslového parku se historicky netěžil ani kaolin. Z geologické stavby lokality je zřejmé, že v prostoru letištní plochy a zamýšleného podnikatelského parku se zdroje kaolinu vůbec nenacházejí,“ uvedl Michal Kofroň, geolog a jednatel ostravské společnosti G-Consult, jež zpracovala geologickou studii pro státní agenturu CzechInvest, která je vládou pověřena přípravou Strategického podnikatelského parku Líně.

Kofroň dále argumentuje leteckými snímky, které pochází z let 1938 až 1995. Podle něj je z nich patrné, že bývalý závod Moguntia ve vymezené oblasti pro podnikatelský park netěžil. Fungoval však v jejím sousedství.

„Posouzení leteckých snímků, které jsme pro geologickou studii měli plně k dispozici, jasně ukázalo, že celá plocha dnešního letiště je pokrytá drobnými pásky obdělávaných políček a proužky polních cest občas lemovaných stromky. Žádné stopy po těžbě tam nejsou, pozůstatky bývalé těžebny kaolinu jsou nicméně patrné zhruba 400 metrů severozápadně od hranic plánované zóny,“ vysvětluje Kofroň.

Lidé si těžbou kaolinu přivydělávali, záznamy chybí

S těmito slovy ovšem expert na poddolovaná území a soudní znalec Jiří Růžička nesouhlasí. Osobně si lokalitu prošel, pátral v mapách i hovořil se starousedlíky, jenž potvrdili, že tam na začátku 20. století probíhalo takzvané selské dobývání kaolinu.

„To znamená, že si sedláci přivydělávali tím, že takto kutali uhlí a kaolin a pak to dál prodávali. V těchto starých revírech je selské dobývání obrovským problémem. Žádné oficiální záznamy o tom samozřejmě nejsou,“ vysvětlil Jiří Růžička Plzeňské Drbně. Oslovil také správce letiště i piloty a získal od nich mapu míst, kde došlo k propadům povrchu. Když místo před 14 dny naposledy navštívil, byly vedle ranveje hned dva menší krátery.

S propady terénu se piloti na letišti setkávají poměrně často, přičemž vše zanáší do map.

Nejsou to žádné dramatické a obrovské propady. Mají zhruba pět metrů na délku, tři metry na šířku a hloubku až tři čtvrtě metru. Propady se dějí mimo vybetonovanou plochu ranveje. Dohledal jsem například pilota, který sjel z ranveje, aby otočil letadlo a stroj mu tam zapadl čumákem,“ popisuje znalec.

Podle jeho slov neznamená poddolované území to, že by tam nemohlo nic stát. Je ale třeba myslet na opatření a položit na místě zesílenou základovou desku, aby se případný propad takzvaně přemostil.

„V oblasti vlivu těžby a poddolování území platí jedna důležitá zásada. Pokud panuje jakákoli nejasnost v dokumentaci, která v tomto případě není, tak se musí závěry vždy přiklonit na stranu nejvyšší bezpečnosti, což jsem uvedl v posudku,“ uzavřel Jiří Růžička.

Nejvyšší čas se rozhodnout 

„V souladu s vládním usnesením pokračujeme v přípravách strategického podnikatelského parku pro umístění moderní továrny typu gigafactory do lokality Líně. Všechny dosud zpracované posudky ukazují na vhodnost lokality pro tento záměr. Do konce letošního roku budeme mít k dispozici dopadovou studii, která nám podrobněji ukáže vliv podnikatelského parku na okolí a jaká opatření budou potřeba pro zajištění funkčnosti areálu i zmírnění negativních dopadů,” doplnil David Petr, koordinátor projektu za státní agenturu CzechInvest. Jednání s Volkswagenem se přesto stále vlečou a politikům už dochází trpělivost.

Pokud na letišti v Líních u Plzně vznikne gigafactory, mohla by se letecká záchranka přesunout k Chotěšovu

Letecká záchranná služba (LZS) funguje na letišti v Líních u Plzně už 30 let a nyní hrozí, že se bude stěhovat. Mělo by se tak stát ale pouze v případě, že se německý automobilový gigant Volkswagen rozhodne zbudovat v Česku gigafactory. Jestliže...

 

Německá média citovala ve středu českého ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu (STAN), že Česko nemůže čekat věčně a potřebuje rozhodnutí do konce roku. „Nemůžeme čekat věčně, musíme se rozhodnout ještě letos," řekl Síkela pro čtvrteční list Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Thomas Schmall z představenstva Volkswagenu ale podle DPA uvedl, že na rozhodnutí není žádný spěch. V nejzazším případě podle něj může koncern rozhodnout v roce 2025.

„Učinil jsem opravdu všechno a za velkou politickou cenu, aby se investice uskutečnila," sdělil Síkela v rozhovoru s FAZ s tím, že přesvědčil i většinu místních skeptických obyvatel. Pokud by se rozhodnutí odložilo, vláda by na to podle Síkely zareagovala. „Další investoři ukazují větší zájem," řekl ministr bez dalších podrobností. Němečtí novináři připomněli, že v Česku se spekuluje o jihokorejském výrobci baterií LG.

Gigafactory má vytvořit 3300 nových míst, celý strategický podnikatelský park Líně až 5000. Volkswagen vybírá mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi. Projekt od počátku provází velké emoce. Proti stavbně továrny se vymezují místní obyvatelé, občanské spolky, piloti a velké téma je to samozřejmě i pro politiky. Druhý červencový týden začali Plzeňané sbírat podpisy pro vyhlášení referenda ve městě. Požadují, aby Plzeň neposkytla své pozemky na letišti v Líních. Mnozí se také obávají toho, že dřívější sliby "gigafactory nebo nic" dnes už vůbec nic neznamenají.  

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) ještě loni hovořil o tom, že lokalita je určitě pouze pro konkrétní investici v podobě továrny na výrobu baterií do elektroaut a shodně hovořil i Síkela. Letos v dubnu ministryně obrany Jana Černochová (ODS) pro novinkový podcast Zbytečná Válka uvedla, že letiště v Líních armáda potřebuje a vzdá se ho pouze v případě stavby gigafactory. Jak to nakonec všechno dopadne je zatím nejisté.

Čtete také:

Hodnocení článku je 34 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Jakub Taussik, Zuzana Duzbabová

Štítky gigafactory, dopadová studie, strategický průmyslový park, průmyslová zóna, Volkswagen, CzechInvest, geologický průzkum, poddolované území

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Dopady těžby pod areálem plánované gigafactory jsou minimální, rozporuje CzechInvest slova soudního znalce  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.