Počasí dnes6 °C, zítra7 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Státní podnik začal s geologickým průzkumem na letišti v Líních, kde by mohla vyrůst gigafactory

Na záložním vojenském letišti v Líních u Plzně zahájil státní podnik Diamo geologické průzkumné práce. Jde o jednu z lokalit, kde by mohl koncern Volkswagen (VW) postavit továrnu na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory. Diamo odebere vzorky podzemní vody a hornin. Práce v lokalitě by měly skončit do dvou měsíců.

„Od těchto místních měření a navazujících laboratorních výsledků se bude odvíjet další postup v rámci projektu Strategického podnikatelského parku Plzeň-Líně," řekl novinářům mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka. Vznik parku schválila vláda, která o továrnu velmi stojí. Možnou investici VW považuje za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu. VW se měl do konce loňského roku vyjádřit, zda zvolí Líně, nebo Polsko, Slovensko, či Maďarsko. Počátkem prosince ale oznámil, že rozhodnutí odkládá o několik měsíců. Stavět by chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027.

Ministr při jednání o gigafactory slíbil starostům lepší dopravní napojení, pilotům vláda nabídne alternativu

Starostové obcí v blízkosti záložního armádního letiště v Líních u Plzně jednali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Hlavním tématem byla otázka silničního napojení i výrazné zmenšení uvažované průmyslové zóny na maximálních 200 hektarů,...

„Vrty probíhají v návaznosti na souhlas s vlastníky pozemků, dotčených orgánů státní správy a po dohodě se zástupci letecké záchranné služby a Úřadu pro civilní letectví," řekl projektový manažer MPO pro gigafactory Hynek Brom.

O tom, že Česko usiluje o vznik gigafactory, hovořil už dřívější vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (ANO). Ještě v říjnu roku 2021 se jako vhodná lokalita skloňoval areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1 na Chomutovsku. Dále připadal v úvahu Sokolov/Staré Sedlo nebo v Cheb. Zástupci Czechinvestu uvedli, že podrobnější průzkum odhalil u Prunéřova a Chebu problém v podobě malé velikosti pozemku a v případě Starého Sedla problém s poddolovaností. Nakonec padla možnost na Líně.

Brom také uvedl, že práce byly s leteckou záchrannou službou zkoordinovány tak, aby neomezily její provoz. Průzkumy jsou podle Broma nutné také kvůli připravovaným možným dohodám o kompenzacích s obcemi. „Provádět je budou dvě vrtné soupravy a doprovodná vozidla technického zázemí. V místě se bude pohybovat 12 našich zaměstnanců. Před samotným zahájením vrtů provedeme vytyčení a ověření přítomnosti podzemních sítí," vysvětluje náměstek ředitele Diama Tomáš Kovalovský. Práce podle Srnky navazují také na jednání MPO s obcemi v okolí letiště o strategickém podnikatelském parku.

Mluvčí MPO řekl, že lokalita je jedinou možnou v ČR, kde může vzniknout gigafactory VW. Vybrána byla z 15 oblastí v ČR. „Pokud někdo říká, že chce gigafactory, ale ne v Plzni, tak říká, ze žádnou gigafactory nechce. Jinou variantu v České republice Volkswagen ani nezvažuje," řekl vrchní ředitel MPO Petr Očko.

Obce, které vlastní na letišti dvě pětiny pozemků, požadují výrazné zmenšení průmyslové zóny. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na lednovém jednání se starosty také potvrdil, že vláda zvažuje několik možností, kam by se mohli zástupci aeroklubů a leteckých škol přesunout. Podle našich informací se hovoří například o záložní dráze ve Lhotě. Tato dráha je dlouhá zhruba 1,4 kilometru a na šířku má 20 metrů. Jedná se ale jen i vzletovou dráhu. Bylo by tedy nutné do plochy hodně investovat a dráhu pootočit, aby nesměřovala na nedalekou Valchu. Do toho by bylo nutné vybudovat pojízdnou dráhu, stojánky, hangáry a administrativní budovu s řídící věží.

Prezidentští kandidáti s rušením letiště nesouhlasí

Během své kampaně se Petr Pavel i Andrej Babiš (ANO) sešli se zástupci okolních obcí i s piloty, aby probrali svůj pohled na aktuální situaci. Na toto téma došla řeč i v debatě na Novinkách.

„Je to letiště, které je certifikováno NATO a v Plzeňském kraji naši vojáci, naše armáda, nemá ani zázemí. Zase tam někdo chtěl krást, že by zbourali tu dráhu a vláda na to hned vyčlenila 7,5 miliardy. Skandální,“ uvedl Andrej Babiš.

Petr Pavel označil zrušení letiště za riziko. „Já považuji rušení jakéhokoliv existujícího letiště za riziko, protože v případě konfliktu se nám může hodit, a zvláště tak kvalitní letiště, jako je Plzeň. Nechci hodnotit ekonomická kritéria, ale projekt gigafactory není dotažený do konce, a dokud nemají místní samosprávy jasné garance toho, že jim bude kompenzováno to, o co přijdou, tak bychom v tom projektu neměli pokračovat,“ myslí si Pavel.

Obdobně hovořil v rozhovoru pro Plzeňskou Drbnu i bezpečnostní expert a bývalý poradce ministra obrany Milan Mikulecký„Dneska má armáda problém, že pokud by bylo třeba mobilizovat, tak potřebujete mít místo, kde budete ty lidi soustřeďovat. Kde je vystrojíte, rozdělíte k jednotkám a kde budete soustřeďovat mobilizovanou techniku. Máte pak právo sebrat i soukromníkům SUV vozidla nebo civilním firmám těžkou techniku jako jsou jeřáby a podobně. To musíte někde shromáždit, zkontrolovat, označit a rozdělit jednotkám. Na tohle je ten areál naprosto ideální. Líně mají navíc unikátní polohu. Tím že jsou na dálnici, tak jakýkoli naši spojenci v rámci NATO by se při přesunu na východ tam mohli zastavit, provést údržbu, přespat a pokračovat dál v cestě,“ popisoval Mikulecký. 

Veřejnosti se mimořádně otevřou hangáry na letišti v Líních, možná naposledy

O osudu záložního armádního letiště v Líních u Plzně stále není rozhodnuto. Jestliže na místě vyroste obří továrna na výrobu baterií do elektromobilů, unikátní dráha zmizí. Spolu s ní bude muset nové zázemí hledat i řada pilotů, muzeum nebo...

Piloty podporuje také Český svaz letectví, který uspořádal už dvě protestní setkání. První bylo přímo na letišti v Líních, kam dorazily stovky lidí, hojná účast byla také na protestu v Plzni. V létě dokonce vyskládali piloti z Líní desítky letadel na ranvej, aby ukázali, že jde o velmi využívané letiště. S transparenty vyrazili také před německou ambasádu v Praze. Další protestní demonstrace se uskuteční 11. února na letiště Ruzyně.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Jakub Taussik

Štítky Letiště Líně, gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, protest, piloti, Václav Vašek, Český svaz letectví, Hynek Brom, Petr Očko, geologický průzkum

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Státní podnik začal s geologickým průzkumem na letišti v Líních, kde by mohla vyrůst gigafactory  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.