Starostové obcí v blízkosti záložního armádního letiště v Líních u Plzně jednali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Hlavním tématem byla otázka silničního napojení i výrazné zmenšení uvažované průmyslové zóny na maximálních 200 hektarů, materiály ale dosud počítají s obří plochou 700 hektarů. Zároveň ministr sdělil, že vláda hledá náhradní prostory, kam by se mohli piloti přesunout.
Volkswagen by měl o lokalitě pro svou továrnu na výrobu baterií do elektroaut rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem. Od české strany ale musí získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče. Role koordinátora pro průmyslovou zónu by se měl ujmout státní podnik Diamo, nikoli Plzeňský kraj.
Obce, které vlastní na letišti dvě pětiny pozemků, požadují výrazné zmenšení průmyslové zóny. Podle starosty Dobřan Martina Sobotky (Aktivní Dobřany) jsou tato jednání na dobré cestě.
„Jsme na nejlepší cestě k tomu, abychom si prosadili náš hlavní strategický cíl za obce, a to je výrazné zmenšení průmyslové zóny, minimálně zmenšení o zelené plochy, o pole a lesy, to by se nám mohlo podařit," věří Sobotka. Spokojený je také s tím, že i státní orgány přijaly návrh obcí na dopravní napojení průmyslové zóny. „Obce ještě v žádném případě nejsou rozhodnuté, že by tento záměr zbudování gigafactory chtěly podpořit, na druhou stranu jednáme se všemi otevřeně, protože pokud by se stalo, že by došlo k nějakému nátlaku, který bychom nemohli ustát, měli bychom připravenou infrastrukturu ohleduplnější k území a kvalitnější," uvedl starosta.
Pátek, 21. října 2022, 16:02
Debaty okolo osudu letiště v Líních u Plzně stále neutichají a velké emoce vzbudilo i rozhodnutí vlády, že podpoří projekt pro výstavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut. Takzvaná gigafactory podle zástupců automobilky nemůže existovat...
Ministr Martin Kupka po jednání uvedl, že dopravní infrastruktura v případě výstavby gigafactory bude muset být významně rozšířena tak, aby stavba továrny pro až 4000 zaměstnanců nedopadla na místní lidi. „Bavili jsme se o klíčových dopravních stavbách, jako je napojení samotné gigafactory už v konkrétní podobě. Po prvotních jednáních s obcemi se jako schůdnější jeví varianta na jih od Nové Vsi s tím, že výhradně pro staveništní dopravu by se užívala severní cesta. Bavili jsme se o urychlení přeložky silnice I/26 a také o tom, že by do toho celého balíku dopravních silničních řešení musela být zapojena také přeložka silnice II/180," popsal.
Za nezbytnou podmínku pro budování záměru označil i dobudování železniční infrastruktury, protože naprostá většina nákladní dopravy by se převážela po železnici. „Znamenalo by to vybudování elektrifikované vlečky a také nádraží, které by sloužilo pro nakládku vlaků. Zároveň by to znamenalo urychlení výstavby modernizace železniční trati mezi Plzní, Domažlicemi a státní hranicí s Německem," doplnil ministr.
Ministr na jednání také potvrdil, že vláda zvažuje několik možností, kam by se mohli zástupci aeroklubů a leteckých škol přesunout. Piloti ale namítají, že takto unikátní letiště nikde v okolí není a postavit nové je naprosto nereálné. Náhradní hangár by dle nich musel být aspoň 30 metrů široký a půl kilometrů dlouhý. Naopak argumentují, že lze najít řešení, aby případná továrna existovala v symbióze spolu s letištěm. Naráží tak na vyjádření člena představenstva Škody Auto Martina Jahna, který prohlásil, že se letiště neslučuje s provozem továrny.
„Uvažovali jsme o celé řadě letišť, která v současné době v perimetru Plzeňského kraje jsou využívaná. Probíhá základní analýza toho, která z nich a jaké plochy by mohly posloužit," řekl ministr. Analýzy podle něj řeší podmínky, dopravní dostupnost i případné nutné následné investice do úpravy plochy alternativních letišť. Jmenovat je nechtěl.
Podle našich informací se hovoří například o záložní dráze ve Lhotě. Tato dráha je dlouhá zhruba 1,4 kilometru a na šířku má 20 metrů. Jedná se ale jen i vzletovou dráhu. Bylo by tedy nutné do plochy hodně investovat a dráhu pootočit, aby nesměřovala na nedalekou Valchu. Do toho by bylo nutné vybudovat pojízdnou dráhu, stojánky, hangáry a administrativní budovu s řídící věží.
„Z úst člena vlády zaznělo, že letiště Líně je hodně využívané, už jsme daleko od toho, že se s letci nakládá jako s nějakým brownfieldem. Beru to tak, že naše doporučení obcí, aby se stát zabýval i činnostmi na letišti vstřícně a zodpovědně, dopadlo na úrodnou půdu," dodal Sobotka.
Neděle, 20. listopadu 2022, 07:01
Velké obavy panují mezi provozovateli leteckých škol i dalších firem působících na záložním armádním letišti v Líních u Plzně. Jinak tomu není ani u spolku Classic Trainers, který má ve svém hangáru devět letounů, přičemž nejstarší je z roku 1942....
Vláda, která schválila výstavbu průmyslového parku v Líních, o továrnu velmi stojí. Ministři považují případnou investici Volkswagenu za 120 miliard korun za klíčovou. Na 200 hektarech by od roku 2027 našlo práci až 4000 lidí. Automobilové gigant se měl o lokalitě rozhodnout do konce loňského roku. V prosinci však oznámil, že rozhodnutí odkládá o měsíce.
Proti zrušení letiště líně je také Český svaz letectví, který uspořádal už dvě protestní akce. Piloti vyrazili také s transparenty před německou ambasádu a v loni v srpnu dokonce vyskládali desítky letadel na ranvej, aby ukázali, že nejde o nevyužívané letiště. V hangárech je tam zhruba 70 strojů. Zázemí tam má Aeroklub Plzeň-Bory, pět leteckých škol a další firmy, které mají pronajaté objekty mimo letištní plochu. V Líních funguje také Letecká záchranná služba Armády ČR i její výcvikové středisko. Ta by ale měla zůstat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.