Počasí dnes19 °C, zítra22 °C
Sobota 25. května 2024  |  Svátek má Viola
Bez reklam

Pilot kluzáku špatně odhadl stoupavý proud a narazil ve vzduchu do jiného větroně

Mezinárodní závody mistrovství světa juniorů v plachtění málem skončily katastrofou. Nedaleko Starého Sedla na Tachovsku se totiž střetly ve vzduchu dva větroně. Jeden z pilotů stihl vyskočit z kabiny a na padáku se bezpečně snesl na zem, druhý nouzově přistál v poli. K nehodě došlo loni v srpnu, pracovníci z Ústavu pro odborné zjišťovaní příčin leteckých nehod (ÚZPLN) ale nyní zveřejnili závěry z vyšetřovaní. Na vině byla lidská chyba a špatný odhad jednoho z pilotů.

K nehodě došlo loni v srpnu při závodech pořádaných Aeroklubem Tábor. Podle vyšetřovatelů došlo k nehodě v rámci plnění soutěžní úlohy, kdy měli závodníci provést několik zatáček a využívat k tomu stoupavé proudy vzduchu. Takto ve výšce zhruba 1700 metrů letěl australský závodník, přičemž pilota druhého stroje měl na dohled. Po provedení další zatáčky ho ovšem už nespatřil.

Pilot kluzáku, který se zřítil na projíždějící vůz a zahynul, nezvládl dle vyšetřovatelů manévr v malé výšce

U leteckých nehod stačí souhra nešťastných okolností a může dojít k tragédii. Jedna taková se stala loni v srpnu mezi Rokycany a Osekem. Šestačtyřicetiletý pilot bezmotorového letounu se tam zřítil na projíždějící vůz. On sám při nehodě zahynul,...

„Když jsem pokračoval v kroužení, ztratil jsem kluzák z dohledu. Držel jsem konstantní náklon a rychlost v zatáčce, abych zůstal předvídatelný pro přiřazující se kluzák. Přibližně o 180 stupňů později v zatáčce vydalo moje zařízení FLARM výstražný tón srážky, což se může stát, když se do stoupavého proudu připojí další. Druhé letadlo mě zasáhlo do levého křídla,“ uvedl vyšetřovatelům australský pilot kluzáku, který zvládl se svým strojem bezpečně přistát v poli zhruba sedm kilometrů od místa srážky. Neutrpěl žádná zranění. Kousek od něj přistál pilot třetího letounu, aby se ujistil, že je v pořádku.

„Cítil jsem jen tvrdý náraz."

O poznání dramatičtější byla situace v druhé kabině u účastníka ze Švýcarska. „Před srážkou jsem chtěl přejít ze slabého stoupavého proudu ke kroužícím kluzákům vedle mě. Přiblížil jsem se jako obvykle ke kroužícím kluzákům. Když jsem to udělal, viděl jsem, jak se zprava blíží letadlo. Udržoval jsem rychlost kolem 120 kilometrů v hodině, abych se co nejlépe dostal do linie s ostatními kluzáky. Druhé letadlo se mírně srovnalo a já předpokládal, že mě viděl. Znovu jsem se rozhlédl a zatočil. Všechno vypadalo normálně. Pak jsem se znovu podíval ve směru kroužení a viděl, jak ke mně zezadu letí druhé letadlo. Stiskl jsem řídící páku. Věděl jsem, že mě to zasáhne. V příštím okamžiku byl můj kryt kabiny pryč. Náraz druhého letadla jsem neviděl. Cítil jsem jen tvrdý náraz, trochu mě bolelo rameno a kolena,“ popisuje pilot z letadla, které už nebyl schopné ovládat a rozhodl se, že opustí kabinu. Na padáku se bezpečně snesl na zem necelé dva kilometry od místa, kam dopadl jeho kluzák. Také tento závodník neutrpěl žádná poranění. 

Ze závěrů vyšetřovatelů z ÚZPLN vyplývá, že oba piloti byli zdravotně způsobilí a měli platnou kvalifikaci i zkušenosti a návyky z provádění soutěžních letů kluzáků. Letouny byly způsobilé k letu a nic nenasvědčuje tomu, že by došlo k jakékoli závadě. Oba kluzáky se srazily, když se švýcarský pilot připojoval ke kluzákům, které ve stoupavém proudu točily pravotočivé zatáčky. Oba piloti o sobě navzájem věděli, ale v kritické fázi měli zakrytý výhled, kvůli dalším kluzákům v okolí.

„Příčinou letecké nehody byla chyba pilota kluzáku CR (startovní znak pilota ze Švýcarska, pozn. aut.)  při vyhodnocení pohybu kluzáků ve stoupavém proudu a nesprávné připojení mezi ně, což mělo za následek nedodržení bezpečné vzdálenosti a nedostatek času na vyhnutí se kolizi,“ uzavřeli vyšetřovatelé.

Podílejte se na obsahu Drbny

Chcete se více zapojit do tvorby článků? V dotazníku můžete redakci vzkázat, jaká témata vám na Drbně chybí. Díky zpětné vazbě se můžete podílet na tom, jakým tématům se budou redaktoři věnovat. Registrovaní uživatelé po vyhodnocení zpětné vazby získají informace o tom, co jsme díky čtenářům zjistili.
Napište první písmeno abecedy.

* Povinné položky.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Pixabay.com

Štítky ÚZPLN, letecká nehoda, nehoda kluzáku, větroň, srážka letadel ve vzduchu, Staré Sedlo, Tachovsko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Pilot kluzáku špatně odhadl stoupavý proud a narazil ve vzduchu do jiného větroně  |  Tachovsko  |  Z kraje  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.