U leteckých nehod stačí souhra nešťastných okolností a může dojít k tragédii. Jedna taková se stala loni v srpnu mezi Rokycany a Osekem. Šestačtyřicetiletý pilot bezmotorového letounu se tam zřítil na projíždějící vůz. On sám při nehodě zahynul, posádce v autě se nic nestalo. Podle Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) byla na vině nedostatečná zkušenost pilota na typu letounu, špatné rozhodnutí o pokračování v letu v malé výšce a následné nezvládnutí manévru, který vedl k pádu kluzáku.
Závěrečná zpráva z vyšetřování srpnové nehody uvádí, že pilot odstartoval na letišti Plasy krátce po jedenácté hodině dopoledne a poté letěl po trati Plasy – Tachov – Příbram – Plasy. Podle vyšetřovatelů začal od Příbrami postupně ztrácet výšku a 24 kilometrů od Plas změnil směr letu na Rokycany. „Nedaleko obce Volduchy pilot provedl dvě pravotočivé zatáčky, při kterých pravděpodobně hledal stoupavý proud. Na žádný stoupavý proud však nenavázal,“ uvádí odborníci ve své zprávě.
Dále podle nich pokračoval směrem na letiště Rokycany, přičemž stále ztrácel výšku. Z nejasných důvodů na letišti ale nepřistál a místo toho opět dvakrát zatočil v malé výšce nad křížením dálnice D5 se silnicí druhé třídy, kde se pravděpodobně opět snažil nalézt stoupavý proud.
„V průběhu druhé zatáčky, přibližně ve směru dálnice D5 směrem na Prahu, kluzák přešel do pravotočivé vývrtky pod velkým úhlem. První narazila do asfaltového povrchu silnice pod velkým úhlem pravá polovina křídla, poté přední horní část kluzáku a kabina, a tím došlo k přetočení do pozice na záda. Během pádu narazil levou polovinou křídla do zadní části osobního automobilu jedoucího po téže silnici směrem na Rokycany,“ popisují vyšetřovatelé.
Od kluzáku se po nárazu oddělila ocasní plocha a torzo letounu se na zádech klouzalo po asfaltu dalších 12 metrů. Pilot zahynul na místě v troskách letounu. Auto, do kterého letoun narazil, řídila v tu dobu žena z Volduch. Na místě spolujezdce seděl její přítel a vzadu děti. Škoda na voze byla vyčíslena na 143 tisíc korun.
„Podjela jsem viadukt pod dálnicí D5 a po několika desítkách metrů jsem náhle slyšela ránu, která přišla zezadu od zadní části vozidla. Jednalo se pouze o zvuk, s vozidlem rána nijak nepohnula. Já jsem pokračovala v jízdě dál. Ve chvíli, když jsem ránu uslyšela, tak jsem si myslela, že nám prasklo kolo u vozidla. Vozidlo však jelo normálně, tak jsem pokračovala. Přítel mi vzápětí řekl, že to bylo letadlo. Já jsem se hned podívala do zrcátka a viděla jsem rozbité zadní sklo u vozidla a poté jsem si všimla převráceného letadla na vozovce,“ popsala žena.
Čtvrtek, 20. října 2022, 18:25
Při snaze o nouzové přistání havaroval devětašedesátiletý pilot větroně v korunách stromů u vyhlídky nad Koterovem. V kabině s ním seděl ještě o sedm let starší spolucestující. Pomoci jim museli hasiči, kteří je dostali bezpečně na zem. Nehodou se...
Podle UZPLN byl příčinou nehod sled těchto událostí: malá rozlétanost na daném typu letadla, pokračování v letu v malé výšce místo přistání na letišti v Rokycanech a nezvládnutí manévrování v malé výšce s následným pádem.
Pilot měl podle zprávy zkušenosti s létáním na dopravních a ultralehkých letounech. Na kluzácích nalétal přes 428 hodin, z toho 91 jako instruktor. Na použitém typu bezmotorového letadla měl ale podle vyšetřovatelů nalétáno v posledních letech pouze 32 minut bez kritického letu. Technický stav kluzáku neměl vliv na vznik nehody, při závěrečné fázi letu se vyskytovaly slabé úzké turbulentní stoupavé proudy, dodali inspektoři.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.