Pondělí, 22. září 2025, 11:45
Obrovský jeřáb usadil během noci z neděle na pondělí téměř stoletou konstrukci Faltusova mostu přes karlovarskou výpadovku těsně za okrajem Plzně. Ještě letos by se měl otevřít pro pěší a cyklisty. Padesát metrů dlouhý most původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati. Ve své době byl největší svého druhu na světě. Při přestavbě trati ho dělníci sejmuli a roky rezivěl v kopřivách. Nakonec ho Plzeň koupila za cenu šrotu. Aktuální akce vyjde město na více než 60 milionů korun, z toho 16 milionů pokryje evropská dotace.
Kulturní památka by měla ještě letos začít sloužit jako cykloturistická lávka pro ty, kteří míří na Krkavec, do Radčic či Malesic „Obří jeřáb dnes v noci položil Faltusův most přes karlovarskou výpadovku. Unikátní, svého času největší svařovaný ocelový most na světě, je státem chráněnou památkou. Dříve po něm chodily generace Škodováků do práce, pak ležel nevyužitý ladem a teď bude sloužit pěším a cyklistům pro bezpečné zdolání rušné silnice,“ informoval na svých sociálních sítích náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN).
Přípravy na tuto akci trvaly několik dní, konstrukci sedmisetpadesátitunového nekolového jeřábu na místo navážela nákladní auta. Menší jeřáb pak pomáhal sestavit ten větší nutný k přemístění konstrukce. „Celkem 184 tun vážící konstrukce Faltusova mostu byla pro manipulaci a přesun jeřábem zavěšena podle návrhu statika a projektanta pomocí lan na čtyři masivní úchyty. Železobetonová mostovka bude postupně realizována až po usazení konstrukce na opěry. Na stávající podélníky a příčníky ocelové konstrukce byly proto již navařeny spřahující trny pro budoucí železobetonovou mostovku,“ uvedl mostní specialista Václav Šašek ze Správy veřejného statku města Plzně, který má stavbu na starosti.
Konstrukce mostu prošla kontrolou a opravami, poté získala tři vrstvy nátěru. Ten poslední v antracitové barvě podobný tomu, který měla v době svého vzniku. Na místě budou také historizující svítidla. „Přímo na mostě budou cedule, z nichž se lidé dozvědí o osobě projektanta mostu a jedinečnosti konstrukce, která je dokladem výjimečné strojírenské minulosti našeho města,“ doplnil Tolar.
Přesun a opravu mostu opozice kritizovala a namítala, že by vyšlo levněji postavit úplně nové přemostění, některým se nelíbilo ani to, že bude stát v Chotíkově, tedy mimo katastr města. „Umístnění bude sice mimo katastr města, nicméně bude sloužit obyvatelům i návštěvníkům města. Opodstatnění tam je," argumentoval již dřívě Tolar.
Přes stejnou silnici tam také letos slavnostně otevřeli Svatojakubskou lávku za více než 30 milionů, přičemž na ni obec získala dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Dotace pokryla celkové náklady na stavbu.
Pondělí, 15. září 2025, 10:40
S velkou slávou otevřel Chotíkov novou Svatojakubskou lávku přes frekventovanou silnici I/20 z Plzně na Karlovy Vary. Na vrcholku stojí socha sv. Jakuba, která vyvolala pořádný rozruch. Mnoho řidičů si totiž myslí, že jde o sebevraha a na místo...
Most navržený Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931. Původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati na Domažlice, která areálem Škodovky prochází. Podle Národního památkového ústavu šlo o první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa. Ve své době šlo také o největší most svého druhu na světě. Na svém původním místě sloužil do roku 2019, pak jej odkoupilo město Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám