Klimatická změna dle průzkumu nahrává nealkoholickým pivům. Jejich obliba roste

Autoři | Tisková zpráva | Foto Se svolením Plzeňského Prazdroje | Zdroj Plzeňský Prazdroj

Ani hromadné sledování sportovních utkání v televizi, ani letní grilovačky s přáteli. Podle průzkumu Plzeňského Prazdroje ovlivňuje popíjení piva zejména počasí.

„Zatímco při teplotách okolo 20 stupňů nebo při dešti Češi preferují ležáky, s vyššími teplotami přecházejí na desítky. Při tropických dnech, jejichž počet v posledních letech roste, pak lidé volí především nealkoholická piva,“ sdělil mluvčí pivovaru Zdeněk Kovář s tím, že počasí ovlivňuje domácí spotřebu i vývoz.

V teplém letním počasí má dle průzkumu Ipsos Instant Research pro Plzeňský Prazdroj1 71 procent Čechů větší chuť na pivo. Chladnější a deštivější klima způsobuje opak. To ostatně potvrdilo letošní léto, které bylo chladnější než loni a také se prodalo o deset procent méně piva. Opačná situace byla ve Skandinávii, kde bylo v létě teplo a to se pozitivně odrazilo na exportu.

U téměř poloviny odpovídajících ovlivňuje počasí jejich pivní preference a s vyššími teplotami dávají přednost nealkoholickým pivům. „Zatímco při teplotě do 19 stupňů sahá po nealko pivu 30 procent spotřebitelů, při teplotě do 29 stupňů je jich už polovina, a jakmile se teploty přehoupnou přes tropickou třicítku, volí nealkoholické pivo včetně ochucených variant téměř 77 procent dospělých,“ řekl Kovář. Naopak v Česku tradiční ležáky preferují lidé v chladnějším počasí, při teplotách do 19 stupňů jim dá přednost 55 procent dotázaných.

Tropických dnů přibývá

Obecně přibývá tropických dní s teplotou nad třicet stupňů. Do roku 1990 jich podle Českého hydrometeorologického ústavu nebývalo průměrně víc jak 10 za rok, letos v létě jich bylo už 35 a loni dokonce 48. Rekordní byl rok 2018, kdy jich bylo šedesát. „S trochou nadsázky lze říct, že popularitě nealko piv v posledních dekádách nahrává nejen změna životního stylu, ale také klimatická změna. Vidíme to i na prodejích, před 20 lety tvořil tento segment 1 procento našich tuzemských prodejů, loni to bylo už 12 procent,“ porovnal obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.

Počasí pak ovlivňuje i plánování a logistiku pivovarů. Prazdroj využívá speciální analytický model, který pracuje s historickými daty o počasí a spotřebě piva. „Model nám ukazuje, jakou roli hraje oteplení nebo naopak ochlazení. Každý teplotní posun o jeden stupeň nahoru nebo dolů od dlouhodobého průměru znamená obvykle změnu o jedno a půl až tři procenta v prodejích piv, především těch čepovaných. Díky tomu dokážeme lépe plánovat logistiku v následujícím roce, aby piva vždy a na všech místech bylo dostatek,“ dodává Jakub Štaif, manažer plánování poptávky Plzeňského Prazdroje.

Dobře vychlazené pivo si pak účastníci průzkumu v létě nejčastěji spojují s posezením u táboráku, hudebním festivalem, prací na zahradě, kempováním nebo výletem do přírody. Na festivalech přitom prodej piva stále roste, jen letos zhruba o deset procent. „Lidé se chtějí setkávat a bavit, užít si svou oblíbenou hudbu a zároveň si přitom vychutnat dobře vychlazené pivo,“ uzavřel Trzaskalik.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky pivo, nealko, počasí, průzkum, Plzeňský Prazdroj

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.