Psal se srpen 1952 a z letiště Plzeň-Bory odstartoval nadporučík Zdeněk Kác. Usedl do kokpitu jednomístného stíhacího letounu Avie S-199. Jeho úkolem bylo prověřit chod motoru a celkové letecké vlastnosti. Jenže stroj táhl doleva a pár set metrů nad Plzní mu dokonce vysadil motor. Při pokusu o přistání mimo zástavbu narazil stroj do komína bývalé továrny "Goldscheidrovka" a zřítil se na její nádvoří. Pilot jako zázrakem přežil a do dnešních dnů se zachovaly i pozůstatky onoho komína.
Ke Goldscheidrovce (později Keramu, pozn. red.) chodívali dříve Plzeňané pro nepovedené květináče. Během války sloužil Němcům jako protiletecká hláska a byla tam i baterie Flaku. Dnes už areál vůbec nepřipomíná dobové fotografie. Něco se ale přeci jen zachovalo. Pozůstatky továrního komína. Ten se ovšem při letecké nehodě v srpnu 1952 změnil a přišel o třetinu své původní výšky.
Pátek, 30. června 2023, 06:31
Letos je to deset let, kdy začaly fungovat webové stránky Letecká badatelna. Během let tam postupně přibývaly příběhy a osudy pilotů, kteří se zřítili na našem území. Někdy šlo o nešťastnou shodu okolností, jindy o napínavé vzdušné souboje. Jeden...
„Letní měsíce se v padesátých letech tradičně vyznačovaly zvýšeným počtem leteckých mimořádných událostí spojených s intenzivním výcvikem. Nejinak tomu bylo i v srpnu 1952. Vinu na tom měla často nespolehlivá technika strojů, které vycházely ještě z německých konstrukcí. K nehodě, která jen zázrakem neskončila smrtí pilota, došlo v 11:30 dne 22. srpna v blízkosti letiště Plzeň- Bory,“ popisuje Pavel Krejčí na svém portálu Letecká badatelna, kde přibližuje osudy stovek havarovaných letadel na území ČR.
Zkušený pilot Zdeněk Kác usedl do stroje, který byl jen krátce před nehodou převzat od armádní týlové zálohy. Avie se měla účastnit leteckého dne. Zprvu přístroje ukazovaly běžné parametry, přesto pilot nebyl úplně spokojený. Podle jeho slov táhl letoun silně doleva, takže se skupinového letu rozhodně nemohl účastnit. Větší problémy ale měly teprve přijít.
„Po zařazení do levého okruhu náhle a bez varování vysadil motor. Pilot se v té době nacházel nad Plzní ve výšce asi 400 metrů a bylo mu jasné, že je v pěkném maléru. Namířil stroj přímo k letišti, zapnul palivové čerpadlo a ruční nastřikovací pumpou se snažil motor opět uvést do chodu,“ popisuje Krejčí dramatické okamžiky, které se odehrávaly v pilotní kabině.
Motor ale nenaskočil. S ubývající výškou bylo jasné, že na letiště už nedoletí a bude muset nouzově přistát v terénu a pokud možno mimo zástavbu. Připravil tedy letadlo na tvrdé přistání. Zasunul podvozek, odhodil kabinu, vypnul elektrickou síť i zapalování a zamířil k volné ploše před letištěm.
„Přes mohutnou příď stroje ale během klouzavého letu neviděl, že má před sebou překážku - areál Goldscheidrovky. Při rychlosti 180 km/h zachytil levým křídlem o starý nepoužívaný tovární komín. Letoun to prudce otočilo o 90 stupňů, zachytil se o střechu objektu a spadl na nádvoří fabriky,“ přibližuje Krejčí.
Letadlo bylo při dopadu kompletně zničeno. Pilot jako zázrakem přežil, utrpěl ale těžká zranění. Na objektu vznikla škoda bezmála tři miliony korun. Následné vyšetřování odhalilo, že motor vysadil následkem ukroucení náhonu na magneta. Za havárii tak mohla technická závada, kterou pilot ani technický personál nemohli předem odhalit.
Areál dnes už zaniklého Kerama je kompletně přestavěný. Zajímavostí je ale komín, do kterého Avie narazila. Přečkal totiž válku, leteckou nehodu i nedávnou výstavbu bytovek. Aktuálně je obehnán lešením a zjevně se pracuje na jeho zajištění, aby nepřišelo k úhoně žádné dítě, které si ve stínu komína bude hrát na prolézačkách.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.