Plzeňští kriminalisté odložili případ smrti nezletilé dívky, která se loni 29. prosince večer pohybovala po kolejích v čerstvě otevřeném Ejpovickém tunelu u Plzně. Neprokázalo se protiprávní jednání, řekla dnes mluvčí plzeňské policie Veronika Hokrová. Podle SŽDC z vyšetřování vyplynulo, že zabezpečovací i kamerové systémy tunelu byly v době události funkční. Zařízení byla v režimu testovacího provozu.
"V jeho rámci došlo k doladění celého systému v závislosti na klimatických podmínkách a k úpravě práce s kamerovými záznamy. Ani tato technika, bohužel, nezabrání nedovolenému vstupu člověka do kolejiště a tunelu," uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. K otázce, proč se při vstupu dívky do tunelu nespustil poplach, zopakovala, že systémy tunelu byly funkční. "S ohledem na citlivost události nebudeme detaily k mimořádné události medializovat," dodala.
Policie čekala na zprávu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). "Tu jsme posoudili a věc šetřili z našeho pohledu," uvedla Hokrová.
Podle informací od té doby nikdo neoprávněně do žádného ze dvou tubusů nevstoupil. Zkušební provoz nejdelšího železničního tunelu v ČR potrvá nejméně do konce roku. Do té doby musí SŽDC požádat Drážní úřad o kolaudaci.
Podle mluvčího Drážního úřadu Martina Nováka je stavba ve zkušebním režimu a slouží pro doladění případných nedostatků. "V případě žádosti o kolaudaci vyhodnotíme zkušební provoz a bude-li vše v pořádku, bude stavba zkolaudována. Pokud nebude vše doladěné, může SŽDC požádat o prodloužení zkušebního provozu," řekl.
Dívka vstoupila do jednoho tubusu tunelu ze Zábělské ulice v Plzni na Doubravce a došla téměř do čtvrtiny tunelu, který má moderní zařízení na detekci pohybu. Usmrtil ji na místě rychlík z Prahy. Šlo o první kolizi v tunelu dlouhém 4,15 kilometru, který byl plně zprovozněný loni 9. prosince. Další problémy se zatím neřešily. Správce železnice zkoumal z čidel a kamer, zda nedošlo k poruše zabezpečovacího a kamerového systému.
Tunel je velmi bezpečný, řekl při jeho zprovoznění Milan Majer ze SŽDC. Například ochrana portálů a kamery v běžných evropských tunelech nejsou. Ejpovický tunel s vnitřním průměrem 8,7 metru, má laserový systém, který detekuje pohyb. Kamery pak vyhodnotí, co to je. "Cokoliv se tam dostane od velikosti lišky, tak automaticky vyvolá poplach a posílá informace do Rokycan, Prahy, na drážní hasiče a výhledově i na budované dispečerské pracoviště v Plzni," uvedl dříve Majer.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.