sobota 4. července 2020 Prokop

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Vyčerpání, špatná pleť a slabší imunita? Možná vám chybí některý ze 4 klíčových minerálů

Cítíte se dlouhodobě unavení, zesláblí a k tomu máte potíže s koncentrací? Býváte často nemocní nebo vám stav pokožky jasně dává najevo, že jí zřejmě něco chybí? Pohlídejte si příjem minerálů! Ač by vás to zřejmě na první dobrou nenapadlo, na vině může být právě nedostatek minerálů a stopových prvků, kterým trpí podle aktuálních studií značná část naší populace.

Proč tomu tak je? Půda je dnes vlivem používání agrochemikálií vyčerpaná a běžné ovoce a zelenina ze supermarketu minerální látky příliš neobsahují. Proto vám může velmi pomoci jejich suplementace. Pojďme se podívat na kobylku těm nejdůležitějším z nich. 

Deficit zmapovaný vědeckými výzkumy

Výsledky dlouhodobých populačních studií zaměřených na výživu hovoří za vše. Světová zdravotnická organizace předpokládá, že 50–60 % evropské populace trpí nedostatkem mikroživin. Poslední dlouhodobý výzkum National Health Service z roku 2017 ukázal, že lidem běžně ve stravě chybí hned několik zásadně důležitých látek. 

To potvrzuje i tuzemská zpráva Státního zdravotního ústavu ČR z roku 2017. Ten provedl v rámci národního zdravotního projektu Nutrimon studii na reprezentativním vzorku populace ČR, která mapovala zdravotní stav obyvatelstva a hodnotila příjem živin jako vápník, hořčík, fosfor, železo, zinek, sodík, draslík, selen, jód a další. Cílem bylo posoudit, zdali jednotlivé populační skupiny mají tyto látky dostatečně pokryté stravou. 

Které minerály nám nejčastěji chybí ve stravě?

Za nejnedostatkovější minerály a stopové prvky v běžné evropské stravě by se daly považovat hořčík, železo, zinek a selen. Projděme si nyní, za co odpovídají a jaké zdravotní neduhy vám mohou naznačovat, že je postrádáte.

Tak jako všude jinde, i u minerálů platí, že se správným a vyváženým jídelníčkem již není potřeba cokoliv doplňovat z jiných zdrojů. Pokud ovšem na sobě pozorujete příznaky naznačující nedostatek, určitě neuděláte chybu, sáhnete-li po kvalitním doplňku stravy, který hladiny minerálů vyrovná. 

Hořčík 

Tento minerál je nezbytný pro správné fungování organismu, protože hraje klíčovou roli ve nespočtu metabolických pochodů. Přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, k udržení normálního stavu kostí a zubů a pomáhá s přeměnou energie z potravy. Jednoduše by se dalo říci, že by bez něj nevznikla energie, nebyl by pohyb ani život. 

Pokud vás trápí křeče (zejména v lýtkách), jste unavení, máte potíže se spánkem nebo problémy s koncentrací či pamětí, je velká pravděpodobnost, že trpíte nedostatkem hořčíku.

Mezi hlavní potravinové zdroje bohaté na hořčík patří tmavě zelená a listová zelenina (díky vyššímu obsahu chlorofylu), luštěniny, obiloviny, tofu, kakaový prášek, ořechy a semena. O něco menší množství ho obsahují i živočišné produkty jako maso, mléko, mléčné výrobky a vejce. 

Náš tip: Skvělý přirozený zdroj hořčíku bez přidaných chemikálií představuje např. Liquid Magnesium. Jedná se o vysoce biologicky dostupný hořčík s přídavkem vitamínů B1 a B6 čistě přírodního původu.

Železo

Železo coby součást hemoglobinu pomáhá červeným krvinkám rozvádět po těle kyslík. Bez železa bychom tak řečeně nedýchali a jeho nedostatek může vést až ke vzniku anémie – tzv. chudokrevnosti. 

Nejnápadnější známka, že se nám železa nedostává, je typicky únava. Objevuje se i ztráta vlasů, neklid, bušení srdce, studené končetiny (ruce, chodidla), bledá pokožka a lámavé nehty. 

Nejbohatším zdrojem železa jsou živočišné produkty – typicky vepřová játra a červené maso. Najdeme ho ale i v rostlinných zdrojích jako je sušené ovoce, tmavě zelená listová zelenina nebo dýňová semínka a luštěniny. 

Vyšší potřebu denního příjmu železa mají těhotné a kojící ženy nebo lidé, kteří chodí darovat krev. Zajistit si dostatečný příjem je důležité zejména pro vegany a vegetariány, a to zejména díky horší vstřebatelnosti železa z potravin rostliného původu.

Náš tip: Šetrný a výborně vstřebatelný doplněk železa s přídavkem hořčíku, vitamínů skupiny B a iontových minerálů naleznete v produktu Liquid Ferrum. Oproti jiným suplementům železa má tu výhodu, že nezpůsobuje zácpu.

Zinek

Do našeho těla se zinek dostává společně s potravou. Nicméně řadíte-li se mezi vegetariány a vegany nebo pokud nadměrně holdujete alkoholu, může vám tento prvek chybět a jeho nedostatek dokáže udělat pěknou paseku. 

K čemu všemu nám zinek slouží? Přispívá k normální funkci imunitního systému, k ochraně buněk před oxidativním stresem, ovšem také k udržení normálního stavu pokožky, kostí, vlasů a nehtů. 

Jeho deficit se projevuje častou únavou a celkovou slabostí, opakovaným nachlazením a infekcemi, dále špatně se hojícími ranami a dokonce vleklými kožními problémy. 

V přirozené stravě se nachází v hovězím, vepřovém i drůbežím mase, v celozrnných obilovinách, luštěninách, kořenové zelenině nebo dýňových semínkách. 

Selen 

Zajímavé je, že ještě v první polovině minulého století byl selen považován za toxický prvek. Až poté vědci odhalili  jeho význam coby esenciálního stopového prvku, na němž závisí řada biochemických dějů v našem těle. 

Nedostatečný přívod selenu negativně ovlivňuje důležité fyziologické procesy. Selen přispívá k normální funkci imunitního systému, k normální činnosti štítné žlázy, k ochraně buněk před oxidativním stresem a k udržení normálního stavu nehtů a vlasů. 

I když je všudypřítomný, v půdě je zastoupen velmi nerovnoměrně. V potravinách rostlinného a zprostředkovaně i v živočišného původu se selen vyskytuje v množství odpovídajícím právě jeho dostupnosti z půdy.

Deficit selenu se všemi nežádoucími dopady na jednotlivce bývá nejčastěji zapřičiněn jeho slabým obsahem ve stravě. Příznaky jsou velmi rozmanité. Jmenujme např. poruchy funkce štítné žlázy, narušenou hormonální rovnováhu, sníženou imunitu, únavu, zrychlené stárnutí nebo problémy s kvalitou vlasů a nehtů. 

Selen najdeme v potravinách s vysokým obsahem bílkovin jako maso, vnitřnosti, mořské produkty, vejce či mléko. Obsahují jej i ořechy (para ořechy, vlašské, kešu), luštěniny a celozrnné výrobky. Nicméně živočišné zdroje jsou obecně cennější zásobárnou selenu než rostlinné zdroje, a to právě díky vyššímu obsahu bílkovin. 

V České republice je vzhledem k nízké koncentraci selenu v půdě příjem tohoto esenciálního prvku nízký a měli bychom se zaměřit na potraviny, které ho obsahují ve vyšším množství, případně suplementovat kvalitním doplňkem stravy.

 Náš tip: Hodnotný zdroj organického selenu v kombinaci se zinkem získáte v tekutém přípravku Liquid Zincum Selenium. Zinek a selen jsou společně s dalšími 70 minerály a stopovými prvky rozpuštěny v roztoku získaném z Velkého solného jezera v USA. Jeho výhodou je, že se skvěle vstřebává a tělo si z něj vezme maximum účinných látek.

Lepší dobrá prevence než řešení následků

Podchytit prevenci je bezpochyby lepší, než řešit následky nedostatku důležitých živin. Jestli se necítíte svěží, vitální a plní energie, je dost možné, že vašemu tělu něco zásadního schází. V takovém případě je důležité převzít zdraví do vlastních rukou.

Dobrou zprávou je, že pokud si nejste schopni zajistit dostatek důležitých látek z přirozené stravy nebo si nejste jejich příjmem jisti, můžete volit kvalitní, ideálně přírodní, doplněk stravy

Na druhou stranu bychom si měli uvědomit, že žádné přípravky by se neměly stát konstantní náhradou zdravé a pestré potravy. Většina z nás totiž moc dobře zná pravidla racionálního a vyváženého stravování, jenom je občas zapomínáme dodržovat. 

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

PR text

Štítky vitalvibe, zdraví, minerály

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.