Není pravidlem, že by studenti hned po absolvování fakulty nastoupili do oboru, kterému věnovali roky studií. V posledních letech se ale tento trend mění a podle posledních analýz Západočeské univerzity (ZČU) v Plzni nastoupilo v roce 2020 do škol téměř 89 procent absolventů. Dáno je to zřejmě rostoucí atraktivitou profese, což se projevuje i ve zvyšování výdajů na regionální školství. Učitelů je ale stále nedostatek.
„Několik let se podíl absolventů fakulty, kteří zůstávali ve školství, pohyboval okolo 70 procent. U studentů, kteří absolvovali v roce 2020, se tento podíl výrazně zvýšil, a to téměř na 89 procent z celkového počtu absolventů učitelských studijních programů,“ uvedla mluvčí ZČU Šárka Stará.
Jedná se o absolventy bakalářského programu Učitelství pro mateřské školy a navazujících magisterských studijních programů pro oba stupně základních škol a školy střední, a to včetně absolventů kombinované formy studia.
Pro budoucí učitele je také velmi podstatné, že mohou do škol na praxe docházet a řadad z nich v průběhu studia už ve školství pracuje.
Pondělí, 1. března 2021, 07:30
Čerství absolventi pedagogické fakulty si často stěžovali, že jsou po studiu takřka vhozeni do vody. Nový projekt nazvaný Plzeňské fakultní školy je má lépe připravit na profesní život. Je to také velká příležitost i pro samotné školy, které se roky...
„Trend, kdy studenti po dohodě s řediteli spolupracují se školami již v době studia, sledujeme delší dobu. O studenty některých aprobací je velký zájem a není výjimkou, že nastupují na školy, kde předtím realizovali své pedagogické praxe. Často na těchto školách již učí i v průběhu studia. Fakulta na to reaguje jednak silným důrazem na reflexi pedagogických praxí, ale také inovací studijních programů, kdy se snažíme, aby příprava budoucích učitelů maximálně zohledňovala potřeby vzdělávací praxe,“ říká děkan Fakulty pedagogické Pavel Mentlík.
Zároveň dodává, že vlna zájmu může být sice pouhým výkyvem, zároveň se ale toto povolání stává stále atraktivnějším. V republice jsou však stále regiony, kde je učitelů velký nedostatek.
„Plzeňská Fakulta pedagogická připravuje budoucí učitele dominantně pro Plzeňský kraj, kde v roce 2020 začalo ve školách pracovat 60 procent absolventů, ale výrazně přispívá i k řešení nedostatku učitelů ve Středočeském kraji, kam zamířilo 16 procent absolventů, a kraji Karlovarském, kde k výkonu učitelské profese nastoupilo 13 procent absolventů,“ dodala mluvčí.
Letošní zájemci o studium na Fakultě pedagogické ZČU v Plzni se mohou hlásit do 30. dubna. Přijímací zkoušky budou vzhledem k okolnostem u velké části oborů a programů skládat online formou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.