Čerství absolventi pedagogické fakulty si často stěžovali, že jsou po studiu takřka vhozeni do vody. Nový projekt nazvaný Plzeňské fakultní školy je má lépe připravit na profesní život. Je to také velká příležitost i pro samotné školy, které se roky potýkají s nedostatkem kantorů. S konceptem přichází Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni.
Cíl projektu je prostý: Zprostředkovat studentům co nejvíce praxí na školách. Do návrhu originálního konceptu se zapojili právě budoucí učitelé, kteří chtějí během studia načerpat maximum zkušeností.
„Snažíme se také rozvíjet spolupráci se školami v tom smyslu, že pokud mají personální problémy, tak bychom jim mohli tímto pomoci. Chystáme se to dělat systematicky, aby s tímto konceptem přišlo do kontaktu nejvíce studentů. Slibujeme si od toho, že si zkusí nejen výuku v praxi, ale i okusí celkovou atmosféru na daných školách,“ vysvětluje děkan Pavel Mentlík.
Koncept se opírá o tři základní pilíře. Prvním jsou průběžné praxe studentů na školách, druhým pilířem je pomoc mateřským, základním a středním školám v personální oblasti a při zvyšování kvality jejich výuky a třetím je propojení praxe a výzkumu.
„Chceme, aby nejen naše fakulta formovala budoucí absolventy, ale aby je připravili i školy základní a střední, kam budou chodit na praxe. V současné době máme uzavřené memoradnum se sedmi školami. Je to pět základních škol, jedna mateřská a jedno gymnázium,“ říká děkan.
„Často nám zpětně studenti říkali, že se cítí být vhozeni do vody a musí najednou začít rychle učit sami a je to pro ně velmi nekomfortní. Proto jsme se rozhodli přistoupit ke konceptu průběžných gradujících praxí. Student bude do školy nejdříve docházet na hospitace, postupně začne učiteli pomáhat, třeba jen v části hodiny, kdy bude s žáky pracovat souběžně s ním. Postupně se takto bude s žáky seznamovat, pozná klima třídy a získá určitou jistotu při vystupování ve třídě. Poté už bude ve třídě vyučovat samostatně,“ vysvětluje proděkanka pro vnější vztahy a celoživotní vzdělávání Michaela Voltrová.
Studenti by tak měli v průběhu celého navazujícího studia do škol docházet. Tato praxe vede i k tomu, že si školy mohou vychovat své budoucí učitele. To je také jedna z hlavních motivací, která vede ředitele škol, aby se do projektu zapojili.
Učitelů na školách je po celé republice nedostatek, zejména pak v oborech jako je matematika, fyzika či chemie. Dlouhodobě je tento problém nejhorší v Karlovarském kraji, kde vyučují zejména starší ročníky a chybí jim mladí kolegové. Zájem o zapojení se do tohoto projetu také projevilo například gymnázium v Chebu. Spolupráce se momentálně řeší.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.