úterý 29. září 2020 Michal

Na dálkovou výuku žáků ZŠ jsou školy v Plzni v případě potřeby připraveny lépe než na jaře

Jsou plzeňské základní školy připraveny v případě delší uzavírky z důvodu koronavirové epidemie na dálkovou výuku svých žáků? Tento dotaz padl na jednání plzeňského městského zastupitelstva. Školy budou tentokrát v případě nutnosti postupovat podle jednotné komunikační platformy.   

„Co se stane, když bude nějaká delší uzavírka základních škol kvůli covidu, ať už plošná nebo selektivní? Má město jako zřizovatel těchto škol nějaký jednotný manuál nebo vypracované nějaké standardy, které se týkají distanční výuky? Na jaře to během první vlny probíhalo velmi odlišně a rozdílně, pojem distanční výuky byl značně široký a nedefinovaný. Bylo to odlišné nejen škola od školy, ale i třída od třídy. Je tedy nějaké minimum, které by ty školy měly dodržovat nebo se to nechá na ředitelích,“ tázal se na zastupitelstvu Jiří Rezek z řad opozičních Pirátů.  

„Scénář samozřejmě máme, na základě našeho dotazníkového šetření u rodičů dětí víme, že s dálkovou výukou během pandemie koronaviru byli spokojeni na 18 základních školách z 26 městem zřizovaných. U osmi základních škol převažovali spíše nespokojení rodiče s nastavením dálkové výuky na škole,“ uvedla radní pro oblast školství Lucie Kantorová (ANO).

„Výuka probíhala velmi standardně, na zbylých školách se s tím trochu trápili. Díky dotazníku jsme si vzali ponaučení, definovali jsme teď jasné kroky, jak by to mělo být v případě větší nákazy na školách. Na devíti ZŠ evidujeme teď výskyt covid-19, zatím je to klidnější, jde jen o malá ložiska nákazy. V karanténě je pár učitelů, jedna třída, případně vychovatelka z družiny,“ popsala aktuální situaci radní města pro školství.

„Rodiče v dotazníku jako hlavní pozitiva uváděli, že se jejich dítě naučilo pracovat samostatně, zodpovědně, oceňovali kreativitu učitelů, ale také rozvoj digitálních dovedností svých potomků. Jako hlavní negativum uváděli nesystematičnost distanční výuky, jednotliví učitelé využívali rozdílné komunikační nástroje a také to, že probíhalo pouze zadávání úkolů, bez online výuky. S naší městskou organizací Správou informačních technologií města Plzně pracujeme na jednotné formě dálkové výuky,“ vysvětlila nový postup Kantorová.

Pozitivní byl výsledek dotazníku u otázky týkající se spokojenosti podpory učitele vůči jejich dítěti, kdy 61 procent rodičů bylo zcela nebo spíše spokojeno, a to díky tomu, že některé školy se snažily co nejvíce sjednotit jednotlivé komunikační platformy a také, že na některých školách byl hlavním koordinátorem vzdělávání své třídy třídní učitel, jenž komunikoval i s dalšími učiteli.

„Nespokojenost s podporou spočívala především v chybějícím vysvětlování látky a málo četné komunikaci. Rodiče byli také nespokojeni především s množstvím a náročností studia,“ doplnila vedoucí magistrátního odboru školství, mládeže a tělovýchovy Dagmar Škrlantová.

Závěrem dotazníku se město zajímalo, co navrhují rodiče ze zkušenosti s dálkovou výukou udržovat a rozvíjet. Rodiče by chtěli, aby byly ve výuce využívány zajímavější a inovativní způsoby výuky, posilovala se samostatnost a zodpovědnost dětí, oceňovali, že díky neplánovanému uzavření škol se skokově zvýšila schopnost učitelů i žáků používat digitální technologie k podpoře učení.

„Všechny základní školy teď přesně znají scénář, jak komunikovat, jak se ponaučit z uvedených chyb. Na jaře jsme to zvládli, byly nějaké porodní bolesti. Musím poděkovat všem pedagogům, že se toho dobře zhostili. Máme v Plzni oproti většině republiky mladý učitelský sbor, což je velká výhoda. Umí si totiž dobře poradit s technologiemi. Jsme připraveni. Máme teď z ministerstva školství finance na nákup další techniky, budeme kupovat tablety, notebooky, kamery, nákup nového vybavení konzultuje se správou informačních technologií,“ doplnila Lucie Kantorová.

Ze dne na den uzavřela vláda 10. března 2020 s platností od následujícího dne všechny školy v České republice. V Plzni se toto opatření týkalo 14 650 žáků, kteří navštěvují městem zřizované základní školy. Ředitelé škol museli tedy ze dne na den v této nelehké situaci přejít kompletně na distanční výuku všech tříd. Ředitelé museli nejprve nastavit prostředky a pravidla vzájemné komunikace v první řadě mezi vedením školy a učiteli, poté mezi učiteli a žáky. Cílem bylo udržet co největší procento žáků v pravidelném vzdělávání i bez možnosti docházky do školy.

„Na počátku koronavirové krize našim školám zcela chyběly informace ze strany ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ale naši ředitelé tuto nelehkou situaci zvládli velice dobře,“ konstatoval primátor města Martin Baxa (ODS).

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky dálková výuka, základní školy, dotazníkové šetření, informační technologie, rodiče žáků, spokojenost s výukou

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.