Tentokrát jsme se v naší Politické koridě krátce před krajskými volbami zeptali představitelů politických stran ze Zastupitelstva Plzeňského kraje na to, zda se naplnila jejich očekávání od Zdravotnického holdingu Plzeňského kraje, zejména pak v souvislosti se snižováním dluhu v krajských nemocnicích.
Projekt předání řízení nemocnic z rukou politiků do kompetence najatých manažerů jsme zpočátku i v opozici považovali za nadějný a smysluplný. Bohužel jak ukázal čas, výsledek snížit na polovinu finance vynakládané na krajské nemocnice nebyl naplněn. Z částky 289 mil. v roce 2016 se vládnoucí koalice dostala na 274 mil. v roce 2019 (skutečné čerpání SOHZ nemocnic+holdingu). Důvodem neúspěchu může být nejasné rozdělení kompetencí mezi holdingem a nemocnicemi, vliv politiků na personální oblast, nevalné výsledky okolo vyjednávání se zdravotními pojišťovnami a nakonec nezdařená částečná fúze několika nemocnic. Prvotním kamenem všech problémů je ale chybějící koncepce poskytování zdravotní péče v Plzeňském kraji, kde by se jasně definovala zodpovědnost, kompetence a spolupráce všech zdravotnických zařízení. Kde není nastaven funkční systém, tam pouhé zaslání sebevětšího množství peněz nestačí.
Moje očekávání se naplnilo a je to zklamání. Na tento projekt- Zdravotnický holding Plzeňského kraje bylo vynaloženo přes 100 milionů korun. Byla zvolena nová rada kraje, která po několika měsících po svém zvolení odvolala představenstva a dozorčí rady nemocnic a jmenovala manažery, kteří měli dluh nemocnic snížit. Stále nemocnice přežívají jen díky pomoci dotací z kraje, které činí v současné době kolem 230 miliónů korun za rok a stále se potýkají s nedostatkem personálu. Nejsem spokojen s radou nemocnic a placených manažerů, které ničemu nepomohli, ba naopak, režijní náklady samotného Holdingu Nemocnic Plzeňského kraje stouply až trojnásobně. Nehorázné platy placených funkcionářů, představenstev či dozorčích rad jsou několika násobně vyšší, než bývalo. Peníze by měly jít na mzdy lidí, lékařů či jakéhokoliv zdravotnického personálu, kteří skutečně zajišťují zdravotní péči.
Nově koncipovanému holdingu Nemocnice PK se podařilo zastavit hrozivý trend zvyšování každoročního doplatku ztrát čtyř krajských nemocnic (Klatovy, Domažlice, Stod, Rokycany). Přesto činí letos 240 mil. Kč. Zároveň ale došlo k výraznému navýšení platů jejich personálu. Masivně se investuje do budov i vybavení všech nemocnic (za poslední čtyři roky bylo investováno cca 250 mil. Kč z rozpočtu kraje, drobnější investice si hradily jednotlivé nemocnice). Efektivitu hospodaření by mohla podpořit fúze nemocnic. Vznikl by silný subjekt pro lepší vyjednávání se zdravotními pojišťovnami, levnější nákupy i personální stabilizaci. Samotné řízení vnitřních chodů jednotlivých nemocnic by se ponechalo jejich vedení. Je nezbytné také intervenovat za sjednocení úhrady za totožný zdravotnický výkon ve všech nemocnicích bez ohledu na jejich zřizovatele.
Bylo by moc jednoduché odpovědět, že podle čísel dokládajících výsledky hospodaření a kumulovaných ztrát, nenaplnila. Jenže, jak již jsem psala i jinde, vytvářet koncepci v nekoncepčním prostředí jde těžko. Tlak na snižování nákladů a lepší hospodaření je anulován tlakem na zvyšování platů a vyhlašováním náborových příspěvků, protože lékařů a sester je nedostatek. Prostě je to problematické.
Mám-li být upřímný, má očekávání se vyplnila jen částečně. Co se týče finančních úspor a regulace dluhu našich nemocnic, tak tam problém nevidím, protože Zdravotnický holding udržel správu dluhu ve výši 200 – 300 milionů Kč a to i ve chvíli, kdy se zásadně navýšilo financování platů zdravotníků. Dalo by se tedy říci, že v sanování dluhů byli úspěšní.
Na druhou stranu nejsem spokojen s neprosazením fúze našich nemocnic a též není zcela optimální ani jejich snaha o personální naplněnost našich nemocnic, především zdravotnického personálu, který však není snadné získat ani v jiných regionech ČR.
Ne, nenaplnila. Sice došlo v letech 2016–2020 k poklesu SOHZ Plzeňského kraje z maxima 308 mil v roce 2017 na 240 mil v roce 2020, ale třeba připomenout, že v roce 2015 bylo SOHZ 228 mil Kč. Kromě toho ale došlo k enormnímu nárůstu nákladů na Zdravotnických holding z 12,1 mil Kč v roce 2016 na maximálních 34,3 mil Kč v roce 2019, tj. o neuvěřitelných 283 %. Zdravotnický holding dokázal předložit vizi fúze zdravotnických zařízení, ale s řadou nezodpovězených otázek, především jak se promítne tato fúze do úhrad. Absolutně však chybí jasná strategie rozsahu a spektra poskytované péče v nemocnicích, jako základní koncepční materiál pro investice a další rozvoj.
Plzeňský holding rozhodně nesplnil naše očekávání. Rozhodně nepřispěl ke snížení nákladů v nemocnicích. Ale v posledním volebním období s posvěcením koalice došlo k navýšení počtu placených funkcí v rámci holdingu a nemocnic o 21 členů - v roce 2017 a nárůst nákladů na holding stoupl trojnásobně na necelých 36 mil. Kč. Není divu, když vrcholný funkcionář holdingu si přijde za rok na více než 3 mil . Kč ročně aniž bychom postřehli nějakou změnu.
Plzeňský holding rozhodně sehrál zásadní roli v ekonomice krajských nemocnic, protože během 4 let se podařilo zastavit růst ztrát krajských nemocnic, a to i přesto, že jsme navýšili každoroční přidání zdravotníkům z 35 milionů na 120 milionů korun ročně. Aby bylo možné ztrátu snížit výrazněji, bylo by nutné nemocnice akutní péče spojit do jednoho silného subjektu. Postupné spojení nemocnic holding připravil, ale bohužel nedošlo ke shodě v koalici, aby jej bylo možné realizovat.
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Odpověděli představitelé všech politických stran zastoupených v Zastupitelstvu Plzeňského kraje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.