Z českého ajťáka se stal tvůrce filmových kouzel pro Amazon či Disney

V době, kdy Karel Škop pracoval jako ajťák, si ve volném čase vyráběl vlastní kostýmy a věnoval se amatérskému filmu. Pak přišla nabídka, která všechno změnila. Šlo o seriál Kolo času od Amazonu, který se z velké části natáčel u nás. Od té doby se už do světa IT nevrátil. Postupně se dostal k práci na projektech, jako jsou Nadace, Carnival Row, Armáda lupičů nebo oscarový snímek Na západní frontě klid. Kromě toho vyrábí i rekvizity třeba pro Disney. Speeder nebo vetřelčí vejce pak mohou lidé potkat na akcích, jako jsou comic-cony.

„Po večerech a o víkendech jsem si vyráběl cosplaye, rekvizity a točili jsme fan filmy. Pak jednoho krásného dne přišel kamarád a říkal, že pro eventy potřebuje někoho na vyrábění rekvizit. Dal jsem tedy výpověď a po zhruba půl roce se naskytla příležitost přidat se k filmu, a tak jsem se dostal do tohoto koloběhu,“ prozrazuje Karel Škop úvodem svého povídání.

Plzeňské tramvaje řidí Obi-Wan, svůj kostým hrdiny ze Star Wars má Kryštof Vaniš posvěcený filmovým studiem

Přemýšleli jste někdy po nastoupení do tramvaje, kdo vás to vlastně veze? Možná by vás překvapilo, že žlutý kolos v Plzni řídí rytíř Jedi - dokonce samotný Obi-Wan Kenobi z legendární sci-fi série Star Wars. Osmadvacetiletý Kryštof Vaniš pracuje u...

Prvním počinem s profesionální produkcí bylo Kolo času (The Wheel of Time). Pro cosplayera to byl splněný sen. Najednou mohl pracovat s materiály, ke kterým by se jako "amatér“ jen těžko dostal. Mohl si hned vyzkoušet nové výrobní postupy a hlavně čerpat zkušenosti od kolegů, kteří měli za sebou práci třeba na Harry Potterovi nebo Mumii.

„Nastoupil jsem na tři týdny na odlévání mrtvol. Nakonec se ty tři týdny protáhly na pět let a na celé tři sezóny. Od mrtvol jsem se dostal až k animatronice, takže jsem dělal například useknutou hýbající se ruku, vytrhávání páteře, běhací příšery a tak podobně,“ prozrazuje. V animatronice se našel a věnuje se jí i v projektu Nadace.

„Produkční nás znají jako mrtvoláře.“

Pro Kolo času stvořil desítky nebožtíků. Lidi, trolloky i zvířata. „Mrtvoly se nás držely, protože pak si nás půjčili filmaři na Carnival Row, kam jsme šli odlévat asi sto mrtvol. Když jsem poprvé nastoupil na Nadaci, tak jsme připravovali asi další čtyři desítky těl. Pro film Na západní frontě klid vzniklo v Milovicích území nikoho. A když se dělaly takové ty dlouhé záběry, kdy herec běží bojištěm, tak my jsme tam přesouvali těla. Jak se hnula kamera, tak my museli hnout s mrtvolala. Ony se s náma tak trochu táhnou. Lidé z produkcí nás znají jako mrtvoláře,“ připouští se smíchem.

Modelář si postavil dva droidy z oblíbené ságy Star Wars, pomýšlí i na legendu C-3PO

Svou vášeň pro Star Wars povýšil Plzeňák Radek Voltr na další úroveň. Po modelu robota R2-D2 sestrojil B2EMO z populárního seriálu Andor. S oběma navštěvuje různé akce, například nedávný CO.CON v Plzni. Oba roboti dokážou jezdit i pípat. Ještě by je...

Když zrovna není na place, věnuje se výrobě rekvizit. S kolegy je v kontaktu s českou sekcí společnosti Disney a když má premiéru nový film nebo seriál, často je osloví. „Pro premiéru druhé sezóny seriálu Andor jsem vyráběl speeder a pro uvedení seriálu Alien: Earth pak vajíčka. Obojí to bylo v šibeničním termínu a oba projekty vznikaly během jednoho měsíce. Speeder měl premiéru na letošním pražském Comic-Conu a vejce s boxy jely do Polska, něco do Rumunska a něco zůstalo v ČR. Vyrobil jsem dva boxy, které jsou přímo vidět v seriálu a pak deset vajec. Některá zavřená, některá otevřená a některá hýbací,“ popisuje.

Některým rýpalům se možná zdá, že je výroba takového vejce jednoduchá. No. Ani ne. „U vejce to byl proces výroby od první odlitku. To znamená modelace a forma. To je tak na 14 dní. Udělal jsem si 3D model, vytisknul 2D konstrukci, kterou jsem vypěnil a následně se to potáhlo clayem. Ten se dál modeloval do správného tvaru. Pak jsem musel udělat laminátovou formu, protože odlévám do silikonu nebo měkké pěny. Když to zatvrdne, tak se to musí vyseparovat a postupně odlít další vejce. Uvnitř je to duté, aby se tam dala animatronika. Nahoře je zárodek, který je ze silikonu a jak tam projíždí mechanika, tak to vypadá, že se tam převaluje facehugger,“ popisuje zjednodušeně pro naši redakci.

„Můj sen? Rozhodně Star Trek."

Během šesti let u filmu si vyzkoušel nejrůznější práce. Od výroby protetických masek až po animatroniku i trochu toho inženýrství. Třeba když musel přijít se systémem, který kaskadérům umožnil běhat jako příšery po čtyřech a zároveň působit přirozeně.

„Film je pro mě na prvním místě. Je to moje srdcovka a miluju tu práci. Můj sen je dostat se ke Star Treku. Jsem jeho velký fanoušek a pokud by byla možnost jít dělat COKOLI pro Star Trek, tak na to kývnu. Už tu byla příležitost. Sice na posledním filmu Star Trek: Section 31, kde se měla část natáčet ve Španělsku. Jenže přišla herecká stávka, vše se pozastavilo a pak se to přesunulo jinam,“ posteskl si.

V poslední době se hodně řeší, že některé filmy vznikají téměř výhradně před zeleným plátnem a někdy je to docela znát. „Když se praktické efekty zcela nahradí digitálními a nejsou na to dostatečné peníze, tak to vždy vypadá hrozně. My jsme pro Kolo času dělali trolloky, což jsou takové chlupaté a rohaté příšery. V první sezóně byli pouze chodící a dodali tam jednoho, který v CGI běžel po čtyřech a bylo to strašný. Na třetí sezónu už běží díky speciálním nástavcům, které měl kaskadér na rukou a nohou a mohl se přirozeně odrážet. Speciálními efekty se pak třeba doladila miminka. Myslím si, že by to mělo jít ruku v ruce,“ uvažuje.

Sám hodně využívá i umělou inteligenci. Třeba u vetřelčích vajíček, ke kterým neměl dostatek podkladů. „Dostal jsem pouze jednu fotku. S AI jsem udělal rozměry, vytáhl jsem popisky a vyřešil jsem s její pomocí, jak by to mělo vypadat,“ dodal na závěr našeho povídání. 

Českému hitu Kingdom Come vdechli život i Plzeňáci, navrhovali prostředí a dělali na cutscénách

Pavla Šimka a Tomáše Duchka spojují hned dvě věci. Oba pochází z Plzně a oba se podíleli na tvorbě úspěšné české hry Kingdom Come: Deliverance 2. Jeden editoval propracované cutscény, druhý se jako ilustrátor podepsal na návrzích prostředí....

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky výroba rekvizit, rekvizity pro film, umělecký maskér, animatronika, Disney, Star Wars, Kolo času, Nadace, Vetřilec, alien

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.