Na plzeňská jeviště Divadla J. K. Tyla míří hned dvě premiéry. Už v sobotu se mohou diváci těšit na operu Korunovace Poppey, o den později se v Plzni poprvé představí balet Anastázie – poslední dcera cara. Z důvodu mimořádných vládních nařízení musí mít všichni diváci při vstupu do divadla zakrytá ústa a nos. Jednorázové roušky bude možné zakoupit na pokladně divadla.
Hned první premiéra ve Velkém divadle patří mezi nejstarší operní díla z pera Claudia Monteverdiho. Světová premiéra se uskutečnila v Benátkách už v roce 1642.
„Tuto operu najdeme na repertoáru mnoha světových divadel, nejen pro její působivou hudbu, ale i vděčné libreto propojující vážný příběh s komickými scénami. Závěrečný duet opery pak patří mezi nejkrásnější v celé operní literatuře,“ říká dramaturg opery Zbyněk Brabec.
Žárlivost a touha po moci jsou hlavními náměty operního díla, které zavede díváky do Říma, kde vládne císař Nero, který neodolá krásné Poppey a vyžene svou ženu Octavii.
„Všichni zpěváci musí být zároveň i skvělými herci a obsadit tuto operu znamenalo vypsat vloni velký konkurz. Díky tomu máme pro všechny role skvělé mladé pěvce, kteří do dramatu výborně zapadají. Nemohu nezmínit klíčovou roli císaře Nerona, který byl v době, kdy se opera odehrává, sotva dvacetiletý a jeho part je komponován pro hlas kastráta – v naší inscenaci jej ztvární v alternaci dva výborní mladí kontratenoři Filip Dámec a Vojtěch Pelka,“ podotýká režisér Tomáš Ondřej Pilař.
Vše není jen o zpěvu a hraní, herci musí také zápasit s kostýmy. „Co je na roli Poppey nejnáročnější? Nepřerazit se o obří sukni s vlečkami, nespadnout z houpačky a ve finále opery nezapálit divadlo. Proč? Nechte se překvapit!“, láká na inscenaci představitelka hlavní role Lucie Kaňková.
Tento balet už je o poznání mladší, svou světovou premiéru měl v roce 1992. Baletní příběh odehrávající se na pozadí skutečných událostí si budou moci fanoušci vychutnat už v neděli na Nové scéně. Insnecane zachytuce život a nánik carské rodiny, která byla vyvražděna.
„Do příběhu zasahuje i imaginární průvodce, ochránce i spasitel Anastázie ‚Osud‘, kterého v tomto baletu ztvárňuje tanečník, který zároveň tančí i Rasputina, charismatického, byť velmi podivínského léčitele a mystika. Původně byly tyto role tančeny dvěma tanečníky, posléze jen jedním, aby měl vybraný tanečník hodnotný sólový part“ přibližuje Vámosovo pojetí příběhu baletní mistr Zuzana Hradilová.
Vstupenky na představení můžete zakoupit v pokladně předprodeje ve Smetanových sadech, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.